مینی کانتری‌من

این روزها با بودجه سه تا چهار میلیاردتومانی دربخش کراس‌اوورهای بازار، دو گزینه از گروه ب‌ام‌و پیش رویتان است. البته یکی از این گزینه‌ها متعلق به‌برند ب‌ام‌و نبوده و صرفا از زیرمجموعه‌های این گروه آلمانی به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها با بودجه سه تا چهار میلیاردتومانی دربخش کراس‌اوورهای بازار، دو گزینه از گروه ب‌ام‌و پیش رویتان است. البته یکی از این گزینه‌ها متعلق به‌برند ب‌ام‌و نبوده و صرفا از زیرمجموعه‌های این گروه آلمانی به‌حساب می‌آید. گزینه اول پیش روی شما ب‌ام‌و X3 xDrive28i مدل 2017 کارکرده است که آخرین مدل عرضه‌شده از X3 درکشور به‌حساب می‌آید. این کراس‌اوور پرمیوم‌سایز کامپکت این روزها در محدوده‌قیمت سه‌میلیارد و 300 میلیون تا سه‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. و اما گزینه دوم از نظر فنی با ب‌ام‌وهای هم‌رده خود مشترک بوده، اما اصالت انگلیسی دارد. خودرو مورد نظر ما برای مقایسه با X3 مدل مینی کوپر S کانتری‌من ALL4 است. این کراس‌اوور پرمیوم‌سایز کوچک که یک سر و گردن از X3 کوچک‌تر است، در مدل 2018 کارکرده دارای برچسب قیمت سه‌میلیارد و 400 میلیون تا سه‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان است و با وجود این‌که دو خودرو کارکرده هستند و اختلاف مدل چندانی با هم ندارند، اما کانتری‌من به‌دلیل کمیاب بودنش برچسب قیمت‌های عجیب و غریب به‌خود می‌بیند. بی‌شک اگر کانتری‌من همچون X3 در تعداد زیاد وارد بازار ایران می‌شد اکنون ارزان‌تر از X3 بود. به‌هرحال امروز قصد داریم این دو محصول از گروه ب‌ام‌و را با هم مقایسه و بررسی کنیم.

آشنایی با X3 و کانتری‌من
قدمت حضور ب‌ام‌و در بازار خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور به اواخر دهه 1990 و تولید مدل X5 به‌عنوان یک شاسی‌بلند متوسط لوکس بازمی‌گردد. پس از موفقیت X5 کمپانی ب‌ام‌و به فکر ساخت یک شاسی‌بلند کوچک‌تر افتاد تا درکنار X5 تنوع بیش‌تری را برای انتخاب مشتریان فراهم کند. از این رو در سال 2003 دومین محصول بلندقامت این کمپانی به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری کامپکت پریمیوم و با نام X3 به‌بازارهای جهانی عرضه شد. در سال 2010 شاهد معرفی نسل دوم X3 بودیم و از سال 2015 به‌بعد نسخه فیس‌لیفت‌شده X3 به‌بازار عرضه شد. مدل مورد نظر ما در این بررسی نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل دوم X3 است و پس از آن در سال 2017 شاهد معرفی نسل سوم X3 بودیم که به‌عنوان محصول 2018 پا به‌خیابان‌ها گذاشت و درحال حاضر فیس‌لیفت آن در بازار جهانی حضور دارد. دو نسل اول X3 در ایران موجود بوده؛ اما نسل سوم فعلا نتوانسته راه پدران خود را در بازار کشور دنبال کند. مینی که از آغاز قرن 21 تحت‌مالکیت گروه ب‌ام‌و در رده خودروهای پریمیوم فعالیت می‌کند، در سال 2010 به‌کمک ب‌ام‌و نخستین شاسی‌بلند تاریخ خود را با نام کانتری‌من به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری کوچک پریمیوم روانه بازار کرد. پس از تجربه موفقیت‌آمیز کانتری‌من نسل اول در بازارهای جهانی، مینی در سال 2017 نسل دوم آن را عرضه کرد و درحال حاضر نیز نسخه فیس‌لیفت آن به‌فروش می‌رسد. کوپر S کانتری‌من ALL4 در سال 2018 وارد بازار کشورمان شد و بسته شدن واردات خودروهای خارجی درهمان سال جلو عرضه بیش‌تر کانتری‌من را گرفت. کانتری‌من موجود در ایران نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل دوم این کراس‌اوور به‌حساب می‌آید.

مقایسه مینی کانتری‌من با ب‌ام‌و X3 کارکرده در محدوده 3 میلیارد و 500 میلیون‌تومان

انتخاب سلیقه‌ای است
با وجود این‌که طراحی X3 مورد نظر به‌سال 2015 بازمی‌گردد اما به‌دلیل طراحی پویایی که دارد همچنان بعد از گذشت چهار سال می‌تواند جزو خودروهای جذاب در کشورمان باشد. البته بسته شدن درهای واردات خودرو به‌روی نسل جدید X3 کاملا به‌نفع این نسل از X3 است. زیرا ورود نسل جدید یک خودرو به‌بازار سبب از مد افتادن چهره نسل پیشین آن می‌شود. درون کابین این خودرو نیز شاهد همان طراحی ثابت یک دهه پیش ب‌ام‌و در تمام مدل‌های این کمپانی آلمانی هستیم. کانتری‌من دارای طراحی جدیدتر نسبت به X3 بوده که سال 2017 توسط مینی ارائه شده است. این یعنی کانتری من دو سال جوان‌تر از X3 است. طراحی مینی کانتری‌من به‌دلیل فرم خاص و منحصربه‌فردی که دارد در کانون توجهات است و با وجود این‌که کانتری‌من به‌صورت کاملا مدرن طراحی شده، اما به‌خوبی چهره کلاسیک معروف مینی را حفظ کرده تا باز هم از آن به‌عنوان یک خودرو نوستالژیک بامزه یاد شود.
درنهایت باید گفت کمیاب بودن این خودرو درکنار تنوع رنگ بالا و جذابی که دارد دلایل بیش‌تری برای جلب‌توجه بالای آن است. مینی کانتری‌من درون کابین خود نیز نوعی سبک طراحی را به‌شما عرضه می‌کند که در هیچ خودرو دیگری نمی‌توانید سراغ آن را بگیرید. پایه و اساس طراحی درون کابین نیز اشکال گرد است که درنوع خود منحصربه‌فرد و جذاب به‌نظر می‌رسد. کابینی که همچون نمای بیرون حس و حال کلاسیک مینی را در کنار امکانات مدرن حفظ کرده است. البته از نظر ابعاد X3 نسبت به‌کانتری‌من یک سر و گردن بزرگ‌تر بوده و از نظر سایزبندی یک رده بالاتر از آن قرار می‌گیرد و از این حیث درون کابین نیز فضای بیش‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

X3 با امکانات بیش‌تر
با توجه به‌اختلاف سنی کم میان این دو کراس‌اوور از گروه ب‌ام‌و، امکانات هر دو از نظر پیشرفته بودن در یک سطح مشابه قرار دارند. اما درحالت کلی امکانات ب‌ام‌و X3 بیش‌تر از مینی کانتری‌من است. آخرین مدل X3 عرضه‌شده در ایران به‌صورت استاندارد به‌امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، اتو پارک، حالت رانندگی اکو، تعلیق هوشمند، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تصادف جلو، رادار تابلوخوان، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو و بازیابی انرژی، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، ترمز پارک برقی، کنترل ترمزها درپیچ، اتوهلد، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن، سنسور حساس به‌سرعت، سیستم صوتی 600 واتی هارمن کاردن با 16 اسپیکر و هندزفری، مانیتور 8.8 اینچی با کنترلر، نویگیشن، هدآپ، دوربین 360، وای‌فای هاتسپات، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌های جلو هشت‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، مموری صندلی راننده، صندلی عقب تاشو سه‌تکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، شارژر وایرلس، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و مموری، سقف پانوراما، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب، پرده جانبی عقب و ... مجهز است. مینی کانتری‌من در همان یک سالی که میهمان بازار کشورمان بود با فهرست امکاناتی که شامل کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، رانندگی سه‌حالته گرین، مید و اسپرت، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار تصادف جلو، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو و بازیابی انرژی، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، ترمز پارک برقی، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی هارمن کاردن با چهار اسپیکر، دو ووفر، هندزفری و قابلیت تشخیص صدا، مانیتور 6.5 اینچی لمسی، هدآپ، دوربین عقب، نشانگر زمان تعویض دنده، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه، صندلی‌ راننده اسپرت 12 حالته برقی با مموری، صندلی سرنشین جلو اسپرت شش‌حالته دستی، صندلی عقب تاشو سه‌تکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، بلوتوث، درگاه USB و AUX، سقف پانوراما، سانروف و ... بود، عرضه شد.

X3 قوی‌تر و سریع‌تر
زیر کاپوت هر دو خودرو موتور چهار سیلندر دو لیتری ب‌ام‌و مجهز به‌توربوشارژر قرارگرفته است. موتوری که در دل X3 xDrive28i قرار دارد از نوع N20 بوده که نسبت به‌کوپر S کانتری‌من ALL4 با موتور B48 قدرت و گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند. X3 مورد نظر درمجموع 53 اسب‌بخار قوی‌تر از کانتری‌من بوده و 70 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر نسبت به‌آن تولید می‌کند. در بخش انتقال نیرو نیز هر دو خودرو مجهز به‌گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بوده و از هر چهار چرخ برای به‌حرکت در آمدن استفاده می‌کنند.
با وجود این‌که X3 بیش از 100 کیلوگرم سنگین‌تر از کانتری من است اما با این حال 0.7 ثانیه سریع‌تر از این کراس‌اوور دورگه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در بخش حداکثر سرعت نیز X3 با یک اختـــــلاف جزئی در حد هشت کیلومتر بر ساعت شرایط بهتری دارد.
درنهایت فرصت به‌کانتری‌من می‌رسد تا تنها برتری فنی خود را به‌رخ X3 بکشد و آن مصرف سوخت کم‌تر است. کانتری من در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی 6.6 لیتر بنزین می‌سوزاند که 0.7 لیتر کم‌تر از مصرف سوخت X3 است.
با وجود رقابت نزدیکی که میان این دو خودرو وجود دارد، انتخاب یکی از آن‌ها کار دشواری است؛ اما اگر به‌دنبال جلب توجه و تجربه رانندگی با یک خودرو متفاوت نیستید X3 با توجه به‌برتری‌های زیادی که دارد تصمیم منطقی‌تری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =