همکاری دایملر و ولوو

امید به بازگشت تجاری‌سازان بزرگ اروپایی و جهان در پی دستیابی دوباره به توافقات برجام، بازار خودروهای سنگین کشور را با رکود بیشتری در مقایسه با یک سال گذشته همراه کرده است، رکودی که به نظر می‌رسد در نتیجه انتظار برای تاثیرگذاری نرخ جدید ارز بر بازار خودروهای تجاری و کاهش قیمت آن‌ها در بازار داخلی باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،امید به بازگشت تجاری‌سازان بزرگ اروپایی و جهان در پی دستیابی دوباره به توافقات برجام، بازار خودروهای سنگین کشور را با رکود بیشتری در مقایسه با یک سال گذشته همراه کرده است، رکودی که به نظر می‌رسد در نتیجه انتظار برای تاثیرگذاری نرخ جدید ارز بر بازار خودروهای تجاری و کاهش قیمت آن‌ها در بازار داخلی باشد. پیش‌بینی می‌شود هم‌سو با افت نرخ ارز طی یک هفته گذشته، قیمت خودروهای تجاری نیز کاهش یابد. این در حالی است که با زمزمه توافق ایران و کشورهای غربی همچنان امید می‌رود این روند نزولی قیمت ارز ادامه داشته باشد. همچنین پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که دوباره پای تجاری‌سازان بزرگ جهانی به بازار کشور باز می‌شود. میلاد خاموشیان، فعال حوزه خودرو و قطعات سنگین نیز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از احتمال کاهش قیمت نهایی محصولات تجاری در بازار داخلی هم‌راستا با امکان بازگشت تولیدکنندگان مطرح جهانی به صنعت کشور خبر داد.

رکود بازار تجاری کشور با خروج شرکت‌های خارجی
خاموشیان درخصوص شرایط صنعت تجاری‌سازی کشور طی دو، سه سال اخیر به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «با توجه به آن‌که تجاری‌سازان مطرح جهانی به‌واسطه تحریم‌ها مجبور به ترک بازار ایران شدند، این صنعت با رکود گسترده‌ای همراه شد.» وی افزود: «از آنجا که تجاری‌سازان داخلی طی 50 سال گذشته نتوانسته‌اند به سطح مناسبی از داخلی‌سازی دست پیدا کنند و وابستگی خود را به تولیدکنندگان خارجی کاهش دهند، بعد از اعمال تحریم‌های پی‌درپی با مشکلات بیشتری نسبت به گذشته روبه‌رو شدند که به‌نوعی می‌توان گفت این صنعت را زمین‌گیر کرده است.»


تحریم؛ مانع واردات قطعه و سبب افزایش هزینه تولید

این کارشناس و فعال حوزه خودروهای سنگین همچنین در زمینه مشکلات به‌وجود آمده برای صنعت و بازار این خودروها تصریح کرد: «سایه تحریم‌ها بر این صنعت باعث شد تا موانع بسیاری بر سر راه تولید و فروش این خودروها به‌وجود آید.» وی در ادامه توضیح داد:‌ «با اعمال تحریم‌ها علیه صنایع مختلف کشور ازجمله خودروسازی، دسترسی به قطعات این خودروها به مشکل برخورد و بر این اساس تولید خودروهای داخلی با وقفه مواجه شد. از سوی دیگر، در کنار افزایش بی‌رویه قیمت نهایی این محصولات در پی افزایش نرخ ارز، بازار خودروهای تجاری با رکود همراه شد.» خاموشیان همچنین بیان کرد:‌ «نبود بازار کار در کنار افزایش قیمت این محصولات، فضای رقابتی را برای فروش خودروهای موجود در بازار از بین برد.»

بازگشت چینی‌ها از اروپایی‌ها محتمل‌تر است
خاموشیان در ادامه با اشاره به احتمال بازگشت خودروسازان خارجی به کشور عنوان کرد:‌ «با توجه به مذاکرات انجام‌شده بین ایران و کشورهای غربی و احتمال دستیابی به توافق، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اروپایی دوباره به ایران بازگردند.» وی در ادامه بیان کرد: «همچنین پیش‌بینی می‌شود خودروسازانی که در دوره‌های قبلی با خودروسازان تجاری کشور همکاری می‌کردند، دوباره با فراهم شدن فضای همکاری، به کشور بازگردند و قراردادهای جدیدی را در این خصوص از سر بگیرند.» وی عنوان کرد: «در صورت توافق با کشورهای غربی، بازگشت تجاری‌سازانی مانند ولووتراکس و دایملر قطعی به نظر می‌رسد که می‌توان آن را نتیجه فعالیت نمایندگان اصلی آن‌ها در کشور دانست.» وی درخصوص حضور برندهای جدید در کشور بعد از لغو احتمالی تحریم‌ها تصریح کرد: «البته احتمال بازگشت چینی‌ها بعد از لغو تحریم‌ها قوی‌تر از بازگشت اروپایی‌هاست. چراکه این خودروسازان در دوران تحریم‌ها هم کم‌وبیش با شرکای ایرانی خود کار می‌کردند. بنابراین انتظار می‌رود روند بازگشت آن‌ها به بازار کشور سریع‌تر از اروپایی‌ها باشد.»
ضرورت رفع تحریم و بازگشت خارجی‌های تجاری‌ساز
این فعال حوزه قطعات خودروهای سنگین در ادامه بیان کرد: «طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور ازجمله برنامه‌هایی بود که امید می‌رفت با اجرای آن شاهد رونق تولید خودروهای تجاری در کشور باشیم.» وی گفت: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که در صورت اجرای نوسازی، رقابت در بازار محصولات سنگین و نیمه‌سنگین افزایش یابد و همین افزایش تقاضا و ارائه تسهیلات برای خرید خودروها، قیمت نهایی این محصولات را کاهش دهد.» خاموشیان ادامه داد: «با این حال طی یکی‌دو سال گذشته تاثیر تحریم‌ها بر صنایع مختلف به‌ویژه خودروهای تجاری چنان سنگین بوده که حتی طرح نوسازی را هم زمین‌گیر کرده است.» وی همچنین اظهار کرد: «جز با بازگشت تولیدکنندگان خارجی و ادامه همکاری آن‌ها با این صنعت، راهی برای رونق دوباره تولید خودروهای تجاری باقی نمانده است.»


ریزش قیمت خودروهای سنگین با ازسرگیری تولید با شرکای خارجی
این فعال حوزه خودروهای سنگین درخصوص تاثیر ورود شرکت‌های خارجی بر بازار خودروهای سنگین گفت: «قطعا ورود شرکت‌های خارجی سبب کاهش قیمت یا بهتر بگوییم ریزش قیمت خودروهای سنگین خواهد شد. اما به نظر نمی‌رسد تا پایان سال این اتفاق رخ دهد. بنابراین تا زمانی که بار دیگر خودروسازان بتوانند محصولات باکیفیت با شرکای خود تولید کنند، بهتر است نسبت به تسهیل واردات خودروهای دست دوم خارجی اقدام شود.» خاموشیان تاکید کرد: «در شرایط فعلی، این گزینه بهترین انتخاب برای کسانی است که تمایل دارند خودرو ۵۰ساله خود را با یک خودرو اروپایی و نه چینی تعویض کنند. بنابراین بهترین اقدام در شرایط فعلی کشور واردات خودروهای دست دوم خارجی برای آرام‌کردن بازار ملتهب خودروهای سنگین است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =