صنعت خودروسازی آلمان

آن دسته از مسئولان که صرفا در پی تقویت یکی از گزینه‌ ها (استفاده از خودروهای شخصی یا وسایل حمل‌ و نقل عمومی) هستند، ممکن است به‌ مرور تاثیرگذاری و نفوذ خود را در فرآیندهای سیاسی از دست بدهند. درنتیجه اتخاذ سیاستی علیه استفاده از خودروهای شخصی چندان عاقلانه به‌ نظر نمی‌ رسد

طرفداران استفاده از دوچرخه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی سعی دارند همه را متقاعد کنند که باید استفاده از خودروهای سواری و شاسی‌بلندها را به‌خاطر پاکسازی محیط‌زیست کنار بگذارند. اما براساس پژوهش جدیدی که توسط مرکز تحقیقات خودرویی آلمان (CAR) صورت گرفته مشخص شده است که علاقه‌مندان به‌استفاده از خودرو همچنان در برابر کنار گذاشتن مالکیت خودروهای شخصی مقاومت دارند و علاوه‌بر راحتی فردی ترس از ویروس کرونا نیز در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

هم این و هم آن!

فردیناند دودنهوفر، استاد پژوهشگر موسسه تحقیقات خودرویی آلمان در گزارشی گفته که تصمیم‌گیرندگان به‌قدرت جاذبه خودروها باید عادت کنند و آن را در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود در نظر بگیرند.

دودنهوفر در گزارش خود نوشته است: «به‌همین خاطر تصمیمات مربوط به‌حمل‌ونقل در شهرهای آلمان مساله «این یا آن گزینه نیست» و بیش‌تر «هم این و هم آن گزینه» را در بر می‌گیرد. اما آن دسته از مسئولان که صرفا در پی تقویت یکی از گزینه‌ها (استفاده از خودروهای شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی) هستند، ممکن است به‌مرور تاثیرگذاری و نفوذ خود را در فرآیندهای سیاسی از دست بدهند. درنتیجه اتخاذ سیاستی علیه استــــفاده از خودروهای شخصی چندان عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد. از طرفی صرف استفاده از خودروهای شخصی نیز جواب نمی‌دهد.»

غیرعملگرایانه بودن جایگزین‌ ها

در رسانه‌های مختلف کارشناسان بسیار زیادی به‌چشم می‌خورند که معتقدند شهروندان چاره‌ای جز پذیرش یک گزینه‌ ندارند و به‌گفته آن‌ها مردم باید خودروهای خود را کنار بگذارند و آن‌ها را با اتوبوس‌ها و قطارها یا دوچرخه (درصورتی که برف و بوران نباشد و گرمای بالای 40 درجه به‌شهرها نزده باشد)‌ جایگزین کنند.

همچنین به‌نظر می‌رسد سیاست‌گزاران اتحادیه اروپا معتقدند روزهای استفاده از موتورهای احتراق‌داخلی به‌پایان رسیده و تا الکتریکی شدن تمام خودروهای موجود در جاده‌ها زمان زیادی نمانده است.

با توجه به‌این‌که خودروهای الکتریکی بنا به‌میانگین دستمزدها همچنان گران و دور از دسترس محسوب می‌شوند، تنها یک برداشت باقی می‌ماند و آن هم این‌که تنها اتوبوس‌ها، قطارها، دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی برای عموم مردم قابل استفاده خواهد بود. داده‌های تحقیقات دودنهوفر حاکی از آن است که این کار اشتبـــاه بزرگی است.

او گفته که گرایش به‌مالکیت خودروهای شخصی تنها به‌نواحی روستایی یا دور از شهرهای بزرگ که در آن حمل‌ونقل عمومی کیفیت شهرهای بزرگ را ندارد، مربوط و محدود نمی‌شود؛ بلکه در شهرهای بزرگی که در آن اتوبـــــوس‌ها و قطارها وجود دارند نیــــــز ما شاهد گرایش مردم به‌خرید و مالکیت خودروهای شخـــــصی هستیم.

به‌گفته‌ دودنهوفر «این گرایش که اغلب ادعا می‌شود علیه مالکیت خودروهای شخصی به‌وجود آمده، چندان مشاهده نمی‌شود. بلکه ما شاهد رفتار کاملا متفاوتی از سوی خریداران آلمانی هستیم و مــــــردم آلمان خواهان خودروهای بیش‌تر هستند و این درحالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها عملا مسافت‌های کوتاهی را پشـــت فرمان می‌نشینند.»

آمار آلمانی!

تعداد خودروهای فعال درآلمان در پایان سال 2020 به 48.2 میلیون‌دستگاه افزایش پیدا کرد و این بدان معناست که برای هر هزار نفر 580 دستگاه خودرو وجود دارد و این درحالی است که روند خرید رو به‌افزایش است.

دودنهوفر در این زمینه گفت: «داده‌ها حاکی از آن است که برخلاف آنچه گفته می‌شود، آلمانی‌ها همچنان به‌خرید خودروهای شخصی علاقه فراوانی دارند.»

آن‌جان کومار، تحلیل‌گر موسسه «فراست اند سالیوان» در همین راستا می‌گوید ویروس کرونا به‌خاطر رعایت جنبه‌های محافظت از سلامتی در اروپا سبب افزایش تمایل به‌مالکیت خودروها و استفاده از آن‌ها شده و این درحالی است که دورکاری و کار از خانه نیاز به‌سفرهای درون‌شهری و محلی را کمتر از گذشته کرده است. این تغییر سبک می‌تواند به‌نفع استفاده از خودروهای برقی باشد و به‌استفاده بیش‌تر از آن‌ها کمک کند.

براساس گزارش «CAR» بیش‌تر شهرهای بزرگ آلمان- یعنی 22 شهر از 25 شهر از جمله برلین، هامبورگ، کلن، فرانکفورت، دوسلدورف، اشتوتگارت و دورتموند درطول سال 2020 شاهد افزایش مالکیت خودرو بودند.

شهرهایی که شاهد این روند نبودند شامل مونیخ، ولفسبـورگ و اینگولشـــات می‌شوند که اتفاقا مقر سه‌برند خودروساز بزرگ آلمانی یعنی ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و آئودی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =