قیمت خودروهای وارداتی در طول دهه گذشته

چندی پیش به‌طور اتفاقی به‌ یکی از صفحات هفته‌ نامه «دنیای‌خودرو» چاپ‌شده در پاییز سال ۱۳۹۰ برخوردم که در آن  فهرست قیمت خودروهای وارداتی درج شده بود. طبق توضیحات موجود در آن صفحه، بازار خودرو در آن زمان شاهد رشد قیمت عجیب و غریب بوده و از قیمت‌های درج‌شده به‌عنوان قیمت‌های جدید و نجومی یاد شده بود. همین موضوع بهانه‌ای شد تا از میان خودروهای موجود در آن جدول، شش مدل را انتخاب و قیمتشان را با زمان حال مقایسه کنیم.

تمام خودروهای موجود در آن فهرست نسخه‌های صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۲ بودند. به‌عبارت دیگر اکنون شاهد ۱۰ ساله شدن این خودروها هستیم و می‌خواهیم ببینیم بعد از ۱۰ سال کارکرد که مدت‌زمان قابل توجهی است، اکنون این خودروها چقدر می‌ارزند؟

در این میان مطالعه مطالب گذشته درخصوص قیمت خودروهای موجود در ایران نشان از رشد دائمی بهای آن‌ها در بازار کشورمان دارد و همیشه این روند صعودی بوده و تقریبا می‌توان گفت هرگز کاهش جدی را به‌خود ندیده است!

برای درک بهتر شما از میزان تغییرات قیمت خودروهای ذکرشده در این نوشتار قصد داریم به‌عنوان مثال به‌میزان تغییرات قیمت خودرو پراید مدل ۱۳۹۰ به‌عنوان خودرو مردمی بازار ایران درطول ۱۰ سال گذشته اشاره کنیم. نمونه صفرکیلومتر سایپا ۱۳۲ به‌عنوان یکی از مدل‌های ارتقایافته پراید در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۳ میلیون‌تومان قیمت داشته؛ اما این روزها برای خرید یک سایپا ۱۳۲ مدل ۱۳۹۰ با ۱۰ سال کارکرد باید حدود ۸۱ میلیون‌تومان بپردازید؛ به‌عبارت دیگر قیمت این خودرو مردمی در طول ۱۰ سال گذشته با وجود کارکرد و مستهلک شدن بیش از ۶ برابر شده است! در ادامه با در نظر گرفتن این مثال به‌بررسی تغییرات قیمتی چند خودرو وارداتی خواهیم پرداخت.

هیوندای سانتافه

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

درحال حاضر نزدیک به‌هفت درصد از خودروهای وارداتی موجود در بازار کشور را نسل‌های مختلف هیوندای سانتافه تشکیل می‌دهد. این کراس‌اوور کامپکت کره‌ای که به‌جرأت می‌توان آن را محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو وارداتی ایران دانست، در طول یک دهه اخیر واردات قابل توجهی داشته است و مدل ۲۰۱۲ آن که به‌فیس‌لیفت نسل دوم این خودرو تعلق دارد، ۱۰ سال پیش ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسید و در حال حاضر اگر بخواهید همان سانتافه مدل ۲۰۱۲ را با ۱۰ سال کارکرد به‌صورت دست‌دوم خریداری کنید، باید یک‌میلیارد و ۲۰۰ تا یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان پرداخت کنید.

به‌عبارت دیگر قیمت سانتافه در طول ۱۰ سال گذشته با وجود کارکرد و استفاده مستمر، نزدیک به ۱۰ برابر شده است! جالب است بدانید نمونه مشابه این خودرو درخارج از کشور حدود ۲۰۶ تا ۲۳۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. این خودرو، آخرین سانتافه شش‌سیلندر تنفس‌طبیعی عرضه‌شده در بازار کشور بوده که دارای حجم موتور ۳.۵ لیتری است.

کیا کادنزا

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

مگر می‌شود جایی هیوندای حضور داشته باشد و کیاموتورز غایب باشد؟ کیاموتورز به‌عنوان یکی از برندهای گروه هیوندای‌موتور از سال‌ها پیش تاکنون پا به‌پای برند خودرویی هیوندای در بازار ایران حضور داشته و درحال حاضر نیز یکی از پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی خارجی در کشور به‌شمار می‌رود.

مدل کادنزا از این برند کره‌ای یکی از مدل‌های جذابی بود که پیش از ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در ایران عرضه می‌شد و مدل ۲۰۱۲ این سدان متوسط که با موتور شش‌سیلندر ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی به‌فروش می‌رسید، در زمان عرضه به‌بازار ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون‌تومان قیمت داشت.

حال کادنزای مورد نظر که به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل اول تعلق دارد، بعد از ۱۰ سال کارکرد، افزایش قیمت بیش از ۹ برابری را تجربه کرده و اکنون به‌قیمت یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان در بازار خودروهای دست‌دوم خریدوفروش می‌شود. کادنزا ۲۰۱۲ درحال حاضر بدون پلاک ملی ایران و خارج از کشور حدود ۱۳۹ تا ۲۱۱ میلیون‌تومان قیمت می‌خورد.

ب‌ام‌و X۶ xDrive۵۰i

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

ب‌ام‌و X۶ در این فهرست کم‌ترین میزان افزایش قیمت را نسبت به‌شش مدل دیگر داشته و قیمت آن در طول ۱۰ سال گذشته نزدیک به هفت برابر شده است. این شاسی‌بلند متوسط لوکس که عنوان نخستین شاسی‌بلند اسپرت عرضه‌شده در جهان را با خود یدک می‌کشد، پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، یکی از جذاب‌ترین مدل‌های ب‌ام‌و در ایران به‌حساب می‌آمد و این خودرو در دو نسخه شش و هشت‌سیلندر در کشورمان موجود بود که مدل مورد نظر ما در این نوشتار نسخه هشت‌سیلندر ۴.۴ لیتری توربوشارژر بوده که xDrive۵۰i نام دارد.

مدل ۲۰۱۲ این خودرو که به‌زمان پیش از فیس‌لیفت نسل اول X۶ بازمی‌گردد، در زمان عرضه ۴۶۰ تا ۵۳۰ میلیون‌تومان قیمت داشت. اما مالکان X۶ بعد از یک دهه استفاده و رانندگی با آن می‌توانند خودرویشان را به‌قیمت سه‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان بفروشند.

جالب است بدانید که با همین پول می‌توانید در خارج از کشور چهار دستگاه ب‌ام‌و X۶ xDrive۵۰i مدل ۲۰۱۲ کارکرده با بهای تقریبی ۷۹۲ میلیون‌تومان خریداری کنید.

تویوتا FJ کروزر

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

در این بخش به‌یکی دیگر از برندهای پرفروش و محبوب وارداتی می‌رسیم. تویوتا ژاپن همیشه جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانی‌ها داشته؛ اما به‌دلیل قیمت بالاتری که دارد نتوانسته از نظر میزان فروش حریف هیوندای شود.

خودرویی که از این برند انتخاب کرده‌ایم یک شاسی‌بلند متوسط آفرود به‌نام تویوتا FJ کروزر بوده که پس از بسته شدن واردات افزایش قیمت غیرعادی و عجیب و غریبی را به‌خود دیده است.

FJ کروزر ۲۰۱۲ با موتور شش‌سیلندر چهار لیتری تنفس‌طبیعی در سال ۱۳۹۰ دارای قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۵ میلیون‌تومانی بود؛ اما حالا بعد از ۱۰ سال کارکرد نزدیک به ۲۰ برابر افزایش بها را تجربه کرده و به‌قیمت دو میلیارد و ۴۰۰ تا سه‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

البته افزایش قیمت عجیب و غریب در برخی مدل‌های دیگر گروه خودروسازی تویوتا نیز در کشورمان دیده شده و FJ کروزر در این زمینه تنها نیست. قیمت واقعی این خودرو درخارج از کشور حدود ۳۱۵ تا ۳۹۸ میلیون‌تومان است و تنها یک نسل از این خودرو تولید شده است.

پورشه پانامرا ۴S

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

درسال ۱۳۹۰ یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما در بازار خودروهای صفرکیلومتر پورشه پانامرا بود و نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل اول این فست‌بک متوسط لوکس در سه‌نسخه معمولی، ۴S و توربو در ایران عرضه شد که مدل ۴S با موتور هشت‌سیلندر ۴.۸ لیتری تنفس‌طبیعی رایج‌تر و پرفروش‌تر از دیگر نسخه‌ها بود.

پورشه پانامرا ۴S مدل ۲۰۱۲ صفرکیلومتر حدود ۱۰ سال پیش در ارزان‌ترین حالت برچسب قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومانی به‌خود می‌دید و در گران‌ترین حالت باید برای خرید آن ۶۰۰ میلیون‌تومان پرداخت می‌کردید.

افزایش قیمت پانامرا در طول ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۹ برابر بوده و اکنون برای خرید این خودرو دست‌دوم با ۱۰ سال کارکرد باید سه‌میلیارد و ۸۰۰ تا شش‌میلیارد تومان پرداخت کنید.

ارزش واقعی این خودرو درخارج از کشور حدود یک‌میلیارد و ۱۶۱ تا یک‌میلیارد و ۴۹۲ میلیون‌تومان است. جالب است بدانید با کمتر از شش‌میلیارد تومان می‌توان در بازار جهانی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid مدل ۲۰۲۲ صفرکیلومتر خریداری کرد.

مرسدس‌بنز S۵۰۰

۱۰ برابر در ۱۰ سال!

درسال ۱۳۹۰ گران‌ترین خودرو موجود در بازار ایران مازراتی گرن‌کابریو ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون‌تومانی بود و در همان سال شما می‌توانستید مرسدس‌بنز S۵۰۰ مدل ۲۰۱۲ صفرکیلومتر را به‌قیمت ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون‌تومان خریداری کنید.

S کلاس در آن زمان در دو نسخه شش و هشت‌سیلندر عرضه می‌شد و نسخه هشت‌سیلندر این خودرو با نام S۵۰۰ دارای موتور هشت‌سیلندر ۵.۵ لیتری تنفس‌طبیعی است.

شاید اگر در آن زمان از قیمت هفت‌میلیاردتومانی S۵۰۰ با ۱۰ سال کارکرد صحبت می‌شد، دروغ محض به‌نظر می‌رسید؛ اما درحقیقت اکنون شما این سدان فول‌سایز لوکس را با وجود یک دهه کارکرد باید در بازه قیمتی پنج‌میلیارد و ۲۰۰ تا هفت‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان خریداری کنید.

با این حساب S۵۰۰ در طول این مدت با وجود کارکرد و کهنه شدن افزایش قیمت بیش از ۱۰ برابری را تجربه کرده است. درحال حاضر بدون در نظر گرفتن پلاک ملی ایران روی S۵۰۰ مورد نظر، باید ارزش واقعی آن را حدود ۸۴۹ میلیون‌تومان دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =