سوناتا LF

سوناتا مدل آشنا و خوشنام سدان محبوب هیوندای است که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای شناخته می‌شود. این خودرو که بیش از دو دهه است در بازار ایران حضور دارد، با ظاهر جوان‌پسند و مشخصات فنی مناسب، جزو یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،سوناتا مدل آشنا و خوشنام سدان محبوب هیوندای است که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای شناخته می‌شود. این خودرو که بیش از دو دهه است در بازار ایران حضور دارد، با ظاهر جوان‌پسند و مشخصات فنی مناسب، جزو یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان به‌حساب می‌آید و تا به‌امروز هشت نسل از سوناتا روی خط‌تولید هیوندای قرار گرفته و تا نسل هفتم آن موسوم به LF در بازار کشورمان حضور دارد. سوناتا همواره یکی از گزینه‌های مناسب و راحت و با امکانات رفاهی سطح بالا برای خرید به‌حساب آمده و نسل هفتم این خودرو که با پسوند LF شناخته می‌شود، مورد بررسی ما در این مطلب است. این سدان خانوادگی میان‌سایز خوشنام کره‌ای، در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان قرار دارد. در ادامه این خودرو را از نظر فنی بررسی می‌کنیم.

آیا سوناتا LF با یک‌ میلیارد و 500 میلیون تومان ارزش خرید دارد؟!


کابین دلنشین و جذاب
کابین سوناتا LF نسبت به YF باتوجه به‌نشانه‌های جدید طراحی آن زمان هیوندای به‌روزتر و مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد. داشبورد مینیمال و ساده به‌دور از شلوغی‌های غیرمعقول با نمایشگر هشت‌اینچی لمسی، کنسول میانی و نمایشگر 4.2 اینچی رنگی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) مدرن بودن را در این کابین به‌نمایش می‌گذارد. کیفیت ساخت قطعات نسبت به‌نسل ششم یا YF در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود. زیرا پس از کارکرد 60 هزار کیلومتری صدای نامتعارفی از قطعات پلاستیکی ادوات داخلی به‌گوش نمی‌رسد.
همچنین چرم مصنوعی استفاده‌شده در این نسل درسطح بالاتری است و دو رنگ بودن تریم داخلی جذابیت کابین را دوچندان می‌کند. استفاده از سقف پانورامیک فضای داخلی را دلنشین‌تر می‌کند. اما برای افزایش ویژگی‌های اسپرت به‌سوناتا LF از غربیلک‌فرمان D شکل با دسته‌دنده اسپرت استفاده شده تا در زمان رانندگی از رانندگی با این سدان میان‌سایز کره‌ای نهایت لذت را ببرید.
نکته مهم دیگر در طراحی داخلی سوناتا LF استفاده از صندلی‌های ارگونومیک‌تر نسبت به‌نسل قبلی است. از مهم‌ترین آپشن‌های سوناتا LF می‌توان به هشت ایربگ، نمایشگر هشت‌اینچی لمسی کنسول میانی، سیستم صوتی اینفینیتی، هشت بلندگو، سیستم تشخیص هشدار نقاط کور، سیستم روشن شدن سمت جاده هنگام پیچ SBL، سنسورهای پارک در جلو و عقب، سیستم هوشمند باز شدن درِ صندوق عقب (با داشتن ریموت خودرو و قرارگیری در کنار خودرو به‌مدت سه‌ثانیه درِ صندوق باز می‌شود)، ترمز الکترونیکی پارک، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، آینه میانی الکتروکرومیک به‌صورت سفارشی، پنج گرمکن برای صندلی‌ها و دو سردکن برای صندلی‌های جلو، سیستم خودکار ضدبخار شیشه‌ها، سنسور باران، سه‌حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت، فرمان الکتریکی، سیستم فعال کاهش صدای داخل کابین، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، گرمکن غربیلک‌فرمان، تنظیمات برقی صندلی در هشت جهت برای راننده و شش جهت برای سرنشین جلو با قابلیت داشتن حافظه، پرده شیشه عقب برقی، کروزکنترل تطبیقی، سیستم نشانگر فشار باد تایر، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمزهای ABS، EBD، ESP، TCS، دوربین دنده‌عقب، پدال شیفتر پشت فرمان و... اشاره کرد.

آیا سوناتا LF با یک‌ میلیارد و 500 میلیون تومان ارزش خرید دارد؟!


طراحی خارجی
سوناتا تا اواخر سال 2003 میلادی یکی از زشت‌ترین سدان‌های بازار جهانی به‌حساب می‌آمد. اما پس از سال 2003 میلادی و تغییر در استراتژی و خط‌مشی این خودروساز کره‌ای، شکل و استایل زیباتری به‌خود گرفت تا بتواند در بازار اروپا نیز با بزرگان آلمانی به‌رقابت بپردازد.
سوناتا نسل پنجم موسوم به NF توانست نسبت به‌نسل قبلی خود در بازار موفق‌تر ظاهر شود. تا این‌که سال 2009 با تغییر و تحولات اساسی در تیم طراحی هیوندای-کیاموتورز و ورود طراحان برجسته و خلاقی مانند پیتر شرایر، محصولات هر دو برند کره‌ای به‌شکل فزاینده‌ای با تغییر اساسی مواجه شد. سوناتا YF ماحصل تلاش تیم طراحی خوش‌ذوق و خلاق هیوندای بود که با الگوبرداری صحیح از سدان کوپه بزرگ لاکچری مرسدس‌بنز یعنی CLS توانستند خودرو زیبایی با بدنه عضلانی و جذاب به‌بازار عرضه کنند. سوناتا تا پیش از عرضه YF در بازار ایران نیز مورد توجه و استقبال چندان زیادی قرار نگرفت.
اما پس از ورود YF سوناتا در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفت. نسل هفتم سوناتا موسوم به LF در سال 2014 به‌بازار جهان معرفی شد و پس از مدتی کوتاه به‌ایران آمد. سوناتا LF را می‌توان در عبارت کوتاه «زیباتر و جذاب‌تر» از YF خلاصه کرد. در نسل هفتم، طراحان هیوندای با رشد اندک ابعادی توانسته‌اند با استفاده از خطوط تیز و فرم‌های تخت، شخصیت خاص و نافذی به‌این خودرو ببخشند. پروفیل خودرو با خط تیز برجسته شانه و اورهنگ‌های نسبتا بلند، کاپوت نسبتا کشیده و زاویه بیش‌تر ستون C (ناگزیر پشت کوتاه) در کنار سایز رینگ‌های 18 اینچی ظاهری اسپرت به‌این سدان خانوادگی سایز متوسط بخشیده است.
پوزه خودرو با چراغ‌های کشیده به‌فرم YF است؛ با این تفاوت که زاویه خاصی به‌خود گرفته و با گرافیک خاص کاسه‌چراغ و جلوپنجره شش‌ضلعی و همچنین با خطوط تیز روی کاپوت، چهره‌ای تهاجمی را از سوناتا به‌نمایش می‌گذارد. تجربه طراحی چراغ‌های کشیده در کیا اپتیما TF نشان داد که این طرح برای هر بیننده‌ای جالب به‌نظر می‌رسد.
چراغ‌های کشیده افقی با حجم‌پردازی خاص بخش عقب و قرارگیری دو اگزوز مستطیل‌شکل در نسخه لیمیتد (تمام نسخه‌های واردشده به‌کشورمان با پلاک ملی) نمای شیکی به‌این سدان میان‌سایز خانوادگی هیوندای می‌دهد. ابعاد این خودرو در نسخه LF عبارت است از فاصله محوری، 2805 میلی‌متر (10 میلی‌متر بیش‌تر از YF)، طول 4855 میلی‌متر (35میلی‌متر بیش‌تر از YF)، عرض 1865 میلی‌متر (30میلی‌متر بیش‌تر از YF) و پنج‌میلی‌متر قامت بلندتر نسبت به YF که فضای راحت‌تری برای سرنشینان فراهم آورده است.
همچنین با وجود استفاده از اکسل H شکل و طبق‌های دوبل در محور عقب، سروصدای ناشی از فرسایش قطعات در کارکردهای بالاتر نسبت به YF کمتر بوده که نشان از عایق‌بندی عالی سوناتا LF دارد.
همچنین بد نیست بدانید که طراحی بدنه در سوناتا LF به‌گونه‌ای است که ضریب درگ این سدان سایز متوسط 0.27 است. این ضریب درگ به‌کمک خط تیز برجسته روی بدنه، استفاده از دیفیوزر و مجموع خطوط و فرم‌های تخت امکان‌پذیر شده است.
موتور پرتوان اما حساس!
پیشرانه‌های متعددی برای تامین نیروی حرکت هیوندای سوناتا LF برای آن درنظر گرفته شده است. اما تمام نسخه‌های واردشده به‌ایران از نوع لیمیتد بوده که قلب تپنده این نسخه را یک موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم 2.4 لیتری تنفس طبیعی تشکیل می‌دهد. این موتور در سرسیلندر دارای دو میل‌سوپاپ و مکانیزم جدید E-CVVT و 16 سوپاپ است. این پیشرانه 2.4 لیتری اتمسفریک از دو نوع سیستم پاشش سوخت ترزیق مستقیم GDI و MPI بهره می‌برد. اما نسخه‌های پلاک ملی دارای پیشرانه 2.4 لیتری MPI هستند. این موتور موسوم به‌تتا 2 است که با سیستم الکترونیکی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های هوا و تغییراتی در نسبت تراکم موتور می‌تواند 178اسب‌بخار قدرت را در شش هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 225 نیوتون‌متر گشتاور را در چهار هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. موتور تتا 2 از کیفیت ساخت نسبتا بالایی برخوردار است. اما پیشرانه سوناتا LF همانند YF بسیار به‌کیفیت روغن حساس است. زیرا شیرهای هیدروالکتریکی OCV سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها به‌کیفیت روغن‌موتور استفاده‌شده حساسیت بالایی نشان می‌دهد. اگر مالک خودرو به‌کیفیت روغن‌موتور و نوع روغن‌موتور استفاده‌شده که کمپانی هیوندای آن را پیشنهاد کرده توجه نکند، در کمترین زمان ممکن این شیرهای هیدروالکتریکی معیوب می‌شود. این مورد در سوناتا بسیار دیده شده و ابتدا با سروصدای سوپاپ‌ها آغاز می‌شود. اما اگر مالک خودرو به‌کیفیت روغن‌موتور استفاده‌شده و نکات اصولی نگهداری از خودرو و همچنین حفظ کارکرد استاندارد سالانه 20 هزار کیلومتر دقت کند، پیشرانه 2.4 لیتری تنفس‌طبیعی هیوندای سوناتا LF تا 150 هزار کیلومتر کم‌استهلاک است. درنظر داشته باشید اگر سوناتا LF کارکرده خریداری کنید، باید به‌زمان تعویض روغن‌موتورهای قبلی و همچنین قطعات مصرفی موتور توجه ویژه‌ای داشته باشید. درصورت نیاز از کارشناس فنی نمایندگی یا مکانیک مجرب کمک گرفته شود تا گزینه‌ مناسبی را خریداری کنید. از سوی دیگر گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک ساخت کمپانی ZF آلمان وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد. هر دو نسخه سوناتا LF و YF از نظر تعویض دنده، خودروهای گوش به‌فرمانی هستند. پروگرامینگ TUC به‌روز بوده و باتوجه به‌آکومولاتورهای گیربکس و طراحی به‌روز بخش هیدورلیکی گیربکس، تعویض دنده‌ها به‌موقع و بدون تاخیر انجام می‌شود. بنابراین شاهد شتاب مناسبی از این سدان میان‌سایز خانوادگی هیوندای هستیم. سوناتا LF ظرف 9 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 210 کیلومتر برساعت است. گیربکس شش‌سرعته کم‌استهلاک و به‌روز این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما باید توجه داشت همانند پیشرانه، برای آن هم سرویس‌ها به‌موقع انجام شود تا قطعات هیدرولیکی این مدل گیربکس دیرتر مستهلک شود.
در یک کلام سوناتا بخریم یا نه؟
هیوندای سوناتا LF مدل 2016 با کارکرد 56 هزار کیلومتر و با بدنه سالم، درحال حاضر در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان قرار می‌گیرد. این خودرو درحال حاضر در تامین قطعات مشکل خاصی ندارد، اما اگر به‌نگهداری اصولی از آن توجه نشود، هزینه نگهداری آن بالا می‌رود. درنظر داشته باشید هنگام خرید سوناتا LF به‌بدنه سالم و کارکرد زیر 100 هزار کیلومتر آن توجه داشته باشید. همچنین باید بدانید که گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که در بازار ارزشمند است و هر زمان برای فروش آن اقدام کنید، خریدار دارد. بنابراین سوناتا LF یکی از گزینه‌های معقول در بازار به‌حساب می‌آید. اما در این بازه قیمتی کیا سورنتو 2013، کیا اپتیما TF مدل 2015 و رنو تالیسمان مدل 2017 نیز قابل انتخاب هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضوانی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    سلام اول از همه ی خسته نباشید بگم بهتون و بعدش بگم خدایش سوناتا ال اف ماشین آی ماشین خوبیه خدای به قول بابا بزرگم خدا بهشون برکت بده که چنین ماشینای رو تولید میکنن ما داریم سه سال خریدم و واقعا ازش راضیم خدا ازشون راضی باشه حقا که نویسنده این مطلب هم خوب نوشته دمش گرم ی تشکر ویژه ازش کنیم
  • GB ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    هیچ وقت ماشینه کره ای اندازه یه ماشین ژاپنی عمر نداره نهایت یه ماشین کره ای 5 6 ساله بیشتر از اون ارزش نداره خریدش همش باید خرجش کنید ترجیحا مدلا جدیدتر سعی کنید بخرین ماشینه کره ای یخورده با کیفیت تر از چینیه ولی ژاپنی خداس تا سالها یار همیشگیته کمری و پرادو و یاریس و ....همین کمریا کیشو ببینید سالهاس دارن کار میکنن اخ نگفتن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =