پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه

پارکینگ‌های مکانیزه مشکل کمبود فضای جای پارک را با احداث جای پارک متعدد در یک فضای محدود حل کرده است. امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد خودروها جای پارک به یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرها تبدیل‌شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تعداد و میزان تردد خودروها و وسایل‌نقلیه در سطح شهرها باعث شده است نیاز به جای پارک افزایش پیدا کند اما فضای شهرها برای احداث پارکینگ‌های متعدد کافی نیست. پارکینگ‌های مکانیزه مشکل کمبود فضای جای پارک را با احداث جای پارک متعدد در یک فضای محدود حل کرده است. امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد خودروها جای پارک به یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرها تبدیل‌شده است.

پارکینگ طبقاتی مکانیزه چیست؟
مشکل کمبود جای پارک ازجمله چالش‌های اصلی در هر شهری به شمار می‌آید. با افزایش جمعیت و همچنین میزان استفاده از وسایل نقلیه در سطح شهرها، مشکل کمبود جای پارک نیز جدی‌تر شده است. ساخت پارکینگ‌های مکانیزه کمک چشمگیری به بهبود معضل جای پارک خودروها در شهرها کرده است. احداث پارکینگ مکانیزه در جهان از سال ۱۹۰۵ میلادی آغاز شده و مبدا اصلی این پارکینگ‌ها به کشور آمریکا بازمی‌گردد. در ابتدای امر به دلیل مشکلات فنی و نبود زیرساخت‌های مورد نیاز، استفاده و ساخت این مدل پارکینگ کمی سخت بود اما با گذشت زمان، مشکلات اولیه رفع شدند و روند ساخت آن‌ها سرعت بیشتری گرفت. از سال ۱۳۷۰ پارکینگ‌های مکانیزه نیز در ایران احداث شدند. این پارکینگ‌ها در کلان‌شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌دلیل داشتن مزایای فراوان با استقبال زیادی مواجه شده‌اند. باتوجه به رشد تکنولوژی، شاهد حضور پارکینگ‌های خاص در سطح شهرها و حتی منازل هستیم که به‌صورت طبقاتی و مکانیزه ساخته می‌شوند. پارکینگ‌های مکانیزه را می‌توان ترکیبی از ماشین‌آلات مکانیکی، الکتریکی و دیجیتالی نامید که کمک بزرگی به حل معضل پارک خودرو در شهرها می‌کند. کاکرد پارکینگ‌های مکانیزه چیدن حداکثر خودرو در کمترین فضا و بدون نیاز به نیروی انسانی است. پارکینگ‌های مکانیزه طبقاتی از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند و از نظر زیست‌محیطی نیز آلودگی کمتری دارند. این پارکینگ‌ها به صورت طبقاتی ساخته می‌شوند و امکان جابه‌جایی دارند. برخلاف پارکینگ‌های قدیمی، در ساخت آنها از تجهیزات فلزی استفاده شده است. خودروها در این پارکینگ‌ها به شکل چرخشی جابه‌جا شده و به یکی از فضاهای خالی وارد می‌شوند. روند خروج از پارکینگ نیز به همین شکل است.

برای احداث پارکینگ مکانیزه در تهران برنامه‌ریزی شود
چندی قبل یک عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری در دوره ششم مساله پارک حاشیه‌ای را چگونه دنبال خواهد کرد، گفت: «طبق قانون باید در نقاطی که پارک خودرو جریان ترافیک را مختل نکند و تقاضا نیز برای آن وجود دارد، جای پارک حاشیه‌ای داشته باشیم.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی درباره برطرف کردن مشکل کمبود پارکینگ در تهران در این دوره مدیریت شهری افزود: «اگر فکرکنیم شهرداری تهران از فردا شروع به پارکینگ‌سازی در خیابان‌های شهر می‌کند تا نیازهای ۵۰سال گذشته را حل کند، به سادگی قابل اجرا نیست.» او ادامه داد: «برای تامین پارکینگ باید به چند استراتژی اصلی متکی شویم. نخست آنکه این کار باید با مشارکت مردم انجام و مانند آپارتمان‌سازی، پارکینگ‌سازی هم انجام شود.» تشکری‌هاشمی در ادامه با اشاره به ساخت پارکینگ مکانیزه افزود: «ازسوی‌دیگر باید بر ساخت پارکینگ‌های مکانیزه در تهران تمرکز کرد زیرا این کار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حتما باید برای ساخت این پارکینگ‌ها در پایتخت برنامه‌ریزی شود، چون در فضای بسیار کم ظرفیت وسیعی را ایجاد می‌کند.» وی با بیان اینکه درباره این موارد شهرداری می‌تواند موضوعات موردنظر را در قالب لایحه به شورای شهر ارائه دهد، گفت: «حتما از آن حمایت خواهیم کرد، همچنین به‌عنوان بخشی از مطالبات از شهرداری پیگیر آن خواهیم شد.»
افتتاح پارکینگ‌های مکانیزه زیرسطحی در پایتخت
سرپرست معاون فنی‌ومهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص احداث پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه در تهران به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «سازمان حمل‌ونقل اصرار دارد احداث پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه در تهران با سرعت بیشتری انجام شود، در این خصوص پارکینگ طبقاتی مکانیزه منطقه ۱۴ در حال انجام و پیگیری است.» محمدرضا شیخ‌بهایی ادامه داد: «سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در نظر دارد پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه روسطحی و زیرسطحی را به بهترین شکل در مناطق مختلف پایتخت احداث کند.» وی دررابطه‌با پارکینگ‌های مکانیزه افزود: «پارکینگ‌های مکانیزه ممکن است ظاهر زمخت‌تری نسبت به پارکینگ‌های دیگر داشته باشند به‌همین‌دلیل سازمان شهرداری اصرار دارد پارکینگ طبقاتی زیرسطحی نیز ایجاد شود چون این موضوع در جهان عادی است، در این خصوص نیز به‌زودی و برای اولین‌بار در تهران از این پارکینگ رونمایی می‌شود.» سرپرست معاون فنی‌ومهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در ادامه بیان کرد: «درحال‌حاضر از یک پارکینگ مکانیزه طبقاتی در خیابان ایرانشهر، ضلع جنوبی ساختمان حمل‌ونقل ترافیک رونمایی شده و درحال فعالیت است.» وی درخصوص مزایا و معایب پارکینگ‌های مکانیزه عنوان کرد: «نخست‌آنکه می‌توان در زمینی کوچک تعداد پارکینگ‌های بیشتری احداث کرد، نکته دوم اینکه هزینه پارکینگ‌های مکانیزه از پارکینگ‌های بتنی ارزان‌تر و سرعت اجرایی نیز بیشتر است. اما مالکیت و محدود بودن تعداد از معایب پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه به‌شمار می‌رود.» محمدرضا شیخ‌بهایی در ادامه درباره عدم استقبال از پارکینگ‌های مکانیزه در ایران گفت: «بیشترین عاملی که ممکن است سبب شود در از این پارکینگ‌ها استقبال نشود، شرایط بهره‌برداری و نگهداری از این پارکینگ‌هاست زیرا نگهداری آنها کمی دشوار است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

آخرین اخبار