خودروهای سنگین

بعد از آن که تحریم‌ها تاثیر بسیاری بر صنایع مختلف و خودروسازی کشور به‌ویژه در بخش تجاری گذاشت، رفته‌رفته خودروهای سنگین نو در بازار داخلی کشور کاهش یافت و به تبع آن قیمت‌ها جهش بسیاری پیدا کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بعد از آن که تحریم‌ها تاثیر بسیاری بر صنایع مختلف و خودروسازی کشور به‌ویژه در بخش تجاری گذاشت، رفته‌رفته خودروهای سنگین نو در بازار داخلی کشور کاهش یافت و به تبع آن قیمت‌ها جهش بسیاری پیدا کرد. در ماه‌های نخست نبود عرضه و بالا بودن تقاضا، آشفتگی بسیاری را برای بازار داخلی به همراه آورد، اما بعد از آن تقاضا نیز در این بازار کاهش یافت و بازار را مجبور به کاهش قیمت کرد. حالا اما بعد از گذشت مدتی از رکود در این بازار، آشفتگی‌ها به سراغ بازار قطعات رفته و این بخش را با مشکلات عدیده روبه‌رو کرده است. آن‌طور که یکی از فروشندگان خودروهای تجاری کشور اعلام کرده است، درحال‌حاضر هیچ‌یک از قطعات لازم برای خودروهای تجاری یافت نمی‌شود و اگر هم قطعه‌ای وجود داشته باشد، دست دوم‌هایی است که مشخص نیست از کدام بازار و با چه شرایطی به کشور رسیده‌اند. این درحالی است که به گفته این فعال بازار خودروهای سنگین، قطعه‌سازان داخلی که پیش از این در زمینه خودروهای تجاری فعال بودند، یا تولید ندارند یا از عرضه محصولات خود به بازار خودداری می‌کنند.
قطعات خودروهای سنگین به صورت قاچاق هم وارد نمی‌شود
این فعال بازار خودروهای سنگین که خواست نامی از او برده نشود، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در توصیف بازار قطعه خودروهای سنگین گفت: «درحال‌حاضر بازار خودروهای سنگین با کمبود بحرانی قطعات مواجه است.» این فعال حوزه بازار خودروهای تجاری همچنین عنوان کرد: «این مشکل حدود دو ماه پیش آغاز شد، اما درحال‌حاضر شدت گرفته و حتی قطعات ساده‌تر مانند سرسیلندر یا سیلندر و میل‌لنگ هم در بازار پیدا نمی‌شود.» وی همچنین بیان کرد: «این مشکل به یک یا دو مدل هم ختم نمی‌شود، بلکه تمام مدل‌های موجود در بازار با این مشکل مواجه هستند. زیرا این قطعات حجیم هستند و حتی به‌صورت قاچاق هم وارد نمی‌شود.» وی با اشاره به آن که نیمی از کامیون‌های فرسوده ناوگان داخلی را مدل‌های ماک تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: «کامیون‌های ماک در بخش خودروهای سنگین مانند پیکان در سگمنت سواری‌ها بود و تمام قطعات آن به وفور در بازار یافت می‌شد. اما حتی قطعات این خودروها هم درحال‌حاضر در بازار موجود نیست و تنها می‌توان در برخی مناطق کردستان یا از روی تبلیغات اینستاگرام این مدل‌ها را پیدا کرد.»
قطعات دست دوم با قیمت‌های سرسام‌آور
وی در ادامه افزود: «قطعات خودروهای تجاری به‌صورت نو در بازار یافت نمی‌شود و دست دوم آن‌ها هم با قیمت‌های سرسام‌آور عرضه می‌شود. از این رو، متقاضیان این قطعات مستاصل مانده‌اند.» این فعال حوزه خودروهای سنگین تصریح کرد: «واردات قطعات دست دوم خودروهای سنگین به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و به نمایندگی هر برندی که مراجعه می‌کنیم، متاسفانه قطعه‌ای برای تحویل ندارند.» وی درخصوص قطعات اصلی این خودروها نیز اظهار کرد: «قطعات موتوری شرایط بدتری نسبت به سایر قطعات دارند و عدم واردات این قطعات هم دلایل خاص خود را دارد. برخی از قطعات ریز به‌صورت قاچاق وارد می‌شد، اما قطعات سنگین و حجیم وارد نمی‌شود.» وی گفت: «از سوی دیگر استفاده از قطعات مستهلک امکان بروز حوادث فاجعه‌آمیز را در جاده‌ها افزایش می‌دهد. بلبرینگ نو در بازار پیدا نمی‌شود و قطعات بازسازی‌شده را به متقاضیان می‌فروشند که احتمال دارد چرخ خودروها هنگام رانندگی باز شود و فاجعه به بار بیاورد.»
کیفیت پایین قطعات تولید شده در داخل
این فعال بازار خودروهای سنگین در ادامه درخصوص وضعیت تولید داخل این قطعه‌ها افزود: «برخی شرکت‌های داخلی این قطعات را تولید می‌کردند که متاسفانه از کیفیت این قطعات هم کم کرده‌اند و قطعات آن‌ها بعد از استفاده، یک ماه هم کارایی ندارند.» وی ادامه داد: «درحال‌حاضر برخی تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان اگر قطعه را هم داشته باشند به بازار عرضه نمی‌کنند تا بازار با کمبود قطعه و افزایش قیمت‌ها مواجه شود. بدین‌ترتیب؛ در شرایطی که نرخ ارز کاهش یافته، نرخ قطعات خودروهای سنگین به‌شدت افزایش یافته است.»
قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شودوی در ادامه با اشاره به قیمت قطعات کارکرده تجاری بیان کرد: «از دیگر مشکلات این بخش آن است که قیمت مشخصی هم برای قطعات وجود ندارد و هر فروشنده‌ای با قیمت خود، قطعات را عرضه می‌کند.» این فعال حوزه خودروهای سنگین اظهار کرد: «زمانی که مالکان به قطعه‌ای نیاز پیدا می‌کنند، باید با هر قیمتی که ممکن است این قطعه را تامین کنند. شرایط مشابه این حتی زمان جنگ هم اتفاق نیفتاده بود.» وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: «تعداد خودروهایی که به دلیل نبود قطعه از کار افتاده‌اند، افزایش یافته است و اگر اوضاع بر همین اساس پیش برود، احتمال دارد طی ماه‌های آینده تمام خودروهای ناوگان از کار بیفتند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =