گروه صنعتی چکاد

گروه صنعتی چکاد از سال ۱۳۷۸ در شهرستان ابهر استان زنجان طی قراردادی با کرمان موتور در زمینه تولید قطعات بدنه دوو ماتیز و سیلو فعالیت خود را آغاز کرد. طی این سالها رشد گروه صنعتی چکاد به لطف سرمایه گذاری علی یکه فلاح و همچنین سیاست های مدیریتی بسیار سریع بوده و تا جایی پیش رفته که موفق به توسعه یک پلتفرم ملی با کمک دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت به نام تعاون شده و قصد دارد تا سال ۱۴۰۲ محصول طراحی شده روی این پلتفرم را تجاری سازی کند.

به گزارش اخبار خودرو ، افشین توتونچی مدیرعامل گروه چکاد اظهار کرد که پس از خریداری شدن دوو توسط جنرال موتور، فعالیت های صورت گرفته این شرکت در زمینه تولید قطعات بدنه دوو سیلو و ماتیز بی ثمر ماند. ولی از آن زمان به لطف فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته توسط رییس هیات مدیره چکاد علی یکه فلاح، این شرکت به یکی از چهار پیمانکار اصلی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا تبدیل شده است.

پلتفرم ملی تعاون تا سال ۱۴۰۲ تجاری سازی می شود

در حال حاضر چکاد ۵۰ قرارداد فعال با ایران خودرو و سایپا دارد که در حال تولید قطعات بدنه محصولات این دو خودروساز بوده که ۳۰ درصد این قراردادها به صورت تک منبع بوده؛ این بدان معناست که تامین این قطعات تنها توسط گروه چکاد صورت می گیرد و اگر چکاد به خط تولید قطعه نرساند، خط تولید ایران خودرو و سایپا مختل می شود. فعالیت فعلی گروه چکاد در زمینه تولید قطعات بدنه و مصنوعات فلزیست و خطوط پرس و مجموعه سازی کامل و مدرنی در چکاد نصب شده بوده و هر نوع قطعه فلزی اعم از بدنه خودرو و لوازم خانگی و حتی گارد ریل که به فرم فلز و فولاد مربوط باشد، قابل تولید است.

طراحی پلتفرم خودرو تعاون

شرکت چکاد به لطف توسعه صورت گرفته به یک هلدینگ تبدیل شده و یکی از مطرح ترین فعالیت های اخیر آن توسعه یک پلتفرم خودرو به نام تعاون بوده که با همکاری ۳۵ نفر از اساتید و دانشجویان دکتری دانشگاه علم و صنعت طراحی شده و دو سال روی آن وقت صرف شده است. اکنون مرحله BP این پلتفرم تمام شده است. لازم به ذکر است که پلتفرم تعاون سال گذشته در نمایشگاه قطعات رونمایی شده و در حال حاضر مشغول فراهم کردن زیرساخت ها و تامین مالی برای تجاری سازی پلتفرم تعاون هستند که در صورت تحقق آن، قطب سوم خودروسازی در ایران ایجاد می شود. به گفته توتونچی مدیرعامل چکاد برنامه ریزی این شرکت برای تولید پلتفرم تعاون چهار سال بوده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود در سال ۱۴۰۲ خودروی توسعه یافته روی این پلتفرم به بازار ایران عرضه خواهد شد.

پلتفرم ملی تعاون تا سال ۱۴۰۲ تجاری سازی می شود

گروه چکاد هرساله در نمایشگاه قطعه و لوازم خودرو شرکت داشته و امسال نیز با هدف گسترش ارتباطات و همچنین فراهم کردن بستر تولید قطعه برای افرادی که ایده یا قالب تولید یک قطعه ای را دارند ولی امکانات کافی برای تولید آن را ندارد، شرکت کرده است. توتونچی اظهار کرد که شرکت چکاد در حال مذاکره با چند شرکت داخلی عرضه کننده خودروی چینی به منظور تولید بدنه خودروست. دلیل تمایل همکاری شرکت های داخلی با گروه چکاد به منظور تولید قطعه، استاندارد بالای خط تولید این شرکت در زمینه تولید قطعه بوده که امکان اخذ استانداردهای جهانی را دارد که طی سه یا چهار ماه آینده قرارداد بین چکاد و شرکت های عرضه کننده خودروهای چینی نهایی می شود.

افشین توتونچی مدیرعامل چکاد اظهار کرد که قطعه ساز عموما عضو مظلوم چرخه تولید خودرو بوده و به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه گاهی اوقات در برخی از قراردادها قطعه ساز ضررهای سنگینی را تجربه می کند. با وجود کمک هایی که توسط برخی از ارگانها می شود، ولی هزینه های سربار تولید یک قطعه ساز بسیار زیاد بوده و باید فکری بنیادی در این زمینه شود. در صورت افزایش منطقی قیمت و عرضه خودرو در تیراژ بالا توسط خودروساز و تحویل به مصرف کننده واقعی، یقینا بازار ناآرام خودرو مقداری آرام می گیرد و خودروساز در عقد قرارداد با قطعه ساز نیز مقداری فشار روی قطعه ساز را کمتر می کند.

پلتفرم ملی تعاون تا سال ۱۴۰۲ تجاری سازی می شود

توتونچی اظهار کرد که خودرو باید با قیمتی واقعی به بازار عرضه شود و اختلاف بین قیمت بازار و قیمت کارخانه باید کم شود. تا زمانی که بین قیمت کارخانه و بازار خودرو اختلاف فاحشی باشد، این دلالان هستند که سود می برند؛ زیرا که در این چرخه فروش با وجود عرضه محدود عموما خودرو به مصرف کننده واقعی نمی رسد و زمانی که قیمت کارخانه خودرو به قیمت بازار نزدیک شود، یقینا دست دلالان نیز از چرخه فروش خودرو کوتاه می شود. ضمن اینکه خودروساز نیز به لطف افزایش منطقی قیمت و عرضه در تیراژ بالا به مصرف کننده، می تواند قرارداد با قطعه ساز را با قیمتی منطقی و بالاتر منعقد کند.

منبع : خودرونویس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =