اخذ ایزو امروزه می تواند مزایای بسیاری برای متقاضیان (سازمان ها و واحدهای تولیدی و خدماتی) در پی داشته باشد به طور مثال شرکت هایی که قصد تولید محصول یا ارائه خدمات را دارند می توانند با اخذ گواهینامه ایزو اکوسیستم سازمان خود را رقابتی تر کنند.

امروزه بیشتر مراکز تولیدی و خدماتی در پی اخذ گواهینامه های ایزو مرتبط با حیطه فعالیت خود هستند تا به این ترتیب بتوانند از مزایای این گواهینامه ها بهره مند شوند و هم اینکه امکان طی مسیر تولید کالا یا ارائه خدمات برطبق برنامه ای مدون برایشان فراهم شود.

در این میان برخی از شرکت های صادر کننده گواهینامه های ایزو به قدری صاحبین مشاغل و مراکز مذکور را در صف انتظار نگاه میدارند که فرد عملا از اخذ این گواهینامه صرف نظر می کند، اگر برای شما هم این اتفاق افتاده است و اکنون به دنبال اخذ ایزو فوری اما معتبر هستید توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با مهمترین استانداردهای ایزو و نحوه اخذ ایزو فوری

ایزو چیست؟

ایزو که با نام لاتین International Organization for Standardization و مخفف ISO شناخته می شود در اصل نام یک سازمان بین المللی استانداردسازی است، یک سازمان مانند سازمان استاندارد ایران منتهی با این تفاوت که گستره فعالیت ایزو در سطح جهان است و به یک کشور خاص محدود نمی شود.

سازمان مذکور در حال حاضر چیزی بیش از 2088 استاندارد منتشر کرده است که این عدد متغیر می باشد زیرا هر ساله بر آن افزوده و برخی حذف می شوند، استانداردهای سازمان ایزو تمام حوزه های شغلی اعم از مدیریتی (عمومی) و فنی (تخصصی) را دربر می گیرند بنابراین تفاوتی ندارد شما در کدام زمینه مشغول بکار هستید در هر حال امکان اخذ ایزو فوری برایتان فراهم است.

در ادامه به تعدادی از استانداردهای ایزو اشاره خواهیم کرد پس اگر تاکنون با این استانداردها آشنا نشده اید و در حال حاضر قصد اخذ ایزو فوری دارید این بخش را بادقت مطالعه فرمایید تا بدانید کدام گواهینامه و استاندارد برای شغل و حرفه شما مناسب است.

معرفی مهمترین گواهینامه های ایزو و شرکتی برای اخذ ایزو فوری

تعداد استانداردها و به طبع گواهینامه های صادره از سوی سازمان بین المللی ایزو به قدری گسترده هستند که در هیچ سایت و مقاله ای به تمام آن ها اشاره نشده است، ما نیز در این بخش تنها به مهم ترین گواهینامه ها اشاره خواهیم کرد اما نکته مهمی که وجود دارد اگر شما برای اخذ ایزو فوری یک مرکز و شرکت معتبر مانند شرکت ایزوسیستم را برگزینید خواهید توانست هر کدام از گواهینامه های ایزو را از ایشان دریافت کنید.

شرکت ایزوسیستم با ارائه مشاوره رایگان پیش از ثبت درخواست، شما را برای آشنایی با گواهینامه های ایزو متناسب با حرفه‌تان راهنمایی می کند بر این اساس دیگر نیاز نیست چندین روز وقت برای اطلاع از تمام گواهینامه ها و استانداردهای ایزو صرف کنید.

نکته دیگر اینکه ایزو سیستم علاوه بر صدور گواهینامه ایزو فوری و ارزان، معتبرترین گواهینامه ها را صادر می کند که همین عوامل باعث شده تا مجموعه مذکور به عنوان واحد برتر و رتبه یک در میان شرکت های صادر کننده و مشاوره دهنده گواهینامه های ایزو انتخاب گردد.

پس برای اخذ ایزو معتبرآدرس اینترنتی ایزو سیستم www.isosystem.org را بخاطر داشته باشید.

لیست مهمترین استانداردهای ISO به شرح زیر می باشد:

· ایزو 9001

· ایزو 14001

· ایزو ۴۵۰۰۱

· استانداردهای IMS

· استاندارد HSE-MS

· ایزو 22000

آشنایی با مهمترین استانداردهای ایزو و نحوه اخذ ایزو فوری

ایزو 9001 (مدیریت کیفیت)

استاندارد ایزو 9001 یکی از استانداردهایی است که برای تمام مراکز و واحدهای تولیدی و خدماتی کاربرد دارد به عبارت دیگر صاحبین تمام مشاغلی که به کیفیت محصولات و خدمات خود اهمیت می دهند می توانند این گواهینامه را اخذ کرده و ضوابط آن را در سازمان یا واحد خود اجرا کنند.

با اخذ این گواهینامه شما به مشتریان خود ثابت می کنید که به کیفیت محصولات و خدمات خود اهمیت می دهید و برای مشتریان ارزش قائلید و همچنین یک سیستم مدیریت که بر کیفیت محصولات و خدمات نظارت و تاثیر دارد را در سازمان مستقر می کنید.

ایزو 14001 (مدیریت زیست محیطی)

هوا، خاک، آب، گیاهان، جانوران، انسان ها و به طور کلی هرآنچه در محیط پیرامون سازمان های مختلف وجود دارد به عنوان محیط زیست شناخته می شود، مدیران سازمان های مذکور با اخذ ایزو 14001 متعهد می شوند که مراحل فعالیت خود را طوری تنظیم کنند که کوچکترین آسیبی به محیط اطراف وارد نکنند.

با اخذ ایزو 14001 دستورالعمل ها و راهنمایی هایی به شما و کل مجموعه‌تان ارائه می شود که در صورت عمل برطبق آن خطرات و آسیب های محیط زیستی ناشی از فعالیت مجموعه به حداقل می رسند.

استاندارد OHSAS 18001 (مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

با اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان و پرسنل مجموعه در بالاترین حد ممکن رعایت می شود.

گواهینامه و استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ با کمک بخش مدیریت مربوطه که در سازمان ساکن شده است خطرات احتمالی و ریسک های مختلف را تشخیص داده و آن ها را به حداقل می رساند تا به این ترتیب محیط کاری امن و سالم برای کارکنان فراهم شود.

استانداردهای IMS (ایزو 9001 + ایزو 14001 + ایزو ۴۵۰۰۱)

گواهینامه IMS یک گواهینامه متشکل از سری استانداردهای ایزو 9001، 14001 و ایزو ۴۵۰۰۱ می باشد یعنی با اخذ این گواهینامه در اصل 3 گواهینامه ایزو را دریافت و ضوابط درج شده در قالب هریک از آن ها را در سازمان اجرا می کنید.

این گواهینامه با نام سیستم مدیریت یکپارچه نیز شناخته می شود زیرا هر سه استاندارد زیرمجموعه آن جزء استانداردهای مدیریتی هستند و برطبق آن ها سه سیستم مدیریتی مختلف با اهداف عالی در سازمان حکمفرما می شوند.

استاندارد HSE-MS (سلامت + ایمنی + محیط زیست)

Health & Safety & Environmental Management System عبارتی است که کلمه HSE-MS از آن گرفته شده است.

بنابراین گواهینامه مذکور از سه کلمه سلامت، ایمنی و محیط زیست گرفته شده است و با اخذ آن ضوابط و قوانین هر دو استاندارد ایزو 14001 و OHSAS 18001 در سازمان به اجرا در می آیند.

اخذ این گواهینامه برخلاف دیگر گواهینامه های ایزو برای برخی از واحدها و سازمان ها اجباری بوده و ارائه آن در مناقصات مختلف توسط سازمان های مربوطه الزامی است. بر این اساس اخذ ایزو فوری برای دریافت سریع این گواهینامه بسیار کاربردی خواهد بود.

ایزو 22000 (مدیریت کیفیت صنایع غذایی)

اخذ ایزو 22000 برای سازمان هایی که به نحوی در زنجیره تولید و پخش مواد غذایی قرار می گیرند الزامی می باشد چراکه برطبق این گواهینامه و قوانین آن شرکت های مذکور موظف به رعایت نکاتی می شوند که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم در افزایش ایمنی مواد غذایی دارند.

دریافت گواهینامه ایزو 22000 نه تنها برای واحدهای تولید کننده مواد غذایی انسان بلکه برای سازمان هایی که غذای دام و طیور و آبزیان را نیز تولید یا نگهداری می کنند لازم است.

آشنایی با مهمترین استانداردهای ایزو و نحوه اخذ ایزو فوری

Reference ( منبع) : https://isosystem.org

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =