تاکسی ‌های اینترنتی

هزینه خدمات تاکسی‌های اینترنتی با شروع سال جدید، دوباره مشمول افزایش شده، این در حالی است که حتی در نیمه دوم سال 1399 هم بسیاری از مسافران این تاکسی‌ها، از افزایش هزینه‌های خدمات تاکسی اینترنتی گلایه داشتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،هزینه خدمات تاکسی‌های اینترنتی با شروع سال جدید، دوباره مشمول افزایش شده، این در حالی است که حتی در نیمه دوم سال 1399 هم بسیاری از مسافران این تاکسی‌ها، از افزایش هزینه‌های خدمات تاکسی اینترنتی گلایه داشتند. روز گذشته، تذکری در این مورد در شورای شهر تهران ارائه شد. البته مسئولان اصلی‌ترین شرکت‌های تاکسی اینترنتی هم می‌گویند افزایش قیمت‌ها، مشمول نرخ تورم بوده؛ اما از آن سو ممکن است تاکسی‌های اینترنتی قیمت خدمات تاکسی‌های تلفنی معمولی را هم در کنار قیمت خدمات خود درج کنند تا مسافر بتواند مقایسه قیمتی انجام دهد.

روز گذشته در همین زمینه یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به افزایش بیش از حد مجاز کرایه اسنپ و تپسی و تذکری در این رابطه در صحن شورای شهر، گفت: با افزایش هزینه‌های زندگی در شهرتهران موافق نیستیم. حجت نظری ادامه داد: تذکر من درباره افزایش کرایه ناوگان اینترنتی حمل و نقل مسافر در شهر تهران است که عمدتا از سوی دو شرکت اسنپ و تپسی انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برابر قانون شهرداری‌ها، تصویب نرخ کرایه نقلیه در شهر بر عهده شورای شهر تهران است. از طرف دیگر اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم در این خصوص مدعی قیمت‌گذاری برای تاکسی‌های اینترنتی است و وظیفه نظارت بر آن را برعهده دارد.
وی افزود: در توافق‌نامه‌ای که میان شهرداری و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل اینترنتی به امضا رسید، این شرکت‌ها موظف شدند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی شهر بالاتر بود، آن را به اطلاع مسافر برسانند. متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر کرایه تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران بودیم. این درحالی است که مصوبه شورای شهر تهران، برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تنها ۳۵ درصد بوده و معلوم نیست بر چه اساسی این شرکت‌ها کرایه‌های خود در برخی مسیرها را حتی تا بیش از ۵۰درصد افزایش داده‌اند.
وی ادامه داد: بنابراین به سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران و همچنین اتحادیه کسب و کارهای مجازی تذکر می‌دهم بر روند قیمت‌گذاری و محاسبه کرایه تاکسی‌های اینترنتی توجه و نظارت کامل داشته باشند و اگر افزایش قیمت بیش از حد مجاز اعمال شده، حتما نسبت به برخورد با تخلفات و بازگشت دریافتی مازاد به مسافران اقدام شود. نظری تاکید کرد: بیشتر اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران با افزایش هزینه‌های زندگی در شهر موافق نبوده و در شرایط فعلی، تمام تلاش ما کاهش فشارهای اقتصادی وارده به مردم است. در مورد تاکسی‌های اینترنتی نیز لازم است به جای افزایش این چنینی کرایه خودروها، نسبت به حمایت از رانندگان اقدام شود. چراکه افزایش قیمت‌ها در نهایت منجر به کاهش تعداد مسافران می‌شود و در انتها سود چندانی برای رانندگان نیز درپی نخواهد داشت.
قیمت‌ها چقدر افزایش پیدا کرده‌اند؟
اما قیمت خدمات تاکسی‌های اینترنتی چقدر افزایش یافته است؟ این موضوع قطعا به مسافت، محل درخواست خودرو، زمان درخواست خودرو و مواردی از قبیل بستگی دارد. با این همه، بررسی روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد کرایه ها، به ویژه در ساعات ابتدایی روز و در مرکز شهر تهران، در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته است.
بر این اساس، به‌عنوان نمونه، یکی از دو اپلیکیشن معروف درخواست تاکسی اینترنتی، هزینه کرایه تاکسی از مبدا محله جنت‌آباد در تهران به مقصد میدان هفت تیر در ساعت 11 صبح را 53 هزار تومان اعلام می‌کند. هزینه درخواست تاکسی از همین مبدا به مقصد کرج در همین اپلیکیشن و در همین زمان، 72 هزار تومان اعلام می‌شود و این در حالی است که هزینه از همین مبدا و با شرایط مشابه، به مقصد شهرک اکباتان 20 هزار تومان اعلام شده است.
اما چرا هزینه‌ها نه فقط زیاد به نظر می‌رسند، بلکه اساسا تناسبی هم میان آنها دیده نمی‌شود؟ فرید شهابی، مدیر اجرایی اسنپ چندی پیش در این مورد به رسانه‌ها گفته بود: دلیل گران‌تر شدن قیمت سفرها به افزایش نرخ تورم ربط دارد. هدف اصلی اسنپ در قیمت‌گذاری این است که تمام درخواست‌ها را به سفر تبدیل کند، به همین دلیل در حال حاضر برای تبدیل درخواست‌ها به سفر نسبت به سال گذشته به طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. با این حال این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.
وی در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار هم گفته بود: باید در نظر داشت تمام سامانه‌های هوشمند حمل و نقل در دنیا بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت طبیعی آن‌ها پایین‌تر یا بالاتر باشد. مثلا اسنپ سالانه یک‌بار افزایش قیمت کلی دارد که درصد آن متناسب با تورم است و عواملی مثل افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی، بنزین و استهلاک خودرو بر آن تاثیر می‌گذارد؛ همچنین هم‌زمانی رشد درخواست‌ها با افزایش سالانه نرخ تاکسی‌های اینترنتی باعث شد افزایش قیمت‌ها بیشتر به نظر بیاید.
رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی هم در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به همین عوامل اشاره می‌کند و می‌گوید: در قیمت‌گذاری خدمات تاکسی‌های اینترنتی، عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون قیمت بنزین، نرخ خدمات اینترنت، تعداد رانندگان در مبدا، میزان ترافیک و مواردی از این دست تاثیرگذار هستند.
او ادامه می‌دهد: البته قطعا برآوردی از نرخ تورم هم در این موضوع دخیل است و به همین دلیل، نمی‌توان انتظار داشت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی، همچنان بر اساس قیمت‌های قــــبل فعالیت داشته باشند. همچنین از شوراهای شهر خواسته‌ایم تا قیمت تاکسی‌های بی‌سیم را به تاکسی‌های اینترنتی اعلام کند تا در کنار هزینه سفر آنها درج شود. با این همه، هر نـــــوع افزایش قیمتی که شکایت به دنبال داشته باشد، توسط انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی قابل پیگیری است و مردم می‌توانند موارد را به ما اطلاع دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =