کد خبر: 238413
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
image-20211230144640-1.jpeg

آیا می دانید چگونه انواع تسمه خودرو در طول سال ها تغییر کرده اند؟ تمام انواع تسمه خودرو در طول سال ها به تدریج از نظر طراحی، تکامل یافته اند. گاهی اوقات طراحی این تسمه ها همراه با موتورها تکامل می یابند. در موارد دیگر، تسمه خودرو برای ارائه عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر، کامل تر می شوند.

برخی از بزر گ ترین تغییراتی که در طول این سال ها دیده ایم عبارتند از:

  • تسمه های مارپیچ، بسیار طولانی تر و پهن تر از تسمه های V قدیمی هستند

  • کیفیت مواد اولیه در ساخت تسمه خودرو، بهبود یافته و باعث می شود تسمه ها عمر طولانی تری داشته باشند

  • طراحی تسمه های V باریک و عمیق، به طراحی یک تسمه پهن و مسطح با دندانه تبدیل شد

  • چندین تسمه V در موتورهای قدیمی تر، به صورت یک تسمه مارپیچ در موتورهای جدیدتر، ادغام شده اند.

  • امروزه انواع تسمه خودرو ، بهتر و بادوام تر از همیشه هستند.

انواع تسمه خودرو در یک موتور معمولی

انواع تسمه خودرو را بهتر بشناسیم + خرید عمده

تسمه ها در خودرو، از پرفروش ترین لوازم یدکی خودرو و قطعات ساده ای هستند، اما نقش مهمی در عملکرد موتور دارند. به بیان ساده، یک تسمه، قدرت لازم و کافی را در موتور تامین می کند. موتور خودروی شما چندین تسمه دارد. تعداد تسمه هایی که موتور اتومبیل دارد به مواردی همچون سن موتور، طراحی موتور و مدل خودرو بستگی دارد. اجازه دهید در ادامه در مورد برخی از رایج ترین تسمه های موجود در موتور انواع خودروها صحبت کنیم.

1- تسمه تایم در خودرو

اگر به جلوی موتور زیر پوشش تایمینگ نگاه کنید، یک تسمه دندانه ای پیدا خواهید کرد (اگ رچه در اکثر خودروهای فعلی، این تسمه با یک زنجیر جایگزین می ‌شود). تسمه تایم یکی از مهم ترین انواع تسمه خودرو است. تسمه تایم از طریق چندین قرقره به میل لنگ و میل بادامک متصل می شود. تسمه تایم، که سال‌ ها قبل به آن "تسمه محرک گیلمر" نیز گفته می ‌شد، دو وظیفه بر عهده دارد. این تسمه، نیروی میل بادامک موتور را تأمین می کند و آن را دقیقاً با میل لنگ، هماهنگ نگه می دارد. این تضمین می کند که دریچه ها در زمان مناسب، باز و بسته شوند. به همین دلیل به آن تسمه تایم می گویند.

تسمه تایم خودرو ، یکی از انواع تسمه خودرو ، معمولاً بعد از 90 هزار مایل خراب می شود. برخی از انواع تسمه تایم می توانند تا 110 هزار مایل دوام بیاورند. پمپ های آب در خودرو نیز تقریباً به همان اندازه کار می کنند. تعویض تسمه تایم و پمپ آب با همدیگر، همیشه کار عاقلانه ای است. توصیه می شود پمپ آب را حتی اگر قطعه هنوز به خوبی کار می کند، تعویض کنید. احتمال اینکه پمپ، قبل از فرسودگی تسمه تایم نو، از کار بیفتد زیاد است.

2- تسمه فن خودرو

یکی دیگر از کاربردی ترین انواع تسمه خودرو ، تسمه فن است. سیستم خنک کننده برای تامین انرژی . انتقال نیرو نیاز به تسمه دارد. در برخی از موتورها، تسمه مارپیچ، به آن نیرو می دهد. در موتورهای دیگر، تسمه فن، این عمل را انجام می دهد. تسمه فن می تواند بخش های زیر را در سیستم خنک کننده پشتیبانی کند؛ پمپ آب؛ فن رادیاتور؛ تهویه مطبوع.

با تغذیه سیستم خنک کننده، یک تسمه فن، عملکرد زیر را انجام می دهد:

  • مایع خنک کننده را از طریق موتور به گردش در می آورد

اگر تسمه فن پاره شود، موتور خودرو، خنک نخواهد شد. این امر باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود که ممکن است منجر به تعمیرات پرهزینه برای شما شود. بنابراین ایده خوبی است که تسمه فن را در بازرسی های معمولی، بررسی کنید.

3- تسمه دینام خودرو

یکی از متداول ترین انواع تسمه خودرو ، تسمه دینام است. اگر تسمه مارپیچ، دینام را تغذیه نکند، پس موتور خودروی شما دارای تسمه دینام است. تسمه دینام، یک تسمه کوچک است که فقط دینام را تغذیه می کند. بسته به طراحی موتور، تسمه دینام ممکن است نیروی پمپ فرمان را نیز تامین کند. بدون تسمه دینام، باتری شارژ نمی شود.

4- تسمه های V

هنگامی که یک خودرو دارای تسمه های متعدد باشد، به آنها تسمه V می گویند. این انواع تسمه خودرو ، از میل لنگ سرچشمه می گیرند و از طریق اجزای مختلفی از جمله دینام، پمپ فرمان، کمپرسور AC و پمپ آب عبور می کنند و برای کارکرد آنها، نیروی لازم را تأمین می کنند. این تسمه ها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می شوند.

انواع تسمه خودرو V به سختی از مدار خود می لغزند و خرابی یک تسمه بر تمام عملکرد موتور تأثیر نمی گذارد. با این حال، تمام تسمه های V-V تقریباً همزمان فرسوده می شوند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید همه آنها را همزمان جایگزین کنید. آلودگی مایعات و فرسودگی منظم، از دلایل اصلی خرابی این تسمه ها است.

5- تسمه مارپیچ

یک تسمه مارپیچ، یکی از انواع تسمه خودرو است و مانند یک نوار بلند که از تمام اجزای موتور می گذرد، نیروی لازم را تأمین می کند. تسمه مارپیچ، جایگزین چند تسمه V در خودروهای جدیدتر است. تسمه مارپیچ، یک استاندارد در وسایل نقلیه مدرن است.

از آنجایی که یک تسمه تک، تقریباً تمام لوازم جانبی موتور را حمایت می کند، در صورت شل شدن یا آسیب دیدن تسمه، چندین قطعه تحت تأثیر قرار می گیرند. با این حال، تعویض انواع تسمه خودرو آسان است و باید فقط برای یک تسمه هزینه کنید. تسمه مارپیچ شکسته یا ترک خورده و آسیب دیده، صدای جیغ یا جیرجیر ایجاد می کند. وقتی از کار بیفتد، ممکن است باعث شود کل موتور از کار بیفتد.

در زمان های قدیم موتورها تسمه های زیادی داشتند که قسمت های مختلف را تامین می کردند. به عنوان مثال، یک موتور قدیمی ممکن است چندین تسمه V داشته باشد. تسمه های V- کمربندهایی با شیارهای عمیق هستند که شبیه حرف V است. در واقع، ابداع تسمه مارپیچ، تسمه های V را تغییر داد. تسمه مارپیچ با چند نام متفاوت است: تسمه لوازم جانبی و تسمه محرک. این تسمه، بلند است و از چندین قرقره عبور می کند. به همین دلیل به آن تسمه مارپیچ می گویند.

یک تسمه مارپیچ معمولاً تا 60 تا 100 هزار مایل کار می کند. عاقلانه است که تسمه مارپیچ را در بازرسی کنترل کنید. ممکن است تسمه مارپیچ زودتر ترک بخورد، از هم بپاشد یا حتی بشکند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، لوازم جانبی آن از کار می ‌افتند و خودرو باید بکسل شود.

خرید اینترنتی انواع تسمه خودرو

انواع تسمه خودرو را بهتر بشناسیم + خرید عمده

موتور یک وسیله نقلیه، دارای اجزای مختلفی است که عملکردهای مختلفی را انجام می دهند. با این حال، اگر انواع تسمه خودرو وجود نداشت، هیچ یک از این قطعات کار نمی کرد. تسمه های خودرو انواع مختلفی دارند و وظیفه آن ها روشن نگه داشتن موتور با انتقال نیرو به قسمت های مختلف است. آنها این کار را با ایجاد اصطکاک ثابت با تعدادی قرقره انجام می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =