لوکا دمیو

لوکا دمیو، مدیرعامل کمپانی رنو اعلام کرده که این خودروساز فرانسوی از سال 2030 صرفا عرضه‌کننده خودروهای برقی خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،لوکا دمیو، مدیرعامل کمپانی رنو اعلام کرده که این خودروساز فرانسوی از سال 2030 صرفا عرضه‌کننده خودروهای برقی خواهد بود. بدین‌ترتیب رنو هم به‌فهرست خودروسازانی همچون پژو، فیات و اوپل می‌پیوندد که وعده داده‌اند زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی به‌خودروسازانی تمام‌الکتریکی بدل شوند. دمیو روز پنجشنبه در یک رویداد رسانه‌ای در مرکز فنی رنو واقع درحوالی پاریس اعلام کرد: «تا سال 2030 رنو در اروپا به‌صورت صددرصد الکتریکی فعال خواهد بود» و این درحالی است که در ماه ژوئیه دمیو پیش‌بینی کرده بود تا سال 2030 تنها 90 درصد از محصولاتی که رنو به‌بازار اروپا عرضه می‌کند، الکتریکی باشند.

برنامه جایگزین
به‌گفته دمیو اگر شرایط فراهم نباشد و مشکلاتی از قبیل فقدان زیرساخت‌ها یا گران بودن بهای الکتریسته وجود داشته باشد، این احتمال می‌رود که بعد از سال 2030 گروه خودروسازی رنو همچنان مدل‌های درون‌سوز را از طریق برند داچیا عرضه کند.
دمیو در این زمینه توضیح داد: «ما یک برنامه جایگزین هم داریم» و افزود که برند داچیا در «آخرین زمان ممکن» به‌برندی الکتریکی بدل خواهد شد. اتحادیه‌اروپا درحال بررسی قوانین جدیدی است که خودروسازان را ملزم به‌فروش خودروهای پاک و بدون آلایندگی تا سال 2035 می‌کند.
به‌گفته ماتیاس اشمیت، تحلیل‌گر بازار خودرو سال گذشته خودروهای تمام‌الکتریکی تنها 11 درصد از کل فروش را در بازار اروپای غربی به‌خود اختصاص داده‌اند که این میزان نسبت به‌سهم فروش 6.8 درصدی این خودروها در سال 2020 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
تعهد به گذار
مرحله بعدی در اقدامات اتحادیه‌اروپا در رابطه با کاهش میزان دی‌اکسیدکربن، در سال 2025 عملی می‌شود و پس از آن استاندارد یورو 7 در زمینه کاهش آلاینده‌ها اجرایی خواهد شد که انتظار می‌رود به‌گران‌تر شدن و بالاتر رفتن هزینه موتورهای درون‌سوز منجر شود. دمیو درتوضیح هدف‌گذاری جدید شرکتش برای بدل شدن به‌برندی صرفا الکتریکی گفت: «ما نسبت به‌شرکت و نقش داشتن در این گذار متعهدیم.» رنو اخیرا از مکان آی-تک برقی رونمایی کرده که بعد از رنو زویی که در سال 2013 راهی بازار شد، دومین محصول تمام‌الکتریکی این برند فرانسوی به‌شمار می‌رود. براساس گفته‌های رنو تا سال 2025 چهار مدل تمام‌الکتریکی دیگر شامل رنو 5 کوچک، یک شاسی‌بلند جمع‌وجور که مکمل مگان است، یک کراس‌اوور کوچک براساس مدل کلاسیک رنو 4 و یک مدل ون را راهی بازار خواهد کرد.

روند بهبود
دمیو که پیش‌تر مدیرعامل سئات بود، از سال گذشته سکان هدایت رنو را در دست گرفته و درتلاش است با برنامه متحول‌سازی رنو، بار دیگر این برند فرانسوی را که در سال‌های اخیر با روند نزولی درفروش مواجه شده است، به‌جایگاه مطلوبی برساند. درسال 2020 رنو به‌رکورد ضرر 8.35 میلیارددلاری رسید و در نیمه نخست سال 2021 رنو اندکی سودآوری را تجربه کرد و از حاشیه‌سود 2.8 درصدی خبر داد. حالا براساس خبرها قرار است که درتاریخ 18 فوریه (27 بهمن) دمیو به‌همراه کلوتید دلبو، مدیرمالی رنو نتایج مالی مربوط به‌سال 2021 رنو را اعلام کنند. به‌گفته دمیو: «میزان تغییر و تحولات «رنو در یک سال گذشته» بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر بوده است» و آن را به‌عنوان یکی از سریع‌ترین تغییرات در تاریخ خودروسازی توصیف کرد. این شرکت موفق شده است هزینه‌های ثابت خود را یک سال زودتر از برنامه‌ریزی‌های قبلی تا میزان دو میلیارد یورو کاهش دهد و به‌گفته دمیو تا سال 2023 رنو می‌تواند نقطه سربه‌سر خود را تا 30 درصد پایین‌تر بیاورد. به‌گفته او در سال گذشته قیمت‌گذاری خالص شش تا هفت درصد افزایش داشته و همان‌طور که مشخص است کمبود ریزتراشه‌ها به‌عنوان مظنون اصلی بالاتر رفتن قیمت‌ها شناخته می‌شود. با این حال به‌باور مدیرعامل رنو این شرکت بهتر از بسیاری از شرکت‌های دیگر توانسته قیمت‌گذاری خود را در بازار کنترل کند.

راهبرد مشخص
به‌گفته دمیو رنو با افزایش فروش شخصی و همچنین کاهش تنوع درحال ارتقای شکل‌های توزیع محصولات خود است. او برای مثال به‌شاسی‌بلند کوپه جمع‌وجور جدید آرکانا به‌عنوان نمونه‌ای موفق از یک مدل همسو با راهبرد جدید شرکتش اشاره می‌کند و می‌گوید: «60 درصد از فروش این محصول را خریداران خصوصی تشکیل می‌دهند و 60 درصد از فروش آن هم به‌مدل‌های هیبرید تعلق دارد.» دمیو گفته است که از زمان ورودش به‌رنو تاکنون به‌خاطر محدودیت‌های مربوط به‌ویروس کرونا تنها یک بار همتای خود را در شرکت نیسان ملاقات کرده؛ اما قرار است در پایان ژانویه مدیران رنو و نیسان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کنند. دمیو گفت که امیدوار است شکل جدیدی از همکاری با نیسان را در اروپا آغاز کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =