کامیون‌های پاک

بزرگان تولید خودرو در تمام سگمنت‌ها دست در دست دولت‌ها، به دنبال راهکارهایی برای کاهش حجم آلاینده‌ها و حرکت به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی هستند. هر دو بخش سواری و تجاری در بازارهای جهانی در انتظار محصولات الکتریکی، هیبریدی و تمام مدل‌های پاک هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت جهانی خودرو در انتظار آینده‌ای بدون آلایندگی‌ به سر می‌برد. بزرگان تولید خودرو در تمام سگمنت‌ها دست در دست دولت‌ها، به دنبال راهکارهایی برای کاهش حجم آلاینده‌ها و حرکت به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی هستند. هر دو بخش سواری و تجاری در بازارهای جهانی در انتظار محصولات الکتریکی، هیبریدی و تمام مدل‌های پاک هستند. براساس آنچه این خودروسازان از برنامه‌های خود در زمینه محصولات الکتریکی عنوان کرده‌اند، انتظار می‌رود که حجم خودروهای سنگین الکتریکی با انتشار آلایندگی نزدیک به صفر طی سه سال آینده در ایالات متحده آمریکا، کانادا، چین و اروپا تا 80درصد رشد داشته باشد. ورود کامیون‌های بدون آلایندگی و توانایی در توسعه فناوری این خودروها مستلزم ایجاد زیرساخت‌های شبکه برق است. تا امروز دولت‌ها نیز برنامه‌های بسیاری را برای کمک به این فناوری‌ها اعلام کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی این سه سال ورود انواع کامیون‌های پاک با رشد چشمگیری همراه باشد.


رشد 71 درصدی کامیون‌های پاک تا 2023


در سال‌های آینده رشد کامیون‌هایی که از آلایندگی صفر بهره می‌برند، در بازارهای جهانی تسریع می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود این خودروها، سهم بازار مدل‌های فسیلی را هر چه بیشتر به خود اختصاص دهند. انتظار می‌رود تعداد مدل‌های موجود و اعلام شده از کامیون‌های جدید بدون آلایندگی سنگین بین 40 تا 71 درصد در ایالات متحده، کانادا، چین و اروپا تا پایان سال 2023 افزایش یابد. در صورت تحقق این ارقام می‌توان گفت خودروهای تجاری با سوخت پاک در سال 2023 نسبت به 2020 رشد 80 درصدی را رقم می‌زنند.


جولان بدون رقیب کامیون‌های پاک با برد پایین


یکی از مواردی که برای انتخاب کامیون‌های پاک یا برخوردار از باتری اهمیت پیدا می‌کند، توانایی این خودروها در طی کردن مسیر است. تا امروز کامیون‌های پاک به منظور تردد در مسیرهای طولانی به بازارهای جهانی وارد نشده‌اند و اکثر این خودروها در حد معرفی اولیه یا رونمایی باقی مانده‌اند. خودروهایی که به تولید انبوه رسیده و سهمی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند اکثرا در حد مدل‌های درون‌شهری و مسیرهای کوتاه توسعه یافته‌اند. اکثر کامیون‌های سنگین با آلایندگی صفر به طور معمول قادر به رانندگی 300 کیلومتر یا 186 مایل هستند. این محدوده برای حمل‌و نقل شهری یا سایر عملیاتی که نیاز به تردد طولانی مدت ندارند، مناسب و ایده آل هستند. به تازگی نیز چند مدل از کامیون‌های درون‌شهری مانند حمل زباله به بازار عرضه شده‌اند.


تردد 606 دستگاه کامیون سنگین بدون آلاینده تا 2023


رشد عرضه این خودروها در بازارهای جهانی به طور قطع افزایش تقاضا برای این خودروها را هم به همراه خواهد داشت. این موضوعی است که باعث رشد در بازار می‌شود. از منظر تعداد خودروهای تجاری پاک، آن طور که آمارها نشان می‌دهند تا امروز در بازارهای بزرگ 468 دستگاه انواع کامیون‌های سنگین تجاری به کار گرفته‌ شده‌اند. تقاضا برای کامیون‌های تجاری به رغم تمام تاثیرات اقتصادی ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-19 در یک مسیر صعودی قوی در سطح جهانی قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مدل‌های موجود از 468 دستگاه در سال 2020، به 557 دستگاه در سال 2021 برسد. همچنین با رشد مستمر این خودروها، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022 تعداد این خودروها به 594 دستگاه رسیده و این رقم برای سال 2023 به 606 دستگاه برسد.


2023؛ سال عرضه کامیون‌های سنگین با برد بیش از 600 کیلومتر


با این حال تقاضا برای کامیون‌هایی که در مسیرهای طولانی هم تردد داشته باشند، همچنان وجود دارد و متقاضیان این سگمنت در انتظار مدل‌های پاک هستند. براساس برنامه‌های اعلام‌شده از سوی خودروسازان، قرار است کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی با قابلیت حرکت تا 600 کیلومتر با هر بار شارژ (حدود 373 مایل)، تا پایان سال جاری میلادی یا سال 2022 در دسترس قرار گیرند. سال 2023 نیز موعد ورود کامیون‌های با برد بیش از 1000 کیلومتر (621 مایل) با هر بار شارژ نیز بازار خواهد بود.


رشد 250 درصدی تنوع کامیون‌های پاک

ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا و اروپا بزرگ‌ترین کشورها و متقاضیان خودروهای تجاری پاک هستند. با این حال در میان این کشورها، پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با سایر بازارهای جهانی، ایالات متحده شاهد افزایش بیشتری در تنوع مدل کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی طی سه سال آینده باشد. بر این اساس، انتظار می‌رود مدل‌های موجود در این بازار با رشد 250 درصدی طی این سه سال همراه باشند و از 8 مدل در سال 2020 به 28 مدل در این بازار تا سال 2023 افزایش یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =