ضد گلوله کردن خودروها

خودروهایی که ضدگلوله می‌شوند بر ‌اساس دستورالعمل‌های خاص به‌ صورت کاملا حرفه‌ای تغییرشکل داده می‌شوند، مواد و آلیاژهای مستحکمی به درون اسکلت این خودروها تزریق می‌شود تا در برابر انفجارها، اشتعال‌ها و انواع بمب‌های ضدخودرو مقاوم باشند و حفاظت لازم را از سرنشینان خودرو به‌عمل آورند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، ساخت خودروهای ضدگلوله در برخی نقاط دنیا که ضریب امنیت کمتری دارند و جرم و جنایت در آنجا بیشتر اتفاق می‌افتد، تجارت پرسودی را برای شرکت‌های فعال در این زمینه ایجاد کرده است. با این حال ویژگی ضدگلوله بودن این قابلیت را به خودرو و سرنشینان می‌دهد که با آسودگی خاطر (چه به لحاظ جانی و چه محافظت در برابر سرقت و...) به تردد بپردازند. شکل ظاهری خودروهای ضدگلوله بسیار شبیه به خودروهای معمولی است، البته در موارد خاص خودروهای زره‌پوش عجیبی هم ساخته می‌شوند که مزیت‌هایی دارند اما در بیشتر موارد این خودروها نقش بادیگارد و اسکورت را ایفا می‌کنند.

خودرویی برای از ما بهتران!
خودروهایی که ضدگلوله می‌شوند بر ‌اساس دستورالعمل‌های خاص به‌ صورت کاملا حرفه‌ای تغییرشکل داده می‌شوند، مواد و آلیاژهای مستحکمی به درون اسکلت این خودروها تزریق می‌شود تا در برابر انفجارها، اشتعال‌ها و انواع بمب‌های ضدخودرو مقاوم باشند و حفاظت لازم را از سرنشینان خودرو به‌عمل آورند.
هر خودرو برای ضدگلوله شدن مناسب نیست. داشتن موتور قوی یا سایز بدنه بزرگ نمی‌تواند نتیجه مطلوبی در تبدیل کردن یک خودرو به ضدگلوله ایجاد کند. هرچند بیشتر بخش‌های بدنه و فنی خودرو تقویت می‌شوند اما داشتن شاسی مناسب و همچنین فضای کافی در داخل جداره بدنه نیز شرط مهمی است. با این همه سیاستمداران که احتمال ترور و ربایش آنها وجود دارد، دانشمندان برجسته، فرماندهان و افسران عالی‌رتبه، افراد بانفوذ و ثروتمند و حتی سلبریتی‌ها برای عبور ‌و مرور و رفتن به اماکن حساس و شلوغ سوار این خودروها می‌شوند.

ضدگلوله‌کننده‌ها!
«موتک» به‌عنوان مجموعه‌ای آلمانی از سال2000 تاکنون به این تجارت اشتغال دارد و مرکز رسمی ضدگلوله کردن رولزرویس است. مدیرعامل موتک می‌گوید اکثر خودروهایی که مورد بهینه‌سازی ایمنی قرار می‌گیرند دارای فواصل اکسل زیاد هستند که رولزرویس فانتوم هم یکی از آنهاست. کار ضدگلوله کردن خودرویی مثل فانتوم تا سه‌ماه به طول می‌انجامد و هزینه آن شاید تا بیش از یک‌میلیون دلار هم برسد. در این فرایند معمولا 500کیلوگرم تا یک تن به وزن خودرو اضافه می‌شود. ساخت خودروهای ضدگلوله، رابطه مستقیمی بین هزینه با وزن خودرو وجود دارد. در حالت کم‌هزینه، از مواد معمولی مانند ورق فولاد و شیشه‌های قطور استفاده می‌شود که باعث افزایش وزن شدید خودرو خواهد شد، بازده موتور و توان مانور آن را تا حد محسوسی کاهش می‌دهد. اما در حالت پرهزینه، به جای استفاده از ورق فولاد و شیشه‌های ضخیم، از مواد جدید و سبک استفاده می‌شود که قطعا در قیمت تاثیر خواهد داشت. از مزایای این روش می‌توان به افزایش کمتر وزن خودرو و در نتیجه افزایش چشمگیر توان موتور ، شتاب و مانور آن اشاره کرد. تمام موارد فوق قطعا در صورتی مفید خواهند بود که سرنشین کاملا از انواع تهدیدات دیگر نیز محافظت شود. برای مثال ، درصورت بروز تهدیدات شیمیایی و میکروبی یا حتی تزریق دود غلیظ به کابین، سرنشینان مجبورند آن را ترک کنند که این موضوع کل فرایند را بی‌فایده خواهد کرد. بنابراین، باید از سیستم تصفیه هوا با، بار مثبت از داخل به خارج استفاده کرد که درمواقع تهدید، بتواند امنیت سرنشین را حفظ کند.

گشتی در دنیای ضدگلوله‌ها
جالب است بدانید حتی تیونر معروفی مثل منصوری هم در پرونده کاری خود، خودروهای ضدگلوله خاص و متفاوتی دارد. یکی از محصولات منصوری، نمونه‌ زرهی مرسدس‌بنز G کلاس است. برخلاف آنچه بسیاری افراد درباره این‌ خودروها تصور می‌کنند، خودروهای زرهی الزاما کسل‌کننده نیستند.
G63 زرهی منصوری می‌تواند اثباتی برای این ادعا باشد، ادعایی که همزمان درباره فضای داخلی و نمای ظاهری آن صدق می‌کند. البته خودروهای ضدگلوله شخصیت‌های معروف بازار خرید و فروش خوبی در جهان دارند. به‌عنوان‌مثال چندی قبل یک پایگاه اینترنتی فروش خودروهای لوکس آلمانی، مرسدس‌بنز S600 پولمن گارد ولادیمیر پوتین را پس از بازنشسته شدن، به قیمت یک میلیون و 350 هزار دلار برای فروش عرضه کرد و محل بازدید از خودرو هم شهر مسکو بود! البته ضدگلوله کردن خودروها معیابی هم دارد که عبارتنداز: افزایش وزن خودرو که موجب کاهش عملکرد فنی پیشرانه و افزایش مصرف سوخت می‌شود. شیشه‌های ضدگلوله را نمی‌توان به طور کامل باز کرد. ضخامت شیشه جلو می‌تواند منجر به دید دوتایی شود. هزینه تعویض شیشه ضدگلوله جلو نسبتا زیاد خواهد بود.
در ضمن احتمال باطل شدن گارانتی خودروهای ضدگلوله نیز وجود دارد. از طرفی کاهش ارزش خرید خودرو ضدگلوله دست‌دوم نیز بسیار محتمل است.

کاربردهای متفاوت
خودروهای ضدگلوله بسته به نوع توانایی و کارکردشان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند ازجمله: خودروهای ویژه مرزبانی و حفاظت، خودروهای ضدشورش، خودروهای حمل پول، مسکوکات با ارزش و جواهرات، خودروهای انتقال متهم و .... این خودروها کاربری مشخصی دارند و باید در برابر تهدیدات مختلف مقاومت داشته باشند. در این خودروها تاکید خاصی بر مخفی ماندن ماهیت خودرو نیست و تیم‌های مقاوم‌ساز ، امکان ایجاد تغییر در ظاهر خودرو را نیز خواهند دارند که به خوبی استحکام آن افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =