خط‌کشی خیابان‌ها

خط‌کشی طولی و عرضی خیابان‌ها، گذرگاه‌های عابرپیاده و سرعت‌گیرها موجب کاهش حجم ترافیک، روان شدن تردد خودروها و رعایت حقوق رانندگان و عابران پیاده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بر اساس تاریخچه علائم راهنمایی و رانندگی، قدمت نخستین «خط‌سفید» جاده‌ای به سال ۱۹۱۸ در انگلستان بازمی‌گردد. اگرچه این مساله به سرعت فراگیر شد اما تا سال ۱۹۲۶ میلادی مفهوم امنیت جاده‌ای را در برنمی‌گرفت. در سال‌های دهه ۱۹۳۰ و در دورانی که چراغ‌های راهنمایی وجود نداشتند، این خطوط به‌عنوان علامت برای امتداد جاده مورداستفاده قرار می‌گرفتند و پایان خط، محل توقف محسوب می‌شد. در محل توقف نیز اغلب یک مامور راهنمایی و رانندگی برای کنترل و هدایت ترافیک حضور داشت. این روزها خط‌کشی‌ها، از مهم‌ترین علائم افقی راهنمایی و رانندگی هستند و در افزایش ایمنی معابر و رانندگان خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

خط‌کشی معابر؛ عامل پیشگیری از تضییع حقوق اقشار مختلف
چندی قبل سرهنگ فرخ جمالی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «خط‌کشی طولی و عرضی خیابان‌ها، گذرگاه‌های عابرپیاده و سرعت‌گیرها موجب کاهش حجم ترافیک، روان شدن تردد خودروها و رعایت حقوق رانندگان و عابران پیاده می‌شود.» سرهنگ جمالی ادامه داد: «خط‌کشی معابر و خیابان‌ها به مروز زمان به‌علت بارندگی، گردوغبار، اصطکاک لاستیک خودرو با سطح خیابان کمرنگ و در نهایت محو می‌شوند. طول عمر خط‌کشی و پایداری و دوام آن بستگی به کیفیت رنگ به‌کار رفته دارد تا در دمای ۵۰‌درجه سانتی‌گراد و منفی30 درجه سانتی‌گراد آسیب نبیند.»
تفاوت خط‌کشی‌های طولی و عرضی چیست؟
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری استان تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» درباره اهداف خط‌کشی در معابر، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها گفت: «خط‌کشی یکی از مهم‌ترین علائم در معابر و بزرگراه‌هاست و اهداف مختلفی دارد، از جمله بالا بردن ایمنی سطح شهر و جاده‌ها، منظم کردن و هدایت خودروها و آگاهی دادن به رانندگان. به‌عنوان‌مثال با خط‌کشی می توان از طریق شبکه‌های طولی و عرضی خودروها را هدایت و منظم کرد یا با نوشتن سرعت مجاز روی آسفالت کف، می‌توان به راننده خودرو در این باره هشدار داد.» وحید سرلک ادامه داد: «باتوجه به مناطق گسترده شهر تهران و به‌دلیل کمبود بودجه و عدم توانایی فنی، خط‌کشی خیابان‌های پایتخت به عهده سازمان معاونت حمل‌ونقل ترافیک مناطق استان تهران و خط‌کشی بزرگراه‌ها به‌دلیل ریزه‌کاری و لزوم دقت بیشتر به عهده سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری استان تهران است.» وی درباره انواع خط‌کشی‌ها افزود: «در خصوص خط‌کشی دو مساله وجود دارد که بسیار حائزاهمیت است. اول، خط‌کشی‌های طولی (خط‌کشی‌های مرتبط با معابر و بزرگراه‌ها) و دوم، خط‌کشی‌های عرضی (مسیرهای عبور عابرپیاده، مکان‌های کنترل سرعت در عرض خیابان، فلش‌های مسیر، خط پارکینگ یا محل پارک‌های حاشیه‌ای) است. خط‌کشی‌های عرضی به صورت دستی و خط‌کشی‌های طولی توسط خودروهای تخصصی شهرداری انجام می‌شود.» لک ادامه داد: «خط‌کشی‌ها براساس استاندارد ملی و دستورالعمل‌های نظام فنی اجرایی شهرداری استان تهران اجرایی و عملی می‌شوند.»

مردم به کدام سامانه ثبت‌شکایت کنند؟
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری پایتخت درخصوص ماندگاری خط‌کشی‌ها بیان کرد: «در سال گذشته قراردادها به این شکل بودند که ابتدا پیمانکارها انتخاب می‌شدند و سپس دستورالعمل‌های اجرایی لازم برای انجام خط‌کشی‌ها به آنها داده می‌شد. اما درحال‌حاضر این روند تغییر کرده است زیرا خط‌کشی‌ها باید از ماندگاری بالایی برخوردار باشند. متاسفانه برخی پیمانکاران به عوامل موثر بر ماندگاری خط‌کشی‌ها دقت نمی‌کردند. ماندگاری خط‌کشی‌ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر خط‌کشی روی آسفالت بسیار گرم انجام شود، ماندگاری خود را از دست می‌دهد و سریع‌تر از بین می‌رود. درحال‌حاضر سه نوع خط‌کشی وجود دارد که ماندگاری هرکدام با دیگری متفاوت است؛ «خط سرد» که معمولا بین ۶ تا ۷ ماه و حداکثر ۱۲ماه ماندگاری دارد یا «خط‌گرم» که از خط سرد گران‌تر است اما ماندگاری طولانی‌تری هم دارد و حدود ۱۸ تا ۲۵‌ماه روی آسفالت باقی می‌ماند و اما سومین نوع؛ «خط دوجزئی» است که عمر بسیار بالایی دارد یعنی بین ۳۶ تا ۴۵ماه ماندگار است. البته تمام این موارد در صورتی است که از مواد باکیفیت برای خط‌کشی بزرگراه‌ها استفاده شود.» وحید سرلک درباره ثبت شکایت مردم از خط‌کشی‌های شهری تصریح کرد: «شهروندان در صورت شکایت یا ارائه پیشنهاد می‌توانند با سامانه «۱۸۸۸» تماس بگیرند و درخواست خود را ثبت کنند.»
وی در ادامه به شهروندان توصیه کرد: «تردد خودروها روی خط‌کشی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در از بین بردن آنهاست و برای تجدید این خطوط هزینه‌های گزافی صرف می‌شود بنابراین از تمام شهروندان خواهشمندم برای افزایش ایمنی خود و همچنین انضباط، حین رانندگی روی خط‌کشی‌ها حرکت نکنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =