کانتاش 2021

کانتاش نام‌آشنا سوپراسپرت لامبورگینی است که دنیای اسپرت را با هیجان بیش‌تری مواجه کرد و این مدل که بین سال‌های 1974 تا 1990 میلادی به‌تعداد هزار و 983 دستگاه تولید شد، جزو محبوب‌ترین محصولات این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی به‌حساب می‌آید. اما کانتاش دوباره به‌عرصه تولید بازگشت. 

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها نوستالژی و مرور خاطرات گذشته به‌شدت طرفدار دارد و محصولاتی که براین اساس طراحی می‌شوند، از فروش خوبی برخوردارند. این مساله حاکم بر تمام صنایع است و فرقی هم ندارد که آن محصول یک مبل راحتی، میز، یک پنجره چوبی یا یک سوپراسپرت افسانه‌ای باشد. موفقیت فروش یک محصول در بازار به‌طراحی آن وابستگی شدید دارد و بنابراین طراحان با استفاده از نشانه‌های جدید و ترکیب آن با رترو دیزاین و سبک نوستالژی، سعی در خلق یک محصول متفاوت دارند. این همان نکته‌ کلیدی است که لامبورگینی آن را خوب می‌داند. بنابراین تنها یک جرقه کوچک لازم بود تا نام یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مدل‌های لامبورگینی از فایل‌های بایگانی بیرون آمده و در قالب یک محصول جدید با الهام از طراحی قدیمی روانه بازار شود. بنابراین با ما همراه باشید تا دردانه لامبورگینی را با هم بررسی کنیم.

کانتاش 2021؛ بازگشت اسطوره ایتالیایی!


طراحی خارجی
کانتاش نام‌آشنا سوپراسپرت لامبورگینی است که دنیای اسپرت را با هیجان بیش‌تری مواجه کرد و این مدل که بین سال‌های 1974 تا 1990 میلادی به‌تعداد هزار و 983 دستگاه تولید شد، جزو محبوب‌ترین محصولات این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی به‌حساب می‌آید. اما کانتاش دوباره به‌عرصه تولید بازگشت.
این سوپراسپرت، انتخاب مدیران لامبورگینی بود و به‌عنوان خاص‌ترین گاو خشمگین ایتالیایی بار دیگر روح به‌کالبد آن دمیده شد تا مدلی کاملا سرکش باشد. اما اشتباه نکنید؛ کانتاش 2021 جانشینی برای آونتادور نیست. بلکه این مدل تولید محدود دیگری است که به‌رغم تاکید تیم طراحی و مدیران لامبورگینی مبنی بر الهام‌پذیری دقیق از کانتاش اولیه، رگه‌هایی بارز و آشکار از سیان و آونتادور را نیز به‌همراه دارد. اما با وجود این اتفاق، کانتاش LPI 800-4 چیزی فراتر از یک آونتادور بازسازی‌شده یا پوست‌اندازی شده است.
در واقع می‌توان گفت همه علائم و ظواهر نشان می‌دهد که کانتاش 2021 درحقیقت یک لامبورگینی سیان FKP37 است که برخی از کارشناسان خود آن را نیز تا حدودی یک آونتادور می‌دانند. این الهام‌گیری تیم طراحی کانتاش جدید از خودرویی برگرفته شده که برای نخستین‌بار در عصر طلایی سوپراسپرت‌ها روانه بازار شد.
به‌عبارت دیگر طراحی، پاشنه‌آشیل کانتاش 2021 است. درحالی که طراحی بدنه و ظاهر کلی نسل اول کانتاش در آن سال‌های طلایی توانست به‌مرور زمان از این خودرو یک اسطوره بسازد. اما درنسخه جدید کانتاش LPI 800-4 اصلا با چنین اتفافی روبه‌رو نیستیم و فراموش نکنید که کانتاش 2021 بدون هیچ شکی زیبا و متناسب است و برخی جزئیات طراحی این خودرو نیز فوق‌العاده است.
البته برای پیکره‌ای با این طول، عرض و ارتفاع نیز چیزی جز این انتظار نمی‌رود. اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان این خودرو را جانشینی به‌حق برای کانتاش افسانه‌ای دانست. از سوی دیگر دقت طراحان در پرداختن به‌برخی جزئیات بسیار زیاد بوده است. همانند ورودی‌های جانبی هوای ناپخته و بیش از حد اغراق‌شده و بدنه متورم خودرو بیش از آنچه باید باشد و این‌که طراحی دماغه نسبت به‌نمونه اصلی از نظر بصری بسیار شلوغ است.
اما اگر قهرمان داستان یعنی کانتاش قدیمی را از معادله ذهنی خود خارج کنید، می‌توانید به‌سادگی روی ظاهر، تناسبات و پیکره کلی نسخه جدید کانتاش تمرکز کرده و اتفاقا آن را متفاوت و چشم‌نواز مشاهده کنید. کانتاش 2022 LPI 800-4 یک سوپراسپرت به‌واقع خیره‌کننده است که به‌لطف تبحر تیم طراحی خود توانسته به‌نحوی زیبا عناصر ریز و درشت را در قالب پیکره‌ای جذاب و تهاجمی با ترکیبی نه‌چندان استادانه از گذشته و حال لامبورگینی روانه جاده‌ها ‌کند. دریچه‌های ورودی هوا روی بدنه و اسپویلر فعال بخش عقب، آیرودینامیک این سوپراسپرت را بهبود می‌بخشد و اسپویلر سه‌حالته که در عقب خودرو طراحی شده، حداکثر پرفورمنس را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

کانتاش 2021؛ بازگشت اسطوره ایتالیایی!


کابین جدید و جذاب
در زمان ورود به‌کابین کانتاش سبک طراحی مشابه سیان و البته آونتادور به‌چشم می‌خورد و غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر بزرگ پشت فرمان از روی آونتادور، کری‌اوور شده و باتوجه به‌نشانه‌هایی مانند طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای سیستم تهویه‌مطبوع که با اگزوز خودرو هارمونی خوبی دارد، رانندگی با این سوپراسپرت جدید بی‌نظیر است. صندلی‌های جدید با چرم متفاوت و قرارگیری نمایشگر 8.4 اینچی کنسول میانی که در سیان نیز شاهد آن بودیم، حس و هیجان خاصی به‌کابین کانتاش می‌دهد و علائم لوزی‌شکل، فراوان در طراحی کابین سیان دیده می‌شود که به‌منظور القای حس اسپرت بودن بیش‌تر به‌سرنشینان است.

کانتاش 2021؛ بازگشت اسطوره ایتالیایی!

پیشرانه‌ای که آشناست!
کانتاش LPI 800-4 روی سازه مونوکوک فیبرکربنی سیان شکل گرفته و قلب تپنده قدرتمند کانتاش همان پیشرانه‌ای است که در سیان شاهد آن بودیم. ساختار فنی کنتاش، هیبرید متوسط 48 ولتی است. بنابراین موتور بنزینی این سوپراسپرت 12 سیلندری با آرایش وی‌شکل تنفس‌طبیعی 6.5 لیتری است و حداکثر 769 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. البته با هماهنگی موتور الکتریکی مجموع قدرت آن به 814 اسب‌بخار می‌رسد. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه ISR قدرت و گشتاور را به‌چهارچرخ منتقل می‌کند. بر این اساس طبق اعلام کمپانی لامبورگینی تنها 2.8 ثانیه زمان نیاز است که کانتاش از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد و این خودرو 8.6 ثانیه نیز زمان نیاز دارد تا به‌سرعت 200 کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت این سوپراسپرت ایتالیایی 355 کیلومتر برساعت است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمانی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    کنتاش قدیمی کجا این کجا اونای که ماشین بازن میدونن من چی میگم یعنی لامبورگینی هم گند زد با این طرح هاش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =