طراحی جدید XM کانسپت

درحال حاضر اطلاعات زیادی درباره بخش فنی XM دردسترس نیست. اما از آنجا که به‌صورت ویژه و اختصاصی مهندسان واحد M روی این کراس‌کوپه کار کرده‌اند قرار است XM قوی‌ترین محصول تولیدی پرفورمنسی باواریایی‌ها باشد. زیرا موتور هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل معروف ب‌ام‌و یعنی S۶۳ قلب تپنده XM را تشکیل می‌دهد.

بیش از دو سال است بسیاری از نشریات معتبر خودرویی خبر از ورود محصول جدیدی از ب‌ام‌و به‌بازار می‌دهند. این خودرو که در اوایل براساس شواهد و بررسی‌ها X۸ نام داشت، در اواسط سال جاری میلادی درزمان تست‌های جاده‌ای با پوشش استتاری و کاورهای مخصوص بدنه توسط عکاسان جاسوس شکار شد. این پایان حکایت X۸ نیست؛ بلکه سرآغاز ورود بلندقامتی قدرتمند و پرفورمنسی به‌سبد محصولات باواریایی است. تا به‌امروز رندرها و تصاویر بسیاری از این خودرو منتشر شده است؛ اما شش روز پیش کمپانی ب‌ام‌و به‌صورت رسمی کانسپت XM را معرفی کرد. اما XM همان X۸ خواهد بود؟

فلسفه طراحی XM

از اواخر سال ۲۰۲۰ و حتی پیش‌تر یعنی درسال ۲۰۱۹ خبرها حکایت از آن داشت که ب‌ام‌و قصد دارد اس‌یووی پرچمدار پرفورمنسی جدید خود با نام X۸ را به‌بازار عرضه کند. این مساله اواخر سال ۲۰۲۰ بسیار مورد توجه منتقدان و رسانه‌های خودرویی قرار گرفت. تا جایی که براساس تصاویر جاسوسی که از اس‌یووی جدید باواریایی منتشر شد؛ طراحان آزاد رندرهایی را براساس زبان جدید طراحی ب‌ام‌و در فضای مجازی منتشر کردند.

طراحی جدید XM کانسپت، ب‌ام‌و را به چه مسیری می‌کشاند؟

هریک از رسانه‌ها و نشریات خودرویی براساس اطلاعات کمپانی ب‌ام‌و دو نام X۸ و اس‌یووی پرچمدار X از خانواده M را برای این محصول در نظر گرفتند. شش روز قبل کمپانی ب‌ام‌و در نمایشگاه آرت‌بازل میامی‌بیچ کانسپت جدید خود را که در قالب کراس اس‌یووی بزرگ لوکس قرار دارد، رونمایی کرد و این خودرو که با نام XM کانسپت معرفی می‌شود، مسیر جدیدی از طراحی ب‌‎ام‌و را نشان می‌دهد.

فرانسیسکو ون میل (مدیرعامل ب‌ام‌و M) دراین‌باره می‌گوید: «کانسپت XM نمایانگر تجسم مجدد و کامل بخش خودروهای پرفورمنسی است و درحقیقت XM کانسپت بر توانایی ب‌ام‌و برای رسیدن به‌اوج هیجان و ارائه تجربه خاص از رانندگی تاکید دارد. به‌جرأت می‌توان گفت که کانسپت XM پس از M۱ افسانه‌ای نخستین مدل خاص از ب‌ام‌و M خواهد بود. این کانسپت روند گام‌به‌گام برقی شدن ب‌ام‌و را نشان می‌دهد.»

همچنین دراین‌باره مدیر طراحی ب‌ام‌و دماگای دوک (DomagojDukec) می‌گوید: « طراحی ب‌ام‌و کانسپت XM نماد خارق‌العاده ب‌ام‌و M در قلب بخش لوکس است و این طراحی یک هویت منحصربه‌فرد دارد که سبک زندگی پرمفهومی را تجسم می‌بخشد که مشابه هیچ مدل دیگری از محصولات تولیدی ب‌ام‌و نیست!» فارغ از هرگونه نقد مثبت یا منفی که به‌کانسپت XM وارد شده، بسیاری از نشریات و منتقدان و طراحان خودرویی، این نوع طراحی ب‌ام‌و را بسیار جنجالی‌ می‌دانند.

هرچند که مدیران ارشد این کمپانی تاکید ویژه‌ای بر identity یا هویت و بحث طراحی کلاسیک ب‌ام‌و دارند و این کانسپت را بسیار تاثیرگذار درراستای هویت باواریایی‌ها می‌دانند. اما هرچه که باشد، پیش‌تر در موتورشو ژنو سال ۲۰۱۸ که ب‌ام‌و از کانسپت M۸ گرن‌کوپه رونمایی کرد، تغییر در فرم جلوپنجره و چراغ‌های باریک، ورود ب‌ام‌و به‌زبان جدیدی از طراحی را نمایان کرد.

آنچه کانسپت XM را جنجالی کرده، فرم بزرگ جلوپنجره است؛ به‌عبارتی چنین سایزی در جلوپنجره دور از ذهن نبود. زیرا جلوپنجره بزرگ نسخه فیس‌لیفت سری ۷ G۱۲ و X۷ همین مساله را به‌خوبی نشان داد. اما بزرگ‌ترین تغییر در طراحی این مدل کانسپت استفاده از چراغ‌های باریک با فرم مثلثی کوچک با جلوپنجره بزرگ کلیوی‌شکل و با سپر چندضلعی است که نشان از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و دارد. اما همچنان خطوط شارپ و تیز روی بدنه به‌خوبی حفظ شده تا پرستیژ خاص این کراس‌کوپه حفظ شود.

طراحی جدید XM کانسپت، ب‌ام‌و را به چه مسیری می‌کشاند؟

نکته بسیار مهم درکانسپت XM استفاده از LED های نواری درجلوپنجره و LED افقی روی سقف است که تا به‌امروز در هیچ‌یک از محصولات ب‌ام‌و شاهد آن نبوده‌ایم. پروفیل XM با گلگیرهای چندضلعی که به‌واسطه خطوط شارپ و تیز ایجاد شده و با رینگ‌های ۲۳ اینچی بزرگ که در هیچ محصولی از ب‌ام‌و تا به‌امروز استفاده نشده، تاکید بیش‌تری روی اسپرت بودن این خودرو دارد. البته خط نسبتا زاویه‌دار و کمانی سقف به‌این اس‌یووی حالت کوپه‌مانند داده که جذابیت این کانسپت را دوچندان می‌کند.

درنمای عقب شاهد چراغ‌های L شکل کشیده با زاویه خاص پشت آن هستیم که زیبایی خاصی را در اوج اسپرت بودن به‌نمایش گذاشته‌ است. دراین مدل اگزوزهای پنج‌ضلعی دوبل به‌صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند و درطرفین سپر با دیفیوزر بزرگ، چاشنی اسپرت را در این نما بیش‌تر می‌کنند.

طراحی جدید کابین و فضای داخلی

کابین XM در اوج اسپرت بودن، لوکس‌گرا نیز هست و استفاده از چرم آلکانترا و جیر و همچنین دکوراتیو کروم فضایی کاملا مجلل و شیک را برای سرنشینان به‌ارمغان آورده است. نمایشگر عریض منحنی بزرگ که شامل دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و اطلاعات-سرگرمی است به‌منظور مدرن جلوه دادن فضای داخلی تعبیه شده است.

طراحی جدید XM کانسپت، ب‌ام‌و را به چه مسیری می‌کشاند؟

درحقیقت ترکیب کلاسیک و زبان جدید طراحی ب‌ام‌و را می‌توان به‌خوبی در کابین XM دید. غربیلک‌فرمان جدید که حالت اسپرت‌تر به‌خود گرفته، با دسته‌دنده محصولات M و دکمه قرمز استارت در کنار آن رانندگی با این کراس‌کوپه را هیجان‌انگیز می‌کند. کنسول میانی به‌اصطلاح شناور است که به‌نوعی امروزه ترند طراحی خودرو نیز محسوب می‌شود.

همچنین طراحی دریچه‌های مورب مستطیل‌شکل و به‌نوعی داشبورد ساده‌ مینیمال‌تر، طراحی جدید باواریایی‌ها را به‌نمایش می‌گذارد. XM همانند سریع‌ترین سدان باواریایی‌ها یعنی M۵ CS چهارنفره است؛ زیرا صندلی‌های ردیف عقب تنها برای دو سرنشین طراحی شده که به‌معنای اسپرت و لوکس‌ بودن بلندقامت ب‌ام‌و است. درعین حال LED های لوزی‌شکل سقف هارمونی بسیار خوبی با کلیت طراحی داخلی دارد که این اِلِمان به‌معنای طراحی آینده‌نگرانه ب‌ام‌و است.

با توجه به‌این‌که ابعاد این خودرو کمی از اس‌یووی کراس‌اوور فول‌سایز لاکچری باواریایی‌ها یعنی X۷ بیش‌تر است، اما فضای کاملا وسیع و گسترده‌ای را دراختیار سرنشینان می‌گذارد.

همچنین نورپردازی LED نواری درکنار چرم‌کاری ادوات داخلی به‌جذابیت فضای داخلی این مدل می‌افزاید. لازم به‌ذکر است نمایشگر میانی که برای اطلاعات-سرگرمی است با سیستم ارتباط کاربری نسل جدید ب‌ام‌و یعنی iDrive ۸ عرضه خواهد شد.

طراحی جدید XM کانسپت، ب‌ام‌و را به چه مسیری می‌کشاند؟

بخش فنی چه‌خواهد بود؟

درحال حاضر اطلاعات زیادی درباره بخش فنی XM دردسترس نیست. اما از آنجا که به‌صورت ویژه و اختصاصی مهندسان واحد M روی این کراس‌کوپه کار کرده‌اند قرار است XM قوی‌ترین محصول تولیدی پرفورمنسی باواریایی‌ها باشد. زیرا موتور هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل معروف ب‌ام‌و یعنی S۶۳ قلب تپنده XM را تشکیل می‌دهد.

باتوجه به‌موتور هشت‌سیلندر وی‌شکل ۴.۴ لیتری تویین‌توربوشارژ و هماهنگی با موتور الکتریکی قدرتمند که درمحور عقب قرار گرفته این خودرو به‌صورت ترکیبی توانایی تولید ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۰۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. خبر خوش برای طرفداران پرپاقرص ب‌ام‌و این‌که این مدل درصورت تولید به‌سیستم چهارچرخ‌محرک منحصربه‌فرد xDrive نسل جدید تجهیز خواهد شد.

همچنین براساس ادعای کمپانی ب‌ام‌و XM درحالت تمام‌الکتریکی می‌تواند حداکثر تا ۸۰ کیلومتر را بپیماید. از طرفی آن‌طور که تخمین زده شده XM شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را در کم‌تر از سه‌ثانیه به‌دست خواهد آورد.

XM تولید خواهد شد؟

تولید XM از بهار سال ۲۰۲۳ شروع می‌شود و آن‌طور که خبرها حکایت دارند، این کراس‌کوپه جدید باواریایی‌ها نخست به‌بازار آمریکا رفته و پس از آن در اروپا عرضه خواهد شد. البته این خودرو برای رقابت با رقبای سرسخت خود با اندکی تغییرات برای بازار چین نیز در نظر گرفته شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماشین بازم IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    آقا خدای ب ام و گند زده دیگه، چیه آخه این ماشین چقدر زشته بیاد ی کمی از سایپا ما یاد بگیره خخخخ
  • REZAAAA IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    خودم خیلی بی ام و دوس دارم اما این یکی دیگه خیلی بد شده حالا خدا خدامه که حداقل ماشینای دیگهش اینطور نشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =