بازار خودرو

مخالفان طرح مالیات بر خودرو از این جهت موضوع تورم را مطرح می‌کنند که معتقدند از این پس قیمت‌های جدید خودرو با محاسبه مالیات اعلام می‌شود و در واقع هزینه مالیات به قیمت خودرو افزوده می‌شود. درصورتی‌که هیچ‌جای دنیا این طور نیست

موضوع اخذ مالیات از خودروها مدتی است که بحث‌برانگیز شده است. برخی کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص معتقدند اخذ مالیات از مالکان خودرو، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود. ازجمله این تبعات، کاهش انگیزه خرید بیش از یک دستگاه خودرو است. این امر می‌تواند به‌عنوان یک ابزار، دست سوداگران خودرو را از بازار کوتاه کنند. طی چند سال گذشته، صنعت خودرو به‌عنوان تولیدکننده کالاهای سرمایه‌ای میزان قابل‌توجهی از پول‌های سرگردان را به خود جذب کرده است.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس با اشاره به حضور سوداگران در صنعت خودرو به‌دلیل ریزش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی گفت: «مالیات بر خودرو قطعا تاثیر بسیاری بر حذف احتکار، تامین نیاز جامعه به خودرو و کاهش قیمت‌ها خواهد گذاشت.»

وی افزود: «آمار و اطلاعاتی که در اختیار مجلس قرار گرفته است، نشان می‌دهد از ۲۳میلیون دارنده خودرو در کشور، ۱۲میلیون نفر دارای یک خودرو، ۵میلیون و ششصدهزار نفر دو خودرو و باقی آن‌ها بیش از سه خودرو و حتی یک‌صد خودرو دارند و هدف از مالیات بر خودرو حذف سود نگهداری و احتکار از بازار خودرو است.»

عرضه خودروهای انباری به بازار مانند تولید خودرو است

این نماینده مجلس با اشاره به اهداف اخذ مالیات از کسانی که خودرو به تعداد نامتعارف انبار کرده‌اند، گفت: «اگر اطلاعات درست باشند و سامانه‌ها دقیق عمل کنند، می‌توان چندخودرویی‌ها را با اخذ مالیات مجاب کنیم که خودروهای خود را وارد چرخه مصرف کنند.»

وی افزود: «عرضه خودروهای انباری به بازار مانند تولید خودرو است. زیرا افرادی که بیش از یک خودرو دارند، از طریق مالیات مجبور به عرضه خواهند شد و قطعا تاثیر بسیاری بر کاهش عطش بازار و تامین نیاز جامعه به خودرو و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.»

طاهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به نظر مخالفان این طرح، آیا ممکن است مالیات بر خودرو موجب تورم و افزایش نرخ خودرو شود، گفت: «مخالفان طرح مالیات بر خودرو از این جهت موضوع تورم را مطرح می‌کنند که معتقدند از این پس قیمت‌های جدید خودرو با محاسبه مالیات اعلام می‌شود و در واقع هزینه مالیات به قیمت خودرو افزوده می‌شود. درصورتی‌که هیچ‌جای دنیا این طور نیست و همان‌طور که اشاره شد، در صورت دریافت اطلاعات صحیح و عملکرد دقیق سامانه‌های مربوطه، تورم ایجاد نمی‌شود.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه اذعان کرد: «قطعا در ابتدای اجرای طرح، تورم ایجاد می‌شود. اما در ادامه آن، منافع بسیاری از شهروندان و متقاضیان خودرو در حذف سوداگری خواهد بود و بیشتر از مضرات آن منفعت به مردم خواهد رسید.»

ارقام مالیاتی، دافعه کافی برای نخریدن ندارد

فربد زاوه، فعال و کارشناس صنعت خودرو نیز در رابطه با تاثیر مالیات خودرو بر بازار و امکان تاثیرگذاری بر کاهش قیمت‌ها، معتقد است: «مالیات ممکن است باعث کاهش تقاضا شود، اما به شرط آن‌که نرخ مالیات از عایدی، با هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای قابل قیاس باشد. هزینه فرصت از دست رفته برای یک خودرو یک‌میلیارد تومانی، بیش از ۱۵میلیون تومان در ماه است. به‌عبارتی؛ چنان‌چه به‌جای خرید خودرو، سپرده‌گذاری صورت گیرد، ۱۵میلیون تومان سود بانکی حاصل خواهد شد. البته که هزینه بیمه، عوارض شهرداری، سوخت (حتی یارانه‌ای) و افت قیمت استهلاکی و... در شرایط غیرتورمی بازهم بیشتر از نرخ مالیات است. بنابراین، ارقام مالیاتی، دافعه کافی برای نخریدن ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =