میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ 2018 به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی ژاپنی که نمونه‌های صفرکیلومتر آن این روزها در حال انقراض است، در محدوده‌بهای 600 تا 700 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد و این هاچ‌بک در آخرین سال واردات خودرو در کشور عرضه شده و مدل‌های بالاتر آن به‌دلیل ممنوع شدن واردات خودرو، دیگر امکان حضور در بازار ایران را ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال حاضر ارزان‌قیمت‌ترین خودرو وارداتی صفرکیلومتر موجود در بازار چه‌خودرویی است و در چه‌محدوده قیمتی قرار دارد؟ موضوعی که این روزها سوال بسیاری از مخاطبان روزنامه و حتی مردم بوده و امروز قصد داریم به‌آن پاسخ دهیم. میتسوبیشی میراژ 2018 به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی ژاپنی که نمونه‌های صفرکیلومتر آن این روزها در حال انقراض است، در محدوده‌بهای 600 تا 700 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد و این هاچ‌بک در آخرین سال واردات خودرو در کشور عرضه شده و مدل‌های بالاتر آن به‌دلیل ممنوع شدن واردات خودرو، دیگر امکان حضور در بازار ایران را ندارند. در این نوشتار قصد داریم ضمن معرفی ارزان‌قیمت‌ترین خودرو وارداتی صفرکیلومتر آن را با یک خودرو وارداتی دیگر در همین محدوده قیمت اما کارکرده مقایسه کنیم. اما خودرو هم‌قیمتی را که برای رقابت با میراژ انتخاب کرده‌ایم، کیا اُپیروس است. یک سدان با سایز بزرگ که از نظر فنی هیچ سنخیتی با میراژ ندارد؛ اما جبر زمان سبب شده است اکنون بعد از 13 سال کارکرد در یک بازه قیمتی مشترک با این خودرو کوچک سه‌ساله اما صفرکیلومتر قرار بگیرد.

ارزان‌ترین خودرو وارداتی صفر را بخریم یا ... ؟

فقط یک نسل
کیا اُپیروس برای نخستین‌بار در سال 2003 توسط کیا موتورز به‌عنوان سدان بزرگ جدید این برند کره‌ای عرضه شد و اپیروس از نظر فنی وجه اشتراک زیادی با نسل چهارم هیوندای آزرا داشت که به‌عنوان نخستین آزرای عرضه‌شده در بازار کشورمان آن را می‌شناسیم. تولید اُپیروس تا سال 2011 ادامه داشت و کیاموتورز پس از هشت سال تصمیم گرفت برای همیشه این مدل را کنار بگذارد و بنابراین خبری از نسل دوم برای آن نبود. اما در عوض کیاموتورز یک سدان بزرگ جدید به‌نام کادنزا را به‌جمع محصولات خود افزود.
اُپیروس برخلاف ابعاد بزرگش، تاریخچه مختصر و مفیدی داشته و بیش از این حرفی برای گفتن ندارد. یک سال بعد از پایان کار اُپیروس در کره‌جنوبی، شرکت میتسوبیشی اقدام به‌تولید میراژ کرد و این مدل از سال 2012 وارد فهرست خودروهای کمپانی میتسوبیشی ژاپن شده و از آن زمان تاکنون شاهد عرضه آن به‌بازار جهانی هستیم. در طول 9 سال گذشته این خودرو دو بار دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفته و هنوز هم خبری از نسل جدیدتر برای آن نیست. البته کمپانی میتسوبیشی از سال 1978 تا 2003 خودرویی با همین نام در کلاس‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، استیشن، کوپه، لیفت‌بک و ... و در پنج نسل تولید کرده است. درحال حاضر نیز میراژ علاوه‌بر کلاس هاچ‌بک پنج‌در کوچک در کلاس سدان کوچک نیز تولید می‌شود. درحال حاضر تنها نسخه هاچ‌بک از میراژ در کشورمان موجود است.

میراژ زیبا، اُپیروس باکلاس
زمانی که اُپیروس شکل می‌گرفت، کیا هنوز به‌زبان طراحی منحصر به‌فرد خود نرسیده بود. از این رو در طراحی بخش‌های مختلف اُپیروس سبک طراحی سدان‌های لوکس از برندهای صاحب‌نام مختلف همچون مرسدس‌بنز E کلاس، جگوار، بنتلی کانتیننتال فلاینگ‌اسپور، مازراتی کواتراپورته و ... به‌چشم می‌خورد. شاید در زمان خود، طراحی کپی پیست‌شده آن چندان نتوانست مورد توجه قرار بگیرد؛ اما اکنون که حدود یک دهه از عرضه آن گذشته، به‌جرأت می‌توان گفت یکی از گزینه‌های با پرستیژ بالا در کلاس سدان‌های ارزان‌قیمت خارجی است. با توجه به‌این‌که اُپیروس فروش زیادی نداشت، این روزها کمیاب‌تر از رقبای خود بوده و همین امر سبب شده است خیلی‌ها حتی با نام و برند آن ناآشنا باشند. ابعاد بزرگ با طول پنج متر در کنار طراحی کلاسیک که حتی حس و حال خودروهای آمریکایی دهه 1990 را به‌بیننده القا می‌کند، اُپیروس را به‌یک گزینه جذاب تبدیل کرده است.
از جذابیت‌های بصری اُپیروس که بگذریم، به‌هاچ‌بک ریزجثه میتسوبیشی می‌رسیم. درحال حاضر از میراژ 2018 می‌توان به‌عنوان یک هاچ‌بک خوش‌چهره در بازار ایران یاد کرد. خودرویی که نخستین فیس‌لیفتش موفقیت‌آمیز بود و توانست ظاهر بهتری نسبت به‌گذشته از خود به‌نمایش بگذارد. آخرین میراژهای عرضه‌شده در ایران متعلق به‌فیس‌لیفت اول این خودرو هستند و فیس‌لیفت دوم آن هرگز در ایران عرضه نشده است. چراکه میتسوبیشی فیس‌لیفت دوم را در سال 2019 رونمایی و عرضه کرد.
وقتی وارد کابین میراژ بشوید، مواد به‌کاررفته در ساخت آن اقتصادی بودن میراژ را به‌خوبی نشان می‌دهد. اما این دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن نیست. حال اگر وارد کابین اپیروس شوید، متریال به‌کاررفته در ساخت کابین آن حس بهتری به‌شما می‌دهد. کابین در اوج سادگی طراحی شده، اما همچون نمای بیرون خودرو حس متفاوت و باکلاسی دارد. درحالت کلی اپیروس را باید خودرویی ایده‌آل برای مسافرت‌های طولانی و برون‌شهری دانست و میراژ را صرفا برای انجام امور روزمره و سفرهای کوتاه درون‌شهری استفاده کرد.

ارزان‌ترین خودرو وارداتی صفر را بخریم یا ... ؟


میراژ حرفی برای گفتن ندارد
یکی از ملاک‌های اصلی در زمان خرید برای ایرانی‌ها امکانات و آپشن‌های خودرو است. به‌وفور دیده شده که برخی خریداران، در زمان خرید خودرو به‌داشتن آپشن‌های خاصی همچون اتوپارک پافشاری می‌کنند و حاضرند قیمت به‌مراتب بیش‌تری پرداخت کنند؛ اما بعد از 5 سال رانندگی با همان خودرو حتی یک بار هم از آپشن اتوپارک برای پارک کردن خودرو استفاده نمی‌کنند. بنابراین بخش آپشن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای مقایسه 2 خودرو نزد ایرانیان است. در کمال ناامیدی باید گفت میراژ حداقل امکانات ممکن که یک خودرو امروزی می‌تواند به مالک و سرنشینان خود ارائه دهد را تقدیم شما می‌کند. این هاچ‌بک اقتصادی ژاپنی دارای فهرست امکانات کوتاهی بوده که شامل دی‌لایت، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت دوحالته و دکمه‌های کنترلی، سیستم صوتی با چهار اسپیکر و هندزفری، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دستی، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با تنظیم دستی و گرمکن، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، کروزکنترل، سنسور عقب، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو و ترمز ضدقفل و ... می‌شود. اما اُپیروس با وجود این‌که 10 سال قدیمی‌تر از میراژ بوده و تکنولوژی ساخت آن به‌سال 2003 باز می‌گردد، با این حال می‌تواند سرنشینان خود را راضی نگه دارد. اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی، تنظیم موقعیت چهار حالته برقی، دکمه‌های کنترلی، حساس به‌سرعت و مموری، سیستم صوتی اینفینیتی با هشت اسپیکر، قطب‌نما، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتومات دوگانه، کول‌باکس، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو چهارحالته برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، تنظیم برقی پدال، دسترسی به‌صندوق بار از داخل کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی مجهز به‌مموری، تنظیم آینه در دنده‌عقب و گرمکن، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ، کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، تعلیق الکترونیکی، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی و ... امکاناتی است که اُپیروس 13 ساله به‌آن‌ها مجهز است. از ظاهر فیس‌لیفت‌شده و به‌روز میراژ انتظار امکانات بیشتری می‌رفت؛ اما سازندگان ژاپنی این خودرو ترجیح داده‌اند بیش‌تر روی دوام و کیفیت و زیبایی خودرو کار کنند تا سطح امکانات آن.


مصرف کم؛ تنها برگ برنده میراژ!
اختلاف بین این دو خودرو به‌قدری زیاد است که مقایسه بخش فنی آن‌ها نیز با اعداد و ارقام عجیب و غریب همراه است. اختلاف طول این دو خودرو بیش از 1.2 متر بوده که همین یک مورد به‌خوبی اختلاف‌های بعدی را قابل پیش‌بینی می‌کند. موتوری که زیر کاپوت اُپیروس قرار گرفته به‌اندازه موتور دو دستگاه میراژ سیلندر دارد و حجم موتور آن حتی از حجم موتور سه‌دستگاه میراژ نیز بیش‌تر است. نتیجه این اختلاف حجم و تعداد، سبب شده است قدرت و گشتاور اُپیروس در مجموع بیش از سه‌برابر بازده یک میراژ باشد. دو وجه اشتراکی که در بخش فنی بین این دو خودرو می‌توان یافت، نخست پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو آن‌هاست و دوم موتور بنزین‌سوزشان. در عصر حاضر که همه‌چیز شتاب‌زده و سریع پیش می‌رود، خودرویی با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت بالای 10 ثانیه، خودرویی کند و حوصله‌سربر به‌حساب می‌آید. تصور کنید اگر شتاب خودرویی همچون میراژ، نزدیک به 14 ثانیه باشد، رانندگی با آن چه میزان صبر و شکیبایی می‌طلبد؟ میراژ با مصرف سوخت زیر 5 لیتر در هر 100 کیلومتر یک خودرو کم‌مصرف به‌حساب می‌آید که همین یک مورد، تنها برگ برنده اصلی آن در مقابل اُپیروس است. در مقابل اپیروس با مصرف بیش از 10 لیتر سوخت در رده خودروهای پرمصرف قرار می‌گیرد. از تمام این موارد که بگذریم درنهایت به‌یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای انتخاب می‌رسیم و آن، سن و سال کارکرد خودروهاست. میراژ با تمام کاستی‌هایی که دارد، یک خودرو صفرکیلومتر بوده و این یک موضوع بسیار مهم در انتخاب خودرو است. هرچند این خودرو صفرکیلومتر سه‌سال خواب را تجربه کرده و اگر این مدت‌زمان بیش‌تر شود، برای خودرو مفید نیست. در مقابل اُپیروس هم‌قیمت این خودرو، مدل 2008 هست که یک دهه اختلاف سنی با میراژ داشته و اکنون با 13 سال کارکرد ریسک خرید بالایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =