ب‌ام‌و سری2 

هفتم جولای سال جاری میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و از نسل دوم کوپه ساب‌کامپکت پرفورمنسی خود یعـــنی سری 2 رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هفتم جولای سال جاری میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و از نسل دوم کوپه ساب‌کامپکت پرفورمنسی خود یعـــنی سری 2 رونمایی کرد. اگرچه زبان جدید طراحی باواریایی‌ها در محصولاتشان بسیار بحث‌برانگیز است، اما سری 2 کوپه را می‌توان تا حدودی خودرو قابل هضم‌تری از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و دانست.


نقدی بر طراحی سری 2 جدید
از نظر بسیاری ب‌ام‌و سری2 کوپه به‌عنوان یک کوپه دو در، با ابعادی کوچک، جانشین معنوی مدل افسانه‌ای 2002 است که با معرفی نسل جدید این کوپه، از برخی جهات شباهت‌هایی با مدل‌های قدیمی ب‌ام‌و می‌توان یافت. البته این خودرو درمقابل از برخی جهات نه‌تنها با مدل‌های قدیمی، بلکه با هیچ‌یک از محصولات ب‌ام‌و شباهتی ندارد. سری 2 جدید را می‌توان یکی از محافظه‌کارانه‌ترین و درعین حال ساختارشکنانه‌ترین طراحی‌های چندسال اخیر کمپانی ب‌ام‌و (به‌خصوص از نظر تناسبات) به‌حساب آورد. این خودرو به‌دلیل استفاده از کاپوتی بلند، صندوق کوتاه و گرین‌هوسی (مجموعه محفظه سرنشینان) متفاوت درمقایسه با سری‌های 4 و 8 کوپه، یادآور محصولات دهه گذشته این خودروساز باواریایی است. اما اگر بخواهیم این خودرو را دقیق‌تر نقد کنیم، باید گفت که در نمای جلو، نخستین نکته مثبتی که به‌چشم می‌خورد، استفاده دوباره ب‌ام‌و از جلوپنجره‌ای با ابعاد بسیار منطقی‌تر از سری 4 است. هرچند که زیبایی و تناسبات این جلوپنجره در ترکیب با فرم غریب چراغ‌ها، خطوط شارپ و زاویه‌دار بدنه، سپر و همچنین فرم ورودی‌های هوا به‌سرعت رنگ می‌بازد و جای خود را به‌پوزه و دماغه‌ای شلوغ و به‌اصطلاح دیرهضم می‌دهد. به‌گفته فرانک استیفنسون «Frank Stephenson» طراح سابق کمپانی ب‌ام‌و، اگر جلوپنجره را از نمای جلو سری 2 حذف کنیم، تشخیص این خودرو کوپه به‌عنوان یک ب‌ام‌و بسیار سخت و دشوار می‌شود. برآمدگی میانی روی درِ موتور، هرچند برگرفته از مدل M3 خوشنام و محبوب ب‌ام‌و یعنی اتاق E46 است، اما هماهنگی چندانی بین آن و سایر جزئیات نمای جلو به‌چشم نمی‌خورد. با گذر از نمای جلو به‌نمای جانبی می‌رسیم. جایی که می‌توان گفت تناسبات آن درمقایسه با نسل قبل پخته‌تر شده است. اما کاپوت بلند و کشیده این خودرو به‌لحاظ بصری کمی به‌تناسبات این کوپه جمع‌وجور لطمه وارد کرده است. این مساله به‌عنوان یکی از نکات انتقادی به‌سری 2 مطرح است. همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، گرین‌هوس (محفظه سرنشینان) سری 2 برخلاف سری‌های 4 و 8 کوپه، حالتی سنتی و رترو دارد و یادآور مدل‌های قدیمی این خودروساز بوده که این از ویژگی‌های مثبت این نما به‌شمار می‌رود. در قسمت پایین درها و روی رکاب، یک فرورفتگی وجود دارد که برخلاف نسل قبل که حالتی رهاشده داشت، این بار شاهد فرم‌پردازی قوی‌تری در این قسمت هستیم. اما نکته‌ مهم در این بخش از خودرو عدم‌هماهنگی فرم ایستای این فرورفتگی با حجم‌پردازی‌های زیگزاگ‌مانند و ماهیچه‌ای گلگیرهای جلو و عقب خودرو است که به‌نوعی به‌عنوان ترند روز طراحی خودرو نیز به‌حساب می‌آید. درباره نمای عقب این خودرو می‌توان گفت که در این قسمت نیز همانند قسمت جلو، با نمایی شلوغ به‌واسطه استفاده گسترده از خطوط مواجهیم. هرچند که می‌توان گفت برش‌هایی که روی این خطوط ایجاد شده، جذاب و حساب‌شده است. فرم چراغ‌های عقب نیز همانند برخی جزئیات دیگر که به‌آن اشاره شد، شباهت‌هایی با مدل‌های دهه گذشته ب‌ام‌و دارد.
اما نکته بسیار جالب توجه این‌که گرافیک چراغ‌های عقب، جدا از عدم‌هماهنگی با چراغ‌های جلو، حس نامحسوس از آکورا TLX را به‌نمایش می‌گذارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این شباهت دلیل متقاعدکننده‌ای نخواهد بود که طراحان ب‌ام‌و صرفا از روی محصولات آکورا الگو گرفته‌اند. زیرا در نسل جدید سری3 (G20) و M3(G80) از چراغ‌های L شکل در عقب استفاده شده و نمی‌توان این طرح را کپی یا الگوبرداری از محصولات لکسوس دانست.
دریک کلام نسل جدید ب‌ام‌و سری 2 هرچند که درمقایسه با نسل قبل پیشرفت‌هایی را در پیکره کلی خود داشته است و می‌توان تلاش‌ طراحان ب‌ام‌و را در به‌نمایش گذاشتن برخی عناصر قدیمی محصولات ب‌ام‌و تحسین کرد، اما عدم‌هماهنگی آن‌ها با برخی جزئیات مدرن بدنه که به‌آن اشاره شد، ما را نسبت به‌سری 2 جدید تا حدی ناامید می‌کند. همچنین می‌توان چنین نتیجه گرفت که سری 2 هرچند در اسکچ‌ها (نمونه‌طراحی نخست طراحان) و رندرهای دیجیتالی منتشرشده از آن جذاب به‌نظر می‌رسد، اما در واقعیت با آن فرسنگ‌ها فاصله دارد.

طراحی جنجالی ب‌ام‌و سری2


کابین؛ تلفیقی از کلاسیک و مدرن
در زمان ورود به کابین ب‌ام‌و سری 2 جدید موسوم به G42 با همان سبک طراحی آشنای ب‌ام‌و که نخست در کوپه لوکس گرندتوراش (سری 8) و پس از آن در سدان محبوب کامپکت لوکس‌اش (سری 3) نمایان شد، مواجهیم. اما این سبک طراحی برای سری 2 طبق ارزیابی‌ مجله خودرو نسبت به‌نسل قبلی از 100 درصد توانسته 77 درصد رضایت طرفداران ب‌ام‌و را از آنِ خود کند. براین اساس می‌توان نتیجه گرفت کابین این خودرو زیباتر و دلنشین‌تر است.
قرارگیری دو صفحه‌نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و 10.25 اینچی برای نمایشگر میانی با قابلیت اتصال به‌اندروید اتو و اپل‌کارپلی فضای مدرنی را در کابین خودرو ایجاد کرده است.
اما نشانه‌هایی مانند طراحی دریچه‌های افقی سیستم تهویه‌مطبوع دربخش میانی و دریچه‌های ذوزنقه‌ای برای طرفین و طراحی دسته‌دنده کوچک اسپرت منحصربه‌فرد ب‌ام‌و، حس و حال قرار گرفتن در پشت فرمان برادر بزرگ‌ترش یعنی سری 3 را القا می‌کند. فرمان M کری‌اوورشده از نسخه M340i با دو پدال شیفتر منیزیومی در پشت آن، رانندگی را هیجان‌انگیز جلوه می‌دهد. انتخاب هفت تم دورنگ برای تریم داخلی و استفاده از چرم آلکانترا و قطعات دکوراتیو کروم، جذابیت کابین سری 2 را دوچندان می‌کند.

طراحی جنجالی ب‌ام‌و سری2


مختصات فنی
کمپانی ب‌ام‌و سری 2 جدید را در چند نسخه از جمله 220i، 230i،M240i و 220d به‌بازار عرضه می‌کند. درحقیقت سه‌نسخه بنزینی و یک نسخه دیزلی در دسترس مشتریان است و دو نسخه 220i و 230i با موتور چهارسیلندر دولیتری تویین‌توربوشارژ با قدرتی برابر با 184 اسب‌بخار (220i) و 245 اسب‌بخار (230i) و گشتاور 300 نیوتون‌متری (220i) و 400 نیوتون‌متری (230i) به‌بازار عرضه می‌شود.
اما نسخه قدرتمند این کوپه پرفورمنسی کامپکت همان نسخه M240i است که با موتور شش‌سیلندر معروف ب‌ام‌و موسوم به B58 به‌بازار می‌آید. این نسخه با توجه به‌تکنولوژی تویین‌توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر 374 اسب‌بخار قدرت را در 5800 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 500 نیوتون‌متر گشتاور را در پنج‌هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. تغییراتی مانند حداکثر فشار سوخت 350 بار و تغییراتی در سیستم ولوترونیک (ونوس‌های دوبل) ایجاد شده تا راندمان موتور افزایش یابد.
نسخه دیزلی این کوپه 220d با موتور دولیتری توربودیزل عرضه می‌شود که حداکثر 190اسب‌بخار قدرت و حداکثر 400 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند که ب‌ام‌و در این نسخه از سیستم هیبرید متوسط MHEV استفاده کرده تا عملکرد خودرو را بهبود بخشد. هر چهار نسخه از سری 2 با کمک گیربکس هشت‌سرعته استپ‌ترونیک قدرت را به‌صورت استاندارد به‌چرخ‌های عقب و درصورت مجهز بودن به‌سیستم منحصربه‌فرد xDrive به‌چهارچرخ منتقل می‌کند.


کانسپت جنجالی از ب‌ام‌و
بیش‌تر از یک هفته قبل بود که کمپانی ب‌ام‌و هم‌زمان با برگزاری موتورشو مونیخ از کانسپت جدیدش با نام i Vision Circular رونمایی کرد و ب‌ام‌و آی‌ویژن سرکیولار کانسپتی بازیافت‌پذیر است. ب‌ام‌و آی‌ویژن سرکیولار کانسپت، ترکیبی از دو کلاس MPV و هاچ‌بک محسوب می‌شود که تمام قطعات بدنه آن حتی مجموعه باتری‌هایش از مواد صددرصد قابل بازیافت بوده و امکان بازیافت کامل آن پس از پایان عمر مفیدش وجود دارد. در کانسپت برقی فوق، طراحان سعی کرده‌اند برخی نشانه‌های خاص و هویت‌ساز ب‌ام‌و را دوباره احیا کنند. در این میان می‌توان به‌بازگشت مجدد فرم (خط) شکسته بخش انتهایی پنجره‌های کناری عقب خودرو (معروف به‌هوفمایسترکینگ) و همچنین فرم گرافیکی جلوپنجره سنتی ب‌ام‌و اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =