کد خبر: 238722
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

به نقل از الو ایمنی قطعات حساس خودرو به دست انداز، می تواند خطرات جانی سرنشینان را کاهش داده و همچنین عمر مفید خودرو را افزایش دهد. در حال حاضر ناهمواری هایی که در سطح جاده ها مشاهده می شوند، می توانند آسیب های جبران ناپذیری را به جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق وارد کنند که برای کاهش خسارات ناشی از آن، رعایت چندین نکته ساده، ضروری می باشد.

کدام قطعات خودرو در دست انداز آسیب می‌ بینند؟

عموما در خیابان ها و جاده ها با آسفالت های صاف و هموار روبرو نیستیم. ناهمواری های درون سطح خیابان ها که شامل دست اندازه ها، فرورفتگی ها و سرعت گیر ها هستند، به نوعی باعث بروز آسیب در خودرو ها می شوند. در واقع هنگامی که خودرویی با سرعت بالا از این دسته ناهمواری های سطحی عبور می کند، برخی از قطعاتش متحمل فشار بیش از اندازه ای می شوند.

در صورت مداومت در این امر، طول عمر مفید خودرو تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند و قطعات حساس خودرو به دست انداز نیز کارایی خود را از دست خواهند داد. از این جهت در هنگام رویارویی با دست انداز ها و سرعت گیر ها و استات ترافیکی و سایر موارد کنترل کننده سرعت باید به نکات ویژه ای توجه داشت و همچنین با بررسی کردن قطعات حساس خودرو به دست انداز، از عملکرد صحیح آنها مطمئن شد.

به صورت کلی به غیر از تجهیزات کنترل کننده سرعت سایر محصولات ترافیکی همانند بشکه ایمنی ، کاشن تانک ها و... نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات جانی و مالی پیش نیاید.

قطعات حساس خودرو به دست انداز

لاستیک و چرخ ها؛ از نخستین قطعات حساس خودرو به دست انداز

چرخ های خودرو و لاستیک آن ها به عنوان نخستین و اصلی ترین قطعات حساس خودرو به دست انداز شناخته می شوند. زیرا که لاستیک ها تنها قطعاتی از خودرو می باشند که با سطح ناهموار جاده ها به طور مستقیم در تماس هستند. از این جهت هرگونه ناهمواری و فرورفتگی های عمیق در جاده ها موجب بروز آسیب های جدی به چرخ ها و لاستیک ها می شود.

چرخ ها در اثر شدت فشار وارده به هنگام عبور از دست انداز ها، دچار ترک خوردگی و یا تراش می شوند و راهی به غیر از تعویض آنها وجود ندارد. لاستیک ها نیز در هر بار عبور از ناهمواری های جاده ای دچار فرسایش شده و به مرور زمان کارایی مفید خود را از دست می دهند. از این جهت با وارد شدن فشار و یا برخورد با سطح تیز در جاده ها به راحتی پنچر خواهند شد.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از قطعات حساس خودرو به دست انداز می باشد. در واقع این سیستم برای این امر طراحی شده است که آسیب دست انداز به خودرو و یا آسیب سرعت گیر به خودرو را کاهش دهد. اما این سیستم نیز محدودیت هایی را در جذب فشار و نوسانات وارده به خودرو دارد. به همین دلیل فشار وارده بیش از ظرفیت این سیستم، می تواند عملکرد آن را دچار اختلالات گسترده کند.

سیستم تعلیق به طور مجزا از قطعاتی نظیر فنر و کمک فنر ها، چرخ ها، ستون های نگهدارنده و ... تشکیل شده است که هماهنگی بین چرخ ها و بدنه خودرو را ایجاد کرده و موجب حرکت می شود. این سیستم همچنین با عنوان سیستم فنربندی خودرو نیز شناخته می شود و از انتقال تکان های ریز و ارتعاشات به وجود آمده توسط ناهمواری های جاده ای به اتاقک خودرو، جلوگیری می کند. این سیستم عملکردی بسیار حساس دارد و در برابر آسیب دست انداز ها و سرعت گیر ها مقاومت بالایی ندارد.

قطعات حساس خودرو به دست انداز

اگزوز

اگزوز خودرو از دیگر قطعاتی در خودرو ها می باشد که پس از لاستیک ها، به سطح زمین نزدیک تر هستند و مسلما بیشتر در معرض آسیب دست انداز ها و سرعت گیر ها قرار خواهد گرفت. پس می توان اگزوز را از دیگر قطعات حساس خودرو به دست انداز دانست. هنگامی که خودرو با سرعت زیاد از روی فرورفتگی ها یا همان چاله های سطح جاده ها رد می شود، ممکن است که اگزوز به سطح تیزی برخورد کند و سوراخ شود.

سوراخ شدن بدنه اگزوز مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد که سر و صدای ناخوشایند یکی از رایج ترین آن ها می باشد. از بزرگ ترین مشکلاتی که سوراخ شدن اگزوز ایجاد می کند، این است که دود های خروجی به داخل کابین هدایت می شوند و این امر سلامتی سرنشینان را به خطر خواهد انداخت. افزایش مصرف سوخت و همچنین افزایش آلایندگی های سوختی، از دیگر عوارض سوراخ شدن اگزوز در اثر برخورد به دست انداز ها و ناهمواری های جاده ای می باشد.

استرات

علاوه بر قطعات نام برده شده، قطعات دیگری نیز به عنوان قطعات حساس خودرو به دست انداز شناخته می شوند که یکی از آن ها استرات می باشد. استرات در واقع از اجزای اصلی سیستم تعلیق به حساب می آید که درون کاپوت تعبیه شده است. استرات یک میله عرضی می باشد که تنش های وارده بر اثر سرعت بالا به خودرو را کاهش داده و عملکرد هندلینگ خودرو را نیز بهبود می بخشد.

در برخی موارد که خودرو از دست انداز های عمیق با سرعت بالا رد می شود، میله استرات نمی تواند فشار را تحمل کند و خم خواهد شد. این امر اختلالات چشمگیری را در سیستم تعلیق و سیستم فرمان خودرو به وجود خواهد آورد.

قطعات حساس خودرو به دست انداز

نوار تثبیت کننده؛ از دیگر قطعات حساس خودرو به دست انداز

همانطور که در مطالب گفته شده به آن اشاره کردیم، اصلی ترین آسیب قطعات خودرو در عبور از دست انداز و یا سرعت گیر ها به سیستم تعلیق خودرو وارد می شود. اختلال در سیستم تعلیق نیز عملکرد کلی خودرو و عمر مفید آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از قطعات حساس خودرو به دست انداز، نوار های تثبیت کننده می باشند که در سیستم تعلیق نصب شده اند. نوار تثبیت کننده قطعه ای است که در پیچ های جاده ای، مانع از خم شدن بیش از اندازه خودرو شده و نقش چشمگیری در ثابت ماندن خودرو دارد.

این نوار های تثبیت کننده به طور کلی در قسمت جلو و عقب خودرو ها قرار گرفته اند و به وسیله پلی اورتان و یا لاستیک های مخصوص و بادوام در جایگاه مشخصی نصب شده اند. در هر بار عبور از دست انداز ها با سرعت بالا، مواد نگهدارنده نوار های تثبیت شروع به فرو ریختن می کنند و با کاهش کشش اولیه، نوار های تثبیت نیز عملکرد خود را از دست می دهند. آسیب وارده به این قطعه موجب از بین رفتن تعادل خودرو در هنگام پیچیدن می شود و جان سرنشینان را به خطر می اندازد.

بدنه و شاسی خودرو

از دیگر قطعات حساس خودرو به دست انداز، می توان به بدنه و شاسی خودرو ها اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مسلما تمامی خودرو ها از شاسی و سیستم تعلیق با کیفیت تری برخوردار هستند. اما در برخی از خودرو ها همچنان سیستم تعلیق در ساده ترین حالت خود قرار دارد و نمی تواند ضربه ها و فشار های ناشی از برخورد با سرعت گیر ها و یا دست انداز ها را جذب کند.

به همین دلیل شدت این ضربه ها به شاسی خودرو وارد شده و زوایای شاسی را با تغییرات متعددی روبرو می کنند. همچنین عبور از دست انداز ها با سرعت بالا می تواند موجب بروز خش های ریز و درشت بر روی بدنه خودرو شود و رنگ قسمت های زیرین خودرو را به طور کامل از بین ببرد.

بازوی کنترل خودرو

مهمترین و آسیب پذیر ترین قطعات حساس خودرو به دست انداز را می توان بازوی کنترل خودرو دانست. این قطعه همچنین با نام طبق نیز شناخته می شود و از اجزای تعلیق پایینی خودرو می باشد. اهمیت این قطعه در خودرو به اندازه ای زیاد است که عملکرد آن را به عملکرد آرنج در دست انسان تشبیه می کنند.این قطعه چرخ های خودرو را در حالت عمودی نگه خواهد داشت و ارتباط مستقیمی با فرمان خودرو دارد.

اگر در هنگام عبور از دست انداز ها و یا سرعت گیر ها، این قطعه دچار آسیب شود، چرخ ها از کنترل فرمان خارج شده و هدایت خودرو سخت خواهد شد. این قطعه به اندازه ای آسیب پذیر است که حتی با یک ضربه نیز می تواند دچار مشکل شود. باید توجه داشته باشید که اصلی ترین علائم اختلال در عملکرد بازو کنترل بر روی لاستیک ها نمایان می شود و در بیشتر موارد خودرو دچار حرکات ناموزون و نامنظم خواهد شد.

قطعات حساس خودرو به دست انداز

راهکار های کاهنده آسیب قطعات حساس خودرو به دست انداز

اصلی ترین علت کوبش ماشین در دست انداز، سرعت بالا خودرو می باشد. در واقع قطعات حساس خودرو به دست انداز هنگامی که خودرو با سرعت بالا از روی آنها عبور کند، دچار یک شتاب لحظه ای و فشار شدید می شوند و آسیب خواهند دید. از این جهت نخستین و ساده ترین راهکاری که برای کاهش فشار و آسیب های وارده به قطعات حساس خودرو به دست انداز موثر است، رانندگی با سرعت مجاز می باشد.

توصیه می شود که چندین متر قبل از رسیدن به دست انداز و سرعت گیر ها، ترمز گیری را شروع کنید و سرعت خود را کاهش دهید تا خودرو دچار پرش ناگهانی نشود. همچنین بهتر است که در هنگام عبور از ناهمواری ها از کلاچ استفاده کنید. لازم به ذکر است که هر چه ارتفاع سرعت گیر ها بیشتر و پهنای آن ها کمتر باشد، آسیب های شدید تر و جدی تری را به قطعات خودرو وارد می کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 0
    ای داد از دست انداز ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =