شارژ خودروهای برقی

خودروسازان برای برطرف کردن اساسی‌ترین مشکل بر سر راه توسعه خودروهای برقی، با این توضیح که گسترش زیرساخت‌های شارژ هم‌گام و هماهنگ با شتاب فروش خودروهای برقی نیست، رقابت بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان برای برطرف کردن اساسی‌ترین مشکل بر سر راه توسعه خودروهای برقی، با این توضیح که گسترش زیرساخت‌های شارژ هم‌گام و هماهنگ با شتاب فروش خودروهای برقی نیست، رقابت بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده‌اند. براساس داده‌های مربوط به 18 کشور اروپای‌غربی که توسط ماتیاس اشمیت، تحلیل‌گر آلمانی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته، در نیمه نخست سال میلادی جاری ثبت خودروهای برقی با رشد 124 درصدی به 483 هزار و 304 دستگاه رسید.

تامین شارژ برای همه
آندریاس اومان، مسئول مدیریت محصولات استراتژیک گروه ب‌ام‌و دراین‌باره به‌نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا گفته: «ما به‌ایستگاه شارژ عمومی بیش‌تری احتیاج داریم و آن‌ها همان‌قدر که برای رسیدن ما به‌میزان مشخصی از کاهش دی‌اکسیدکربن ضروری هستند، برای عملی شدن برنامه‌های کمیسیون اروپا نیز اهمیت دارند. این بسیار ضرورت دارد که نیازهای مربوطه مشترکا توسط سیاستمداران، کمپانی‌های انرژی، خودروسازان و سایر عاملان تاثیرگذار برطرف شود.» اومان گفته به‌صورت ایده‌آل باید امکان استفاده از شبکه ایستگاه‌های شارژ عمومی برای همه فراهم باشد و این همان هدفی است که تامین‌کننده اروپایی ایستگاه‌های شارژ یعنی آیونیتی -که از سال 2017 با همکاری ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و فورد کار خود را آغاز کرد- دنبال می‌کند. به‌گفته اومان: «آیونینی از همان ابتدا برای رانندگان همه خودروهای برقی از هر برندی قابل توجه بوده است.» اما هربرت دایس، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن در سفر اخیر خود به‌ایتالیا دراظهاراتی عجیب و بی‌سابقه عملکرد این زیرساخت شارژ را زیر سوال برد و آیونیتی را مورد حمله قرار داد. نگرانی‌ها درباره تاثیر زیرساخت بر تصمیم‌گیری درمورد خرید خودروهای برقی چیزی است که اومان از گروه ب‌ام‌و نیز آن را تایید کرده است. این نگرانی‌ها شامل موارد زیادی از جمله نبودن ایستگاه‌های شارژ کافی، سالم و در دسترس بودن آن‌ها، مدت‌زمان شارژ و هزینه شارژ می‌شود. اومان دراین‌باره گفت: «در دسترس‌ بودن یک مساله جدی است و ما پیش‌تر درباره ضرورت گسترش زیرساخت‌های شارژ عمومی صحبت کرده‌ایم. هرچند راننده‌های کنونی خودرودهای برقی ما به‌مزایای متعدد شارژ اشاره کرده‌اند؛ از جمله این‌که عمل شارژ کردن زمانی که در خانه یا محل کار صورت میگیرد، کار راحتی است.» الکه تمه، رئیس بخش شارژ و انرژی گروه فولکس‌واگن گفته که مساله شارژ هنوز درموفقیت جهانی خودروهای برقی تاثیرگذار است و کمبود ایستگاه‌های شارژ از دید مشتریان مانع بزرگی به‌شمار می‌رود.

مسائل مربوط به هزینه
در رابطه با موضوع هزینه، اومان به‌راه‌حلی که شرکتش برای برندهای ب‌ام‌و و مینی در نظر گرفته است، اشاره می‌کند: «در برنامه تعرفه فعال ما خریداران خودروهای برقی می‌توانند خودروهایشان را با قیمت بسیار جذابی در یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های شارژ اروپا شارژ کنند. به‌علاوه هزینه کلی مالکیت خودروهای برقی معمولا پایین‌تر از هزینه داشتن یک خودرو درون‌سوز است. تجربه کلی ما این است که وقتی مشتریانمان نخستین خودرو برقی‌شان را می‌خرند، دیگر نمی‌خواهند به‌سراغ خودروهای درون‌سوز بروند.» به‌گفته اومان مشتریان یکی از اصلی‌تری جذابیت‌های خودروهای برقی را این می‌دانند که شارژ کردن بهتر از بنزین زدن است و در کل سه‌محل برای شارژ خودرو وجود دارد: خانه، محل کار و ایستگاه‌های شارژ عمومی که به‌گفته اومان مکمل همدیگر هستند. «به‌همین دلیل نصب و راه‌اندازی آن‌ها باید با شتابی یکسان صورت بگیرد. درحال حاضر افزایش خرید خودروهای برقی به‌افزایش تسهیلات شارژ درخانه‌ها و محل‌های کار منجر شده است؛ چراکه ایستگاه‌های شارژ عمومی از قافله عقب مانده‌اند.» به‌باور او برای توسعه شبکه‌های شارژ باید ترکیب مناسبی از شارژ نرمال (AC)، سریع (DC) و فوق‌قوی (HPC) نه‌تنها در مسیر بزرگراه‌ها، بلکه در مجاورت تمام جاده‌ها وجود داشته باشد.

شتاب کند بهره‌گیری
این درحالی است که از دید استفان پراس، مدیر حمل‌ونقل الکتریکی کمپانی زیمنس درحال حاضر ما با عرضه بیش از اندازه زیرساخت شارژ مواجهیم. او دراین‌باره گفته است: «شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما اگر به‌بزرگراه‌ها بروید می‌بینید که این ایستگاه‌های شارژ اغلب اوقات خالی هستند. به‌همین دلیل اکثر اپراتورهای شارژ از ایستگاه‌ها درآمد چندانی ندارند؛ زیرا استفاده از آن‌ها بسیار اندک است.» پراس گفته که او نگرانی‌های موجود از سوی گروه‌های خودروسازی را درک می‌کند؛ زیرا آن‌ها از این می‌ترسند که مشتریان از ترس نبود ایستگاه‌های شارژ کافی به‌سراغ خودروهای برقی نروند. درعین حال تمه، از گروه فولکس‌واگن بر این باور است که برای گسترش زیرساخت‌های شارژ درسراسر بازارها و تامین شارژ از منابع تجدیدپذیر، مشارکت خودروسازان با غول‌های انرژی مانند ای‌نل، بی‌پی‌ و ایبردرولا ضروری است. تامین برق لازم از انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر مسائل مورد بحث خودروسازان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =