عرضه خودرو در بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز دوشنبه ۳۰ فروردین بالغ بر ۳۰۶میلیون سهم و ارزش معاملات بالغ ۷۰ میلیارد تومان است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی باز هم روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، رینگ‌سازی مشهد، مهندسی نصیرماشین، سرمایه‌گذاری رنا، بهمن‌دیزل و لنت‌ترمز ایران منفی خوردند و درمقابل تنها نماد کرمان‌خودرو مثبت شد. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۴۱هزار نوبت معاملاتی، ۱.۴میلیارد سهم به ارزش ۳۲۱میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر ۲۰۴هزارمیلیاردتومان شد. شاخص‌کل بورس نیز با افزایش بیش از ۲هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۱۹هزار واحدی قرار گرفت.

مصوبه‌ای برای حمایت از بازار سرمایه

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند؛ انتشار ۲۴هزارمیلیاردتومان اوراق در بازار سهام می‌تواند به بازار کمک کند. این در حالی است که تزریق این منابع به بازار تدریجی بوده و منابع به‌دست‌آمده به خرید سهام اختصاص خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد این مصوبه در جهت حمایت از بازار سرمایه مفید واقع خواهد بود و به احتمال قریب به یقین منابع دیگری هرچند کوچک را نیز به دنبال خود به سمت بازار سرمایه خواهد کشاند. از سوی دیگر، ۲۴هزارمیلیاردتومان عدد کوچکی نیست. هرچند اگر به‌یاد داشته باشیم؛ بازارسرمایه در روزهای اوج سال ۹۹ ارزش روزانه‌ای بالغ‌بر ۲۰هزارمیلیاردتومان را ثبت کرده و این یعنی عمق بازار نسبتا بزرگ است.

شرط استقبال سرمایه‌گذاران از اوراق منتشره

ماهیت اوراق منتشرشده بدهی است. بنابراین سرمایه‌گذاران مسلما درصورتی منابع خود را به این اوراق تخصیص می‌دهند که تصویر روشنی از آینده بازار در ذهن داشته باشند و بازده موردانتظارشان نیز فراتر از ریسک تحمیل‌شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که تنها تزریق نقدینگی آن‌هم از نوع اوراق بدهی برای خروج از بحران کنونی کافی نیست، هرچند تصمیمی بهینه در راستای ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید سهام محسوب می‌شود. درحال‌حاضر ریسک‌های سیستماتیک مدام بازار را تهدید می‌کنند و سایر مولفه‌های کلان اقتصادی نیز گرچه در ثبات نسبی به سر می‌برند، اما همچنان شکننده تلقی می‌شوند. بر این اساس، باید کلان‌تر اندیشید و فراتر از بحران کنونی فکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =