ب‌ام‌و X4 xDrive28i

احتمال این‌که خودرو خارجی صفرکیلومتری غیر از خودروهای موجود در این فهرست در بازار یافت شود، وجود دارد. چراکه در این فهرست سعی کردیم خودروهایی را به‌عنوان آخرین بازمانده‌ها معرفی کنیم که تعداد نمونه‌های صفرکیلومترشان از دیگر خودروهای موجود در بازار بیش‌تر بوده و برخلاف آن‌ها، فعلا خودروهای نایابی به‌حساب نمی‌آیند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اکنون حدود سه‌سال از ممنوعیت واردات خودرو به‌کشور می‌گذرد و آخرین خودروهایی که موفق به‌حضور در بازار ایران شدند، مربوط به‌سال 2018 (در سال 2019 فقط هیوندای آزرا وارد شده است) هستند. از آن زمان تاکنون تعداد خودروهای صفرکیلومتر در بازار، روزبه‌روز درحال کاهش بوده و اکنون به‌حداقل میزان خود در چند سال گذشته رسیده است. اکنون پس از گذشت حدود سه‌سال، کارشناس روزنامه «دنیای‌خودرو» سری به‌بازار خودروهای پرمیوم و لوکس زده تا وضعیت موجودی خودروهای صفر این بخش از بازار را بررسی کند. درادامه تنها شش دستگاه خودرو لوکس صفرکیلومتر باقیمانده در بازار را معرفی می‌کنیم. با توجه به‌حضور قدرتمند برند ب‌ام‌و در بازار خودروهای لوکس کشور در سال‌های اخیر، درحال حاضر نیز نیمی از خودروهای صفرکیلومتر لوکس موجود در بازار را این خودرو تشکیل می‌دهد. این روزها با توجه به‌کمیاب شدن خودروهای صفرکیلومتر وارداتی در بازار، اختلاف قیمت این‌گونه خودروها نسبت به‌ارزش واقعی‌شان بیش‌تر و بیش‌تر شده و اکنون به‌اوج خود رسیده است. اگر شرایط خودروهای وارداتی به‌همین منوال ادامه پیدا کند و به‌این زودی‌ها، دروازه‌های گمرک به‌روی خودروهای وارداتی جدید باز نشود، اختلاف قیمت بیش‌تر از این نیز خواهد شد. اما اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، ورود خودروهای خارجی جدید به‌بازار باعث افت قیمت خودروهای قبلی موجود در بازار خودروهای دست‌دوم و حتی صفرکیلومتر خواهد شد. البته احتمال این‌که خودرو خارجی صفرکیلومتری غیر از خودروهای موجود در این فهرست در بازار یافت شود، وجود دارد. چراکه در این فهرست سعی کردیم خودروهایی را به‌عنوان آخرین بازمانده‌ها معرفی کنیم که تعداد نمونه‌های صفرکیلومترشان از دیگر خودروهای موجود در بازار بیش‌تر بوده و برخلاف آن‌ها، فعلا خودروهای نایابی به‌حساب نمی‌آیند.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

ب‌ام‌و X4 xDrive28i
شاید بتوان گفت ب‌ام‌و X4 آخرین بازمانده بازار خودروهای پرمیوم و لوکس صفرکیلومتر ایران است. این شاسی‌بلند پس از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در ایران عرضه شد و جای خالی مدل پرطرفدار ب‌ام‌و X6 را به‌خوبی پر کرد. ب‌ام‌و X4 که از سال 2015 تا 2017 فقط در نسخه xDrive28i در کشور به‌فروش رسیده، همچون اکثر ب‌ام‌وهای هم‌دوره خود از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو بهره می‌برد. این پیشرانه قادر به‌تولید 245 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور است. نمونه‌های صفرکیلومتر X4 به‌عنوان تنها شاسی‌بلند اسپرت صفرکیلومتر ایران، بیش‌تر از هر خودرو لوکس دیگری اکنون در بازار یافت می‌شود. جالب است بدانید با وجود این‌که X4 بیش‌تر از هر خودرو لوکس دیگری در بازار خودروهای صفرکیلومتر به‌چشم می‌خورد اما مدل 2018 آن اصلا موجود نیست. تمام X4 های صفرکیلومتری که این روزها به‌فروش گذاشته شده‌اند، همگی مدل 2017 هستند. اگر بودجه شما برای خرید خودرو جدید کمتر از پنج میلیارد تومان است، بهتر است به‌فکر خرید X4 نباشید. چون قیمت این شاسی‌بلند اسپرت سایز کامپکت از پنج میلیارد و 100 میلیون‌تومان آغاز شده و حتی تا شش میلیارد و 500 میلیون‌تومان هم ادامه پیدا می‌کند. نکته عجیب‌تر این‌که شما با نصف این بودجه می‌توانید نمونه کارکرده ب‌ام‌و X4 مدل 2015 را خریداری کنید.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

مرسدس‌بنز E200 سدان
مرسدس به‌عنوان رقیب اصلی ب‌ام‌و حتی در این رقابت هم، حریف هموطن خود را تنها نگذاشته و با مدل E200 عرصه را برایش تنگ کرده است. مرسدس‌بنز E200 سدان تنها مرسدس صفرکیلومتر موجود در این روزهای بازار ایران است که در دو مدل 2017 و 2018 قابل خریداری است. مدل 2017 این سدان متوسط لوکس آلمانی در بازه قیمت پنج‌میلیارد و 800 تا شش‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. اما اگر بخواهید یک مدل جدید از این خودرو را که هیچ تفاوتی جز سال ساخت با مدل قبلی ندارد خریداری کنید، قیمت آن از 6 میلیارد و 800 میلیون‌تومان شروع می‌شود و در کمال تعجب حتی برچسب قیمت‌هایی در محدوده 9 میلیارد و 800 میلیون‌تومان نیز به‌چشم می‌خورد. عجیب‌تر این‌که نمونه‌های کارکرده E200 مدل 2017 و 2018 هم در همین محدوده قیمتی موجود بوده و علت آن عموما کم‌کارکرد بودن نمونه‌های به‌فروش گذاشته شده است. E200 از همان روز نخست با برچسب قیمت نجومی به‌بازار عرضه شد و اکنون نیز قیمت مدل‌های صفرکیلومتر آن سر به‌فلک کشیده است. زیر کاپوت این مرسدس یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو قرار گرفته که 184 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو رقیب مستقیم ب‌ام‌و سری 5 بوده؛ اما اکنون از نظر قیمتی با یک مدل بالاتر از این برند یعنی سری 7 برابری می‌کند.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

ب‌ام‌و 730Li
دیگر ب‌ام‌و موجود در بازار صفرکیلومترها که در کنار X4 بیش‌ترین تعداد را به‌خود اختصاص داده، مدل 730Li است. این سدان فول‌سایز لوکس که در آخرین سال‌های عرضه خودروهای خارجی در ایران، پرچمدار خودروهای لوکس بازار کشورمان به‌حساب می‌آمد، اکنون کمیاب‌تر از همیشه، بالاترین برچسب قیمت‌ها را به‌خود می‌بیند. این روزها برای خرید یک دستگاه ب‌ام‌و 730Li باید بودجه‌ای بالغ بر هفت‌میلیارد و 800 میلیون تا هشت‌میلیارد و 50 میلیون‌تومان داشته باشید. این محدوده قیمتی مربوط به‌مدل 2017 این خودرو بوده و مدل 2018 بسیار نایاب است. اگر بودجه لازم برای خرید یک دستگاه ب‌ام‌و 730Li صفرکیلومتر را نداشته باشید، می‌توانید نمونه‌های کارکرده آن را در مدل 2017 حتی با بودجه چهار میلیارد و 800 میلیون‌تومان نیز خریداری کنید. درحالت کلی می‌توان گفت محدوده قیمتی 730Li درمقایسه با E200 شرایط بهتری دارد؛ چراکه این خودرو از نظر ابعاد یک سر و گردن از رقیب هم‌قیمت اشتوتگارتی خود بزرگ‌تر است. نکته مهم‌تر این‌که تمام سری‌های نسل ششم عرضه‌شده در کشورمان از نوع لانگ بوده که طول بیش‌تری نسبت به‌نسخه معمولی این خودرو دارند. مدل 730Li نیز مانند دیگر ب‌ام‌وهای موجود در بازار از پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو سود می‌برد؛ با این تفاوت که بازده بیش‌تری دارد. قدرت تولیدی این خودرو ۲۵۸ اسب‌بخار بوده و گشتاور آن ۴۰۰ نیوتون‌متر است.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

لکسوس NX300h
مدل NX300h آخرین سنگربان برند لوکس ژاپنی محبوب در ایران، یعنی لکسوس بوده که نمونه‌های صفرکیلومتر آن توانسته سه‌سال بعد از بسته شدن واردات خودرو همچنان در بازار دوام بیاورد. این تنها شاسی‌بلند خانوادگی پرمیوم موجود در بازار کشورمان به‌حساب می‌آید که در کلاس شاسی‌بلندهای سایز کامپکت دسته‌بندی می‌شود. این خودرو در دو نسخه بنزین‌سوز با نام NX200t در بازه زمانی 2015 تا 2017 و نسخه هیبریدی با نام NX300h در بازه زمانی 2016 تا 2017 قابل سفارش بود. درحال حاضر نمونه صفرکیلومتر از مدل بنزین‌سوز این خودرو جزو خودروهای نایاب بازار بوده و به‌راحتی یافت نمی‌شود. اما نمونه‌های صفرکیلومتر از مدل 2017 لکسوس NX300h کم و بیش در بازار یافت می‌شود که برچسب قیمتی در بازه سه‌میلیارد و 950 میلیون تا چهارمیلیارد و 250 میلیون‌تومان دارد. NX مورد نظر نه‌تنها آخرین شاسی‌بلند خانوادگی صفرکیلومتر به‌حساب می‌آید، بلکه آخرین خودرو هیبریدی صفرکیلومتر نیز هست. به‌لطف قوای محرکه الکتریکی و پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری اتمسفریک که زیر کاپوت لکسوس NX300h نصب شده، شاهد تولید 194 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتون‌متر گشتاور هستیم. جالب است بدانید شما می‌توانید نمونه کارکرده از مدل 2016 این لکسوس هیبریدی را در ارزان‌ترین حالت با یک‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان نیز خریداری کنید.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

فولکس‌واگن گلف GTI
این شما و این آخرین خودرو باقیمانده برای عاشقان واقعی خودروهای اسپرت در بازار خودروهای صفرکیلومتر ایران. درحال حاضر تنها یک مدل خودرو اسپرت واقعی و جوان‌پسند صفرکیلومتر در بازار موجود بوده و آن فولکس‌واگن گلف GTI است. آخرین نسل از گلف تنها در سال 2018 وارد ایران شد و در همان نخستین سال عرضه با بدشانسی مواجه شد و پس از بسته شدن واردات هر نوع خودرو خارجی به‌کشور، از حضور این هاچ‌بک داغ نیز محروم شدیم. بنابراین نمونه‌های موجود از این هاچ‌بک اسپرت آلمانی متعلق به‌سال ۲۰۱۸ بوده که از دو میلیارد و 230 میلیون تا دو میلیارد و 500 میلیون‌تومان به‌فروش گذاشته شده‌ است. این ارقام گلف را تبدیل به‌خودرو اسپرتی کرده که هر جوانی توان خرید آن را ندارد و صرفا مناسب اقشار مرفه جامعه است. البته نمونه‌های کارکرده از همین مدل گلف GTI را می‌توانید با یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان نیز خریداری کنید. زیر کاپوت فولکس‌واگن گلف GTI یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری قرار گرفته که به‌کمک توربوشارژر توان تولید 230 اسب‌بخار قدرت و همچنین 350 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گلف GTI در این فهرست تنها خودرویی است که توسط برند غیرپرمیوم و لوکس تولید شده؛ اما با توجه به‌ویژگی‌ها و موقعیت خاص نسخه GTI این هاچ‌بک در بازار جهانی، می‌توان آن را در رده خودروهای پرمیوم قرار داد.

آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس

ب‌ام‌و 530i سدان
و اما به‌آخرین گزینه موجود در فهرست آخرین بازمانده‌های بازار خودروهای لوکس ایران می‌رسیم. باز هم یک ب‌ام‌و دیگر و این بار با نام 530i سدان. نسل هفتم از ب‌ام‌و سری 5 سدان، تنها در نسخه 530i و در بازه زمانی 2017 تا 2018 وارد کشورمان شد. درحال حاضر قیمت نمونه‌های صفرکیلومتر از 530i مدل 2017 در بازار از چهار میلیارد و 900 میلیون‌تومان آغاز شده و تا پنج‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که مدل جدیدتر آن یعنی 2018 نایاب بوده و از مدل 2017 سخت‌تر پیدا می‌شود و اگر موفق به‌پیدا کردن آن شدید باید مبالغ به‌مراتب بالاتری را برای خرید آن پرداخت کنید. البته این دو مدل هیچ تفاوت خاصی جز سال تولید با هم ندارند. این سدان متوسط لوکس که رقیبی مستقیم برای E200 به‌حساب می‌آید، از یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری توربو سود می‌برد که 252 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. تنوع بسیار بالایی از تیپ‌های این خودرو در بازار ایران عرضه شده که تفاوت آن‌ها بر سر تعداد آپشن‌ها بوده و گاهی بازه قیمت وسیعی را برای آن رقم می‌زند. 530i بیش‌تر از هر خودرو دیگری در این فهرست در خطر انقراض بوده و اگر واردات خودرو آزاد نشود، شاید زودتر از بقیه، بازار خودروهای صفرکیلومتر را به‌مقصد بازار خودروهای کارکرده ترک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =