کیا اپتیما

کیا اپتیما که یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران درسال‌های اخیر محسوب می‌شود، نخستین‌بار در سال 2000 توسط کیاموتورز معرفی و به‌بازارهای جهانی عرضه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،«دنیای‌خودرو» قصد دارد انواع نسل‌های کیا اپتیما را در بازار کشور بررسی کند. کیا اپتیما که یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران درسال‌های اخیر محسوب می‌شود، نخستین‌بار در سال 2000 توسط کیاموتورز معرفی و به‌بازارهای جهانی عرضه شد. این سدان خانوادگی متوسط طی عمر 20 ساله خود تاکنون در پنج نسل راهی ‌بازار شده که نسل‌های دوم، سوم و چهارم آن در بازار کشور ما نیز فروش بسیار خوبی را تجربه کردند.

نسل دوم

معرفی نسل دوم کیا اپتیما

نسل دوم کیا اپتیما نخستین‌بار در سال 2005 معرفی شد و تا اواخر سال 2010 روی خط‌تولید قرار داشت. این نسل از کیا اپتیما که با کد MG شناخته می‌شود، در سال 2009 تحت یک فیس‌لیفت اساسی (Major Facelift) قرار گرفت. نقطه ورود کیا اپتیما به‌بازار کشور ما دقیقا هم‌زمان با آغاز تولید این نسخه فیس‌لیفت بود و شرکت اطلس‌خودرو، کیا اپتیمای فیس‌لیفت نسل دوم را در مدل 2009 وارد کشور کرد و فروش آن را تا پایان عمر این نسل یعنی سال 2010 ادامه داد.

مشخصات فنی نسل دوم کیا اپتیما

شرکت اطلس‌خودرو در انتخاب پیشرانه کیا اپتیمای نسل دوم بسیار هوشمندانه عمل کرد؛ چراکه آن سال دقیقا مصادف با توقف واردات نسخه‌های شش‌سیلندر هیوندای سوناتا به‌کشور بود. از این ‌رو خریدارانی که به‌دنبال یک سدان خانوادگی قدرتمند بودند، جذب رقیب مهم هیوندای سوناتا یعنی کیا اپتیما می‌شدند. در بین نسل‌های مختلف کیا اپتیما تنها همین نسل دوم بود که موفق شد خود را با یک پیشرانه شش‌سیلندر به‌بازار ایران برساند. پیشرانه این نسل از کیا اپتیما یک نمونه 2.7 لیتری تنفس‌طبیعی با حداکثر قدرت 194 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 249 نیوتون‌متر است که با اتصال به‌یک گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک، نیروی خود را به‌چرخ‌های جلو این سدان کره‌ای انتقال می‌دهد. کیا اپتیما نسل دوم با این مجموعه فنی برای طی هر 100 کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی به 9.8 لیتر سوخت نیازمند است. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت این خودرو نیز به‌ترتیب برابر با 9 ثانیه و 220 کیلومتر برساعت است.

امکانات رفاهی نسل دوم کیا اپتیما

کیا اپتیما نسل دوم که از انواع نسل‌های کیا اپتیما موجود در بازار کشور است، در زمان خود از نظر آپشن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و موارد قابل‌توجهی همچون صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی، کروزکنترل، سانروف، سنسور نور، سنسور باران و… را به‌صورت استاندارد ارائه می‌داد.

ایمنی نسل دوم کیا اپتیما

کیا اپتیما نسل دوم درسال 2006 تحت‌تست تصادف موسسه آمریکایی IIHS قرار گرفته و نمره ایمنی Good را کسب کرده است که نتیجه قابل قبولی برای آن سال محسوب می‌شود. این نسل کیا اپتیما، عملکرد ایمنی خوب خود را مدیون امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش و شش ایربگ است.

نسل سوم

معرفی نسل سوم کیا اپتیما

نسل سوم کیا اپتیما که با کد TF شناخته می‌شود، نخستین‌بار با مدل 2011 روانه بازارهای جهانی شد؛ اما حدود یک‌سال طول کشید تا پای این نسل به‌ایران باز شود و نخستین نمونه‌های آن با مدل 2012 در بازار کشور ما عرضه شدند. کیا اپتیما نسل سوم به‌دلیل چهره متحول‌شده و ارتقای قابل توجه در امکانات رفاهی، به‌سرعت در بازار کشور ما محبوب شد و طرفداران بسیاری را در بین قشر جوان برای خود دست‌وپا کرد. این خودرو برای سال 2014 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که این نسخه فیس‌لیفت فروش استثنایی را در بازار ایران داشت و نزد خریداران جایگاه بسیار بهتری نسبت به‌هیوندای سوناتا به‌دست آورد.

مشخصات فنی نسل سوم کیا اپتیما

از نسل سوم کیا اپتیما به‌بعد دیگر شاهد پیشرانه شش‌سیلندر نبودیم و این خودرو با یک پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری تنفس‌طبیعی روانه بازار کشور ما شد. این پیشرانه حداکثر قدرت 178 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 229 نیوتون‌متر را تولید می‌کند و به‌یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک متصل است. مصرف سوخت ترکیبی کیا اپتیما با این مجموعه فنی برابر با 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر است و شتاب صفر تا 100 و حداکثر سرعت این زیباروی کره‌ای نیز به‌ترتیب برابر با 10 ثانیه و 208 کیلومتر برساعت است.

امکانات رفاهی نسل سوم کیا اپتیما

اپتیمای نسل سوم که یکی از انواع نسل‌های کیا اپتیمای محبوب بازار ایران است، از مبادی مختلف و به‌صورت شرکتی یا واردات شخصی به‌کشور ما وارد شده ‌است. از این ‌رو تیپ‌های متفاوتی از آن در بازار موجود است که از نظر سطح امکانات رفاهی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. البته تعداد نسخه‌های فول‌آپشن این خودرو در بازار بیش‌تر است. امکانات نسل سوم اپتیما شامل کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروزکنترل، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به‌سرعت، شیفتر تعویض دنده پشت غربیلک‌فرمان، سنسور باران، ترمز پارک الکترونیکی مجهز به‌اتوهلد و کول باکس است.

ایمنی نسل سوم کیا اپتیما

کیا اپتیما TF علاوه‌بر امکانات رفاهی مطلوب از نظر ایمنی نیز دست پر ظاهر شده ‌است و امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش و شش عدد ایربگ را ارائه می‌دهد. البته سیستم هشداردهنده نقاط کور نیز در نسخه‌های فول‌آپشن غیرشرکتی وجود دارد. کسب نمره Top Safety Pick از موسسه آمریکایی IIHS نیز به‌سرنشینان کیا اپتیما نسل سوم اطمینان می‌دهد که سوار بر خودرویی ایمن هستند.

بررسی 3 نسل کیا اپتیما در ایران

نسل چهارم

معرفی نسل چهارم کیا اپتیما

پس از موفقیت چشمگیر نسل سوم کیا اپتیما در بازارهای جهانی، این ‌بار کیا ریسک نکرد و نسل چهارم این خودرو را با تغییراتی نه‌چندان بنیادی نسبت به‌نسل قبل به‌بازار فرستاد. این نسل از کیا اپتیما در سال 2016 و با کد JF متولد شد و نسل چهارم کیا اپتیما نیز آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور ما ثبت کرد؛ اما کمی بدشانس بود و ممنوعیت واردات خودرو سبب شد نتواند درخشش نسل قبل خود را تکرار کند. لازم به‌ذکر است عمده کیا اپتیما JF های موجود در بازار ایران از نوع GT-Line هستند که با وجود طراحی متفاوت سپر جلو و دیفیوزر زیر سپر عقب، اسپرت‌تر از نسخه‌های عادی به‌نظر می‌رسند.

مشخصات فنی نسل چهارم کیا اپتیما

در بین انواع نسل‌های کیا اپتیما، تنها نسل چهارم آن با دو مشخصات فنی متفاوت در بازار ایران عرضه شد. در این نسل، شرکت اطلس‌خودرو علاوه‌بر نسخه بنزینی، نسخه هیبرید کیا اپتیما را نیز عرضه کرد تا حسابی برای هیوندای سوناتا هیبرید شاخ‌وشانه بکشد! البته کیا اپتیماهای هیبرید به‌دلیل مشکلات قانونی خیلی دیر از گمرک ترخیص شدند و کماکان بسیاری از نمونه‌های صفرکیلومتر آن بدون مشتری باقی مانده‌اند. کیا اپتیمای نسل چهارم بنزینی از پیشرانه چهارسیلندر تنفس‌طبیعی با حجم موتور 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 178 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 229 نیوتون‌متر برخوردار است که با یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک با شیفت‌لاک قدرت را به‌محور جلو انتقال می‌دهد.

بررسی 3 نسل کیا اپتیما در ایران

امکانات رفاهی نسل چهارم کیا اپتیما

نسل چهارم کیا اپتیما نیز همان‌طور که از آن انتظار می‌رود، با فهرست کاملی از امکانات رفاهی روانه بازار ایران شده است. از جمله آپشن‌های جذاب نسخه‌های فول‌آپشن این خودرو می‌توان به‌مواردی همچون سیستم صوتی حرفه‌ای Harman-Kardon، شارژر وایرلس، اتوپارک، درایومد سه‌حالته و دوربین 360 درجه اشاره کرد. البته اکثر نسخه‌های هیبرید این خودرو، کم‌آپشن‌تر از برادران بنزینی خود هستند و امکاناتی همچون اتوپارک و دوربین 360 درجه را ندارند.

ایمنی کیا اپتیما نسل چهارم

وجود انواع سیستم‌های کنترل پایداری و ایربگ‌های متعدد سبب می‌شود کیا اپتیما نسل چهارم نیز همچون نسل‌های قبل، امتیاز ایمنی بالایی را کسب کند. کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل ایستایی در سربالایی و پشت‌سری‌های فعال‌شونده صندلی‌های جلو از جمله امکانات نسل چهارم اپتیمای شرکتی است. رادارهای پیشگیری از تصادف و سیستم هشدار نقاط کور نیز دربرخی نمونه‌های فول‌آپشن غیرشرکتی وجود دارند. این نسل از کیا اپتیما در ابتدای معرفی خود، موفق به‌کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro Ncap نیز شده‌است.

جمع‌بندی بررسی نسل‌های مختلف کیا اپتیما

این سدان کره‌ای نقاط قوت زیادی همچون طراحی ظاهری عامه‌پسند، امکانات رفاهی و ایمنی کامل، بازار کارکرده مناسب و خدمات پس از فروش گسترده دارد. از این‌رو می‌توان خرید این خودرو را به‌خانواده‌های جوانی توصیه کرد که از مد روز پیروی می‌کنند و تمایل دارند خودرویی با طراحی زیبا و اسپرت و با آپشن‌های فراوان سوار شوند که درعین حال، دردسرهای نگهداری چندانی نیز نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =