کد خبر: 238831
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
متاورس

در این مقاله قصد داریم متاورس را به‌صورت مختصر برای شما عزیزان توضیح دهیم

متاورس چیست؟

متاورس از دو واژه متا (Meta) یعنی برتر و ورس (Verse) که از کلمه «Universe» گرفته‌شده، به معنی «جهانی» تشکیل‌شده است. درواقع متاورس به‌عنوان یک شبکه مجازی عمل می‌کند که تمام دنیا می‌توانند با یکدیگر و محیط اطرافشان در ارتباط باشند و به‌صورت آنلاین و مجازی جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و درنهایت بلاک چین را با یکدیگر ادغام ‌کند.

با نفوذ بلاک چین به دنیای فناوری، بازی‌های بلاک چینی بیشتر طرفدار پیداکرده‌اند. درواقع افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند؛ یعنی نوع عملکرد بازی‌های متاورس در بلاک چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک چینی ندارد و فقط تنها تفاوت آن این است که دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل‌شده است.

تاریخچه متاورس

واژه متاورس و خلق آن به دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) کتابی با نام اِسنو کرَش (Snow Crash) منتشر کرده است بازمی‌گردد.

نویسنده این کتاب آورده است انسان‌ها در واقعیت زندگی مشقت باری دارند که می‌توانند در دنیای مجازی آن را ادامه دهند.

با تغییر نام فیس بوک به متا نشان‌دهنده این موضوع است که از گذشته تاکنون برنامه‌های زیادی در این حوزه بوده است.

واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟

واقعیت مجازی «Virtual Reality» که به‌اختصار به آن «VR» می‌گویند، درواقع به افراد این امکان را داده است که با زدن عینک دنیای دیجیتالی را به‌صورت واقعی ببینند و تجربیات گوناگونی داشته باشند.

واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟

واقعیت افزوده یا «Augmented Reality» که به آن «AR» هم می‌گویند، ابزار تحقق متاورس محسوب می‌شود و ماهیت اضافه کنندگی دارد؛ یعنی یک شی یا کاراکتر را به فضای دیجیتال اضافه می‌کند.

اگر بخواهیم به مفهوم واقعیت افزوده بیشتر پی ببرید باید بگویم مثلاً در انیمیشن سونیت خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) و... اشخاص واقعی در کنار اشخاص کارتونی نقش آفرینی می کنند. در حقیقت درواقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، مانند این انیمیشن ها، بدون هیچ واسطه‌ای به دنیای فیزیکی ما اضافه می‌شوند و ما با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنیم.

متاورس و فیس‌بوک

یکی از نمونه شرکت‌های پیشرو در حوزه متاورس، فیس بوک بزرگترین شرکت در حوزه فناوری است، مدیرعامل این شرکت در یکی از گفت‌وگوهایش می‌گوید:

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل فیس‌بوک در یک کنفرانس مجازی در این ‌باره گفته:

«امیدوارم در آینده به‌عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم و قصد دارم کار و هویت خود را بر آنچه در حال ساخت آن هستیم، تثبیت کنم. ما اکنون به‌عنوان دو بخش مختلف به کسب‌وکار خود نگاه می‌کنیم و گزارش می‌دهیم؛ یکی برای خانواده اپ‌هایمان و دیگری برای تلاشی که در پلتفرم‌های آینده انجام می‌شود.

حالا به‌عنوان بخشی از پروژه، زمان آن فرارسیده است که یک برند جدید اتخاذ کنیم تا همه کارهایی را که انجام می‌دهیم در برگیرد؛ تا منعکس کنیم چه کسی هستیم و قصد ساخت چه چیزی را داریم.»

ازآنجایی‌که فیس بوک دارای منابع مالی گسترده و داشتن رابط همکاری مشترک با شرکت‌های مطرح و بزرگ برای توسعه متاورس، دلیل محکم دیگری بر گسترده بودن این پروژه است.

مارک زاکربرگ در وصف دنیای متاورس این‌گونه گفته: «در دنیای مجازی متاورس هرکسی می‌تواند هر کاری را که تصور می‌کند انجام دهد. با دوستان یا اعضای خانواده خود دورهم جمع شوند، کار کنند، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، با یکدیگر بازی کنند، به خرید بروند و به‌طورکلی تمامی تجربه‌هایی که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی‌توان تصور کرد، از نزدیک حس کنند».

ویژگی‌های متاورس

همان‌طور که در جریان هستید متاورس ویژگی‌های فراوانی دارد که در ادامه شمارا با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  • حضور
  • هزینه
  • سرعت
  • هم‌زمانی
  • همکاری
  • پایداری
  • دنیای بی‌انتها
  • استانداردسازی
  • و...

محدودیت‌های متاورس

متاورس در کنار ویژگی‌های که دارد، محدودیت‌های هم دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • عدم انطباق و سازگاری بعضی از افراد
  • حذف و عدم لمس حس لذت‌ها در دنیای واقعی

آیا متاورس جایگزین اینترنت خواهد شد؟

با این سرعت رشد و پیشرفت متاورس احتمال این‌که در آینده خیلی نزدیک متاورس جای اینترنت را بگیرد، هست. چراکه متاورس کلیه اطلاعات و داده‌ها را برای ما دست‌یافتنی می‌کند.

مارک زاکربرگ، متاورس را نسخه‌ای متفاوت از اینترنت فعلی دانسته و تأکید دارد که اینترنت فعلی همچنان در اختیار کاربران خواهد بود. با این‌حال بسیاری از خدمات در اینترنت، جای خود را به خدمات جدیدی در متاورس خواهند داد.

آینده متاورس

امروزه به لطف هوش مصنوعی و اینترنتی شدن کسب‌وکارها و روی کار آمدن شبکه‌های مجازی زندگی بشر دچار تغییر و تحول فراوانی شده است .که این موضوع را اگر به 10 سال قبل نگاهی بیاندازید بیشتر درک خواهید کرد.

در این مقاله سعی کردیم متاورس را برای شما توضیح دهیم موضوعی که این روزها دنیای جدیدی فارغ از محدودیت‌های اینترنتی و با امکانات متنوع، ارتباط و کسب تجربه‌های گوناگون برای همه ایجاد کرده که در آن هر آنچه می‌خواهید در اختیار شما است و می‌توانید شخصیت موردعلاقه خود را در آن بسازید؛ چیزی شبیه رؤیاها و زندگی واقعی خود.

اگر برای شما سؤال پیش‌آمده کجا می‌توان توکن های مختص متاورس را خرید و فروش کنیم، باید بگویم کوینکس یکی از بهترین‌ها صرافی ها برای خرید و نگهداری این ارزها است. ثبت نام در صرافی کوینکس براحتی و تنها با داشتن ایمیل امکان پذیر است.

امیدوارم بتوانید از بازار ارز دیجیتال سود خوبی کسب نمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =