کد خبر: 238335
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
بست سوال

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در جوامع امروزی، استفاده از وسیله نقلیه و رانندگی است. در واقع استفاده از وسیله نقلیه و یادگیری رانندگی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد است

رانندگی یکی از اعمالی است که اکثر افراد در زندگی روزمره خود، آن را انجام می‌دهند و برای اینکه افراد بتوانند رانندگی کنند، باید از سلامت و دقت کافی برخوردار باشند تا سلامتی خود و سایر سرنشینان و سایر رانندگان را به خطر نیندازد. رانندگی وسیله نقلیه، کار چندان سختی نیست و برای اینکه افراد بتوانند به یک راننده حرفهای و خوب تبدیل شوند، علاوه بر گذراندن دورههای آموزش رانندگی باید با برخی از نکات مهم رانندگی نیز آشنا شوند و آنها را رعایت کنند. برای آشنایی با مراحل مختلف آموزش رانندگی و ویژگی‌های مهم آن با ما همراه باشید.

آموزش رانندگی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در جوامع امروزی، استفاده از وسیله نقلیه و رانندگی است. در واقع استفاده از وسیله نقلیه و یادگیری رانندگی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد است. برای اینکه افراد مختلف بتوانند رانندگی کنند، باید پس از گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی که در آموزشگاه‌های رانندگی تخصصی برگزار می‌شود، آزمون آیین نامه رانندگی و آزمون شهری رانندگی را نیز، با موفقیت پشت سر بگذارند تا بتوانند گواهینامه رانندگی خود را گرفته و به رانندگی بپردازند. افراد برای آموزش رانندگی باید مراحل مختلفی را طی کنند تا موفق به دریافت گواهینامه شوند.

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی

بست سوال؛ آموزش رانندگی رایگان تصویری

مراحل مختلفی برای اخذ گواهینامه رانندگی باید توسط افراد سپری شود. از جمله مراحل مهم برای اخذ گواهینامه رانندگی به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. ثبت‌نام در یک آموزشگاه تعلیم رانندگی
  2. تشکیل پرونده و انجام معاینات پزشکی لازم
  3. گذراندن دورههای آموزشی آیین نامه و عملی شهری
  4. گذراندن آزمون آیین نامه با موفقیت
  5. موفقیت در آزمون عملی شهری
  6. اخذ گواهینامه رانندگی

متقاضیان گواهینامه رانندگی در ابتدا باید به یکی از آموزشگاه‌های رانندگی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و در آن ثبت‌نام کنند. به دلیل اینکه افراد متقاضی گواهینامه باید به طور مرتب در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کنند، اغلب توصیه می‌شود تا در یکی از آموزشگاه‌های نزدیک به محل سکونت خود ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام در آموزشگاه رانندگی، افراد پس از تحویل مدارکی مانند کپی شناسنامه و چند قطعه عکس، باید به پزشک و چشم پزشک مورد تایید آموزشگاه، مراجعه کرده و تمام معاینات پزشکی لازم را انجام دهند. پس از انجام تمام معاینات پزشکی، پرونده یا به عبارتی، کاردکسی برای فرد متقاضی در آموزشگاه رانندگی مورد نظر تشکیل می‌شود.

پس از طی تمامی مراحل، فرد متقاضی گواهینامه رانندگی باید در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کند. کلاس‌های آموزش رانندگی به دو بخش تقسیم می‌شود، دسته اول کلاس‌های آموزش آیین نامه و دسته دیگر کلاس‌های آموزش عملی رانندگی است. کلاس‌های آموزش آیین نامه در قالب 10 جلسه تئوری آموزش محور تشکیل می‌شود که دو جلسه از آن مربوط به تدریس و آموزش قسمت فنی خودرو است. بخش دیگر آموزش رانندگی نیز، مختص آموزش عملی رانندگی توسط مربی آموزش رانندگی است که در این مرحله فرد باید تمام موارد مربوط به خودرو و رانندگی با آن را، فرا گیرد. جلسات آموزش عملی رانندگی نیز در 12 جلسه دو ساعته برگزار می‌شود و در هر یک از جلسات آن، موارد مهمی درباره رانندگی آموزش داده می‌شود.

پس از طی مراحل آموزش رانندگی افراد متقاضی گواهینامه رانندگی باید در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت کنند و موفق به کسب امتیاز قبولی در آن شوند. سوالات آیین نامه پایه سوم اکثرا مربوط به مفاهیم آموخته شده در 10 جلسه کلاس‌های آیین نامه است. آزمون آیین نامه دارای 30 سوال است که افراد برای موفقیت در این آزمون باید بتوانند حداقل به 26 سوال، پاسخ صحیح دهند. اگر فردی موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون نشود، با پرداخت هزینه، می‌تواند مجددا در این آزمون شرکت کند تا موفق به قبولی در آن شود.

اگر فردی در آزمون آیین نامه قبول شد، باید در آزمون عملی شهری که توسط افسر راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود، شرکت کند. چنانچه فردی بتواند در این آزمون نیز قبول شود، موفق به دریافت گواهینامه رانندگی خود شده است. اما چنانچه فردی نتواند در این آزمون موفق شود باید دوباره برای شرکت در این آزمون نام‌نویسی کرده و در موعد معین، مجددا در این آزمون شرکت کند.

گواهینامه رانندگی و انواع آن

گواهینامه رانندگی سندی است که افراد با در دست داشتن آن می‌توانند انواع مختلف وسایل نقلیه را برانند. از آنجایی که رانندگی امری مهم و حساس است، افرادی می‌توانند رانندگی کنند که دارای گواهینامه رانندگی باشند. گواهینامه، انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

گواهینامه پایه یک: این نوع گواهینامه مخصوص رانندگی با وسایل نقلیه بیشتر از 6 تن و خودروهای باربری با حداقل 26 نفر، است. برای اخذ گواهینامه پایه یک، فرد متقاضی باید حداقل 25 سال سن داشته و حداقل دو سال از تاریخ اخذ گواهینامه پایه دو آن گذشته باشد.

گواهینامه پایه دو: این نوع گواهینامه برای رانندگی خودروهای باربری تا حداکثر 6 تن و خودروهای مسافربری تا حداکثر 26 نفر مناسب است. برای اخذ این نوع گواهینامه، فرد متقاضی باید حداقل 23 سال سن داشته و حداقل دو سال از تاریخ اخذ گواهینامه پایه 3 آن گذشته باشد.

گواهینامه پایه سه: این نوع گواهینامه که از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین گواهینامه‌ها است، برای استفاده وسایل نقلیه با ظرفیت حداکثر 9 نفر و خودروهای باری با ظرفیت حداکثر 3 و نیم تن مناسب است. افراد متقاضی گواهینامه پایه 3، باید 18 سال تمام داشته باشند تا بتوانند گواهینامه خود را دریافت کنند.

شرایط دریافت گواهینامه پایه 3

  • داشتن سن 18 سال تمام
  • گذراندن دوره‌های آموزشی آیین نامه و عملی
  • قبولی در آزمون‌های آیین نامه و عملی شهری
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی برای رانندگی

نکات مهم آموزش رانندگی

بست سوال؛ آموزش رانندگی رایگان تصویری

بسیاری از افراد، رانندگی را کاری بدون هیچ قاعده و قانونی می‌پندارند و باعث ایجاد تصادفات و اتفاقات ناگواری می‌شوند. نکات مهمی در امر رانندگی وجود دارد که رانندگان با رعایت هر یک از آنها می‌توانند رانندگی ایمنی داشته باشند و سلامتی خود و دیگر سرنشینان و رانندگان را به خطر نیندازند. در ادامه مطلب، برخی از نکات مهم رانندگی را بیان می‌کنیم.

رانندگان باید پس از سوار شدن به ماشین، مواردی مانند صندلی ماشین، آینه وسط، آینه بغل‌، کمربند ایمنی و نحوه نشستن خود را تنظیم کنند تا با تمرکز بالا و بدون استرس به رانندگی بپردازند. راننده باید صندلی ماشین خود را طوری تنظیم کند که تسلط کافی روی پدال‌های ماشین داشته باشد. همچنین راننده باید آینه وسط و آینه‌های بغل خود را طوری تنظیم کند که نقاط کور، به حداقل مقدار ممکن برسد.

هر راننده‌ای باید نسبت به چراغ‌ آمپرهایی که در قسمت جلویی فرمان دارد، حساس باشد و هر تغییری را فورا متوجه شود. راننده با بررسی چراغ و آمپرهای سرعت سنج، آمپر آب، روغن موتور و دور موتور، می‌تواند از وقوع هر حادثه و اتفاق ناگواری جلوگیری کند و در زمان مناسب، اقدامات لازم را انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این مرحله باید توسط راننده انجام شود، استفاده از چراغ‌های راهنما می‌باشد. رانندگان باید در هنگام خروج از جاپارک از چراغ راهنما استفاده کنند و با احتیاط کامل از جای پارک خود خارج شوند.

رعایت نکاتی مانند سرعت مجاز، سبقت مجاز، حرکت در لاین مناسب، رعایت فاصله مناسب و رانندگی با احتیاط در هنگام رانندگی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های رانندگی است که باید توسط رانندگان در نظر گرفته شود.

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک، تفاوت‌هایی در مقایسه با ماشین‌های دیگر دارد و افرادی که با ماشین‌های دنده اتوماتیک رانندگی می‌کنند، باید قبل از رانندگی، از نحوه استفاده آن، مطلع باشند. ماشین‌های دنده اتوماتیک بر خلاف سایر ماشین‌ها، فقط دو پدال گاز و ترمز دارند. راننده این نوع از ماشین‌ها باید همواره از پای راست خود استفاده کنند و پای چپ خود را کنار نگه‌دارند. همچنین رانندگان این نوع خودروها باید با دنده‌های خودرو آشنا بوده و نحوه استفاده از هریک را بلد باشند.

برخی از رانندگان هیچ اطلاعی از خلافی خودرو خود ندارند و حتی شاید جواب سوال «خلافی خودرو چیست؟» را هم ندانند. خلافی خودرو، لیستی از اطلاعاتی مربوط به جرائم و تخلفات رانندگی وسیله نقلیه است که راننده با استفاده از وسیله نقلیه خود مرتکب شده است. رانندگان باید از خلافی خودرو خود مطلع گشته و تمام جرایم رانندگی خود را به موقع پرداخت کنند، در غیر این صورت جرایم رانندگی آن‌ها دوبرابر می‌شود.

سایت بست سوال یکی از معتبرترین و بهترین سایت‌های آموزش رانندگی است. در این سایت تمام موارد مهم و کاربردی مورد استفاده در رانندگی به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. همچنین در این سایت برخی از موارد آموزش رانندگی در قالب تصویر و ویدئو آموزش داده شده است که مخاطبان با استفاده از آنها، می‌توانند نکات مهم و کاربردی رانندگی را بیاموزند.

بست سوال؛ آموزش رانندگی رایگان تصویری

منبع: سایت سوالات آیین نامه اصلی بست سوال

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ایکدر IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    ممنون از مطلب خوبتون، واقعا مفید بود، به صفحه آموزش رانندگی خصوصی اصفهان هم سر بزنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =