صنعت خودرو

اگر قیمت‌گذاری دستوری متوقف شود، در یک بازه 3 تا 4ماهه هم قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند و هم تولید افزایش می‌یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به نظر می‌رسد در بحث قیمت‌گذاری خودرو قرار است تغییراتی اعمال شود. هرچند این تغییرات ممکن است چندماهی زمان ببرد، اما زمزمه افزایش قیمت‌ها به‌صورت اندک‌اندک به گوش می‌رسد و در نهایت قیمت خودرو در محدوده‌ای که خودروسازان سود مناسبی داشته باشند و بتوانند سرعت تولید و عرضه را افزایش دهند، به‌نوعی آزاد می‌شود. به‌هرحال آن‌طور که فعالان حوزه خودرو می‌گویند رفع قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و دولتی‌ها اجتناب ناپذیر است و در نهایت خودروسازان با توجه به تقاضا و سود مناسب اقدام به قیمت‌گذاری خودرو خواهند کرد. در بخش پایانی گفت‌وگو با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور به تاثیرات قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو و این‌که با آزادسازی قیمت‌ها آیا عرضه سرعت می‌گیرد و خودروهای ناقص تجاری خواهند شد یا خیر، پرداختیم.

درحال‌حاضر بحث کمبود نقدینگی در خودروسازی‌ها بسیار مطرح است. این روند چه تاثیری بر تولید می‌گذارد؟

به‌هرحال کمبود نقدینگی باعث عدم تامین به‌ موقع قطعات می‌شود. این مساله هم راه‌حل دارد. ما راه حل این مساله را بارها و همه‌جا مطرح کرده‌ایم و فقط مانده آن را در سازمان ملل مطرح کنیم! باید دست از قیمت‌گذاری و دخالت در آن بردارند. باید اجازه دهند قیمت‌ها توسط خودروسازان تعیین شود. اگر خودروساز قیمت خودروها را با سود متعادلی تعیین کند، ما دیگر دچار کمبود نقدینگی نمی‌شویم. کمبود نقدینگی یعنی عدم تامین مواد اولیه، عدم سرمایه‌گذاری برای توسعه و نوآوری و... . تمام فسادهایی که پشت این قضیه وجود دارد، به قیمت‌گذاری خودروها بازمی‌گردد.

بسیاری از مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس با طرح آزادسازی قیمت‌ها مخالف هستند. چرا این طرح توان اجرایی ندارد؟

فکر می‌کنم اکثر مسئولان کشور خواهان آزادسازی قیمت خودرو هستند، اما نمی‌دانم چرا اقدام سریعی برای آن نمی‌شود و برای اجرای آن ترس وجود دارد. به‌نظرم خودروهایی که از قبل و با قیمت قدیم فروخته شده‌اند، باید با همان قیمت تحویل مشتری شوند، اما خریدهای جدید باید با قیمت‌هایی باشند که توسط خودروساز تعیین می‌شود.

به نظر شما مکانیزم عرضه خودرو و آزادسازی قیمت‌ها چگونه باید باشد؟

به‌طور کلی هرگونه قیمت‌گذاری که باعث خروج خودروسازان از تولید خودرو با زیان شود، اقدام مناسبی است. اگر همین فردا اعلام شود، خودرویی از ایران‌خودرو که توسط این شرکت مثلا به قیمت 100میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار 250میلیون تومان قیمت دارد، توسط این شرکت 150میلیون تومان با تحویل سریع به فروش فوری می‌رسد، هم زیان خودروساز متوقف می‌شود و هم قیمت آن خودرودر بازار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و شکسته می‌شود.

در شرایط فعلی ایران‌خودرو و سایپا هر دو خودروهای ناقص بسیاری دارند. به نظر شما با افزایش قیمت و خروج خودروسازان از تولید با زیان، آیا به یک باره تمام خودروها تجاری می‌شوند و قطعات هم تامین می‌شود؟

این‌گونه نیست که بلافاصله یک روز بعد از این کار تمام خودروها تجاری شود. اما به‌هرحال باید به خودروسازان پول تزریق شود تا بتوانند هزینه‌های ما قطعه‌سازان را پرداخت کنند و قطعه‌سازان هم به‌موقع مواد اولیه را تامین کنند و قطعات را تحویل دهند. درحال‌حاضر خودروساز پولی ندارد و درنتیجه قطعه‌ساز هم پولی ندارد که بخواهد مواد اولیه خریداری کنند.

اگر این کار را انجام دهند، در یک بازه 3 تا 4ماهه هم قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند و هم تولید افزایش پیدا می‌کند. اتفاقی که در سال 90 افتاد و آن‌قدر تولید خودرو بالا رفت (بیش از یک‌میلیون 600 هزار دستگاه خودرو) که اصلا خودرو توسط مردم خریداری نمی‌شد و به همین دلیل خودروسازان مجبور شدند تسهیلات بسیاری ازجمله فروش اقساطی و... در نظر بگیرند. یعنی همه راهکارها را برای فروش خودروها در پیش گرفتند.

درحال‌حاضر هم اگر قیمت دستوری نباشد و مکانیزم شرکتی باشد یا مانند دهه70 حاشیه بازار تعیین‌کننده باشد، آن شرایط تکرار می‌شود. واقعا خنده‌دار است که برای فروش چندهزار دستگاه خودرو یک‌میلیون نفر ثبت نام می‌کنند. آیا واقعا این یک میلیون نفر خودرو می‌خواهند؟ قطعا خیر. این تعداد نفر در کشور به یک‌باره خواهان خودرو نیستند. جالب است که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهایی که اختلاف قیمت‌شان بین کارخانه و بازار بیشتر است، متقاضی بسیاری هم دارند. یعنی فرد 100میلیون پرداخت می‌کند و خودرو را تحویل می‌گیرد و بیش از 150میلیون سود کسب می‌کند.

پیشنهاد شما در این زمینه چیست و وزارت صمت چه رویکردی در خصوص آن دارد؟

پیشنهاد ما مشخص است و آن‌طور که وزیر صمت جدید بارها اشاره کردند که نه در قیمت‌گذاری و نه در مدیریت دخالت نمی‌کنند، به نظرم بهترین راه برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو در کشور همین است. یعنی با انجام همین دو اقدام صنعت خودرو راه رستگاری را پیدا خواهد کرد.

شما به تاثیر دلار بر قیمت همه کالاها اشاره کردید. با فرض مثال اگر نرخ دلار به کانال 10 تا 15 هزار تومانی وارد شود، آیا خودرو 206 به 80میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند یا اصولا قیمت‌ها دیگر به ارقام گذشته باز نمی‌گردند و صرفا کاهش قیمت نسبی خواهند داشت؟

قیمت‌ها زمانی که افزایشی است با سرعت بالا می‌رود و زمانی که باید کاهشی شود، با مقاومت و کندی پایین می‌آید. آن کالایی که به نرخ دلار ربط دارد و با آن افزایش پیدا می‌کند؛ در زمان کاهش، سرعت پایینی خواهد داشت. اما قطعا قیمت‌ها نزول خواهد کرد. به‌هرحال ممکن است این مساله مطرح شود که خودروساز بگوید ما خرید را با قیمت بالا انجام داده‌ایم و زمان می‌برد تا قیمت‌ها به حالت سابق باز گردد.

آیا امیدی به کاهش قیمت دلار و در نتیجه کاهش قیمت خودرو وجود دارد؟

این مساله که نرخ دلار افزایشی است و خیلی سخت کاهش پیدا می‌کند، به دلیل حجم بالای نقدینگی در اقتصاد کشور است. افزایش نقدینگی پایه پولی اگر با تولید همراه باشد، منطق دارد. اما اگر تولید در کشور کاهشی باشد و نقدینگی رشد کند، قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. زیر گردش نقدینگی در شرایط رکودی بسیار پایین است. این فرمولی است که در سال 1910 اقتصاددان‌ها به آن رسیده‌اند. نقدینگی در کشور طی 8 سال 8 برابر شده است. بنابراین اگر قیمت سکه یک‌میلیون بوده است، باید 8میلیون می‌شده است و دلار 3هزار تومانی باید 8 برابر شود. قیمت همه کالاها چندین برابر می‌شود. حتی دستمزد کارگران هم باید با این روند افزایش پیدا می‌کرد. دولت و بانک مرکزی به منظور جلوگیری از تورم نباید اجازه دهند نقدینگی در کشور افزایش. یابد بنابراین چند اقدام در راستای بهبود وضعیت اقتصادی باید انجام شود. مورد اول این‌که بودجه با کسری به مجلس نیاید. ضمن این‌که سود بانکی هم باید کاهشی باشد که سبب افزایش نقدینگی نشود. وگرنه همین اوضاعی می‌شود که می‌بینیم؛ برخی کشورهای ضعیف هم تورم 3، 4درصدی دارند، اما تورم در کشور ما تا این حد بالاست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    واردات خودرو به نفع ایران خودرو و سایپا است چون اگر واردات خودرو ازاد شود مردم میرن بی ام و یا خودروهای خارجی دیگر می خرند و باعث میشه ایران خودرو و سایپا سعی کنند که بیشتر پیشرفت کنند تو صنعت خودروسازی و به رقابت با خودروهای پیشرفته خارجی بروند زمانی ایران خودرو و سایپا می توانند ادعا کنند که بهترین خودروهای جهان رو می سازند که مردم به جای خرید بی ام و خودروهای ایران خودرو و سایپا رو بخرند یعنی ایران خودرو و سایپا در این حد پیشرفت کرده اند به شرطی که واردات خودرو کاملا ازاد باشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

آخرین اخبار