رنو کپچر

درآخرین سال‌های واردات خودرو، کپچر به‌عنوان شاسی‌بلند شهری کوچک درکنار داستر تکمیل‌کننده تنوع مدل‌های رنو در رده خودروهای سایز کوچک بود. یک سال بعد از بسته شدن واردات، رنو نسل جدید کپچر را رونمایی و به‌سرعت در بازار جهانی عرضه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرو یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. درآخرین سال‌های واردات خودرو، کپچر به‌عنوان شاسی‌بلند شهری کوچک درکنار داستر تکمیل‌کننده تنوع مدل‌های رنو در رده خودروهای سایز کوچک بود. یک سال بعد از بسته شدن واردات، رنو نسل جدید کپچر را رونمایی و به‌سرعت در بازار جهانی عرضه کرد. امروز قصد داریم کپچر موجود در کشورمان را با نمونه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم.

معرفی رنو کپچر
سبد محصولات رنو یکی از متنوع‌ترین ویترین‌ها در کلاس کراس‌اوورها بوده و مدل‌های زیادی را در این کلاس به‌بازار جهانی عرضه می‌کند. هرچه ابعاد کراس‌اوورهای رنو کوچک‌تر شود، تنوع مدل‌ها بیشتر می‌شود. این خودروساز فرانسوی حتی کراس‌اووری با طول کمتر از 3.7 متر (برای درک بهتر بد نیست بدانید پراید 111 دارای طول نزدیک به 3.7 متر است) نیز عرضه می‌کند که کوئید نام دارد و در کلاس مینی‌کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. با این حساب رنو تنوع قابل توجهی در این بخش از بازار داشته و خودرو کپچر نیز با همین هدف درسال 2013 به‌جمع کراس‌اوورهای کوچک رنو پیوسته است. آغاز داستان کپچر به‌سال 2011 میلادی بازمی‌گردد و کمپانی رنو برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2011 از چهره یک خودرو کانسپت با نام کپچر پرده برداشت و یک سال بعد این کانسپت درنمایشگاه خودرو بوسان 2012 در معرض نمایش قرار گرفت و درنهایت درسال 2013 این کراس‌اوور کوچک پا به‌خط تولید کمپانی رنو گذاشت تا به‌تولید انبوه برسد. کپچر درکلاس کراس‌اوورهای خیلی کوچک قرار می‌گیرد و کاملا با هدف استفاده درون‌شهری ساخته شده است. علاوه‌بر این کپچر با نام QM3 تحت‌برند رنو سامسونگ که یکی از برندهای زیرمجموعه رنو بوده نیز تولید می‌شود. کپچر در نخستین‌سال تولید خود توانست عنوان بهترین خودرو سال 2013 فرانسه را از انجمن نشریات خودرویی این کشور کسب کند و یک سال بعد توسط «What Car?» به‌عنوان بهترین کراس‌اوور خیلی کوچک زیر 16 هزار پوند جهان درسال 2014 انتخاب شد. رنو کراس‌اوور مورد نظر خود را با سه‌نوع موتور بنزینی و یک نوع موتور دیزلی تولید کرد که با گیربکس‌های پنج‌سرعته دستی و شش‌سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود. اما دربخش پلت‌فرم خبری از نسخه چهارچرخ‌محرک نبود و مشتریان تنها می‌توانستند کپچر را به‌صورت دیفرانسیل‌جلو خریداری کنند. رنو کپچر به‌مدت چهار سال تولید شد تا این‌که رنو در سال 2017 آن را فیس‌لیفت کرد. فیس‌لیفت کپچر هم تا سال 2019 عرضه شد تا درنهایت درهمان سال شاهد رونمایی نسل دوم این کراس‌اوور فرانسوی باشیم. نسل دوم کپچر تا الان درحال تولید است.

کپچر ما
رنو کپچر در مدل‌های 2015 تا 2017 توسط ایران‌خودرو در بازار کشور عرضه شده و با وجود این‌که ایران‌خودرو معمولا خودروهای خود را به‌صورت مونتاژشده در بازار عرضه می‌کند، اما کپچر جزو معدود مدل‌های وارداتی این شرکت بوده است. تمام کپچرهای موجود در ایران متعلق به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل اول این کراس‌اوور خیلی کوچک فرانسوی هستند و نسخه فیس‌لیفت‌شده کپچر با بسته شدن واردات خودروهای خارجی درسال 2018 مصادف شد و از این رو هرگز شاهد عرضه آن در کشور نبودیم. کپچر در یک نسخه به‌بازار ایران آمد و امکانات رفاهی آن به‌صورت استاندارد یکسان بود؛ اما مدل 2017 که آخرین مدل عرضه‌شده به‌حساب می‌آید از امکانات بیشتری برخوردار است. روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، شیشه‌دودی عقب و کنسول میانی صندلی‌های جلو از جمله امکاناتی است که در رنو رکپچر 2017 شاهد آن هستیم و دربخش فنی تمام کپچرهای موجود در ایران کاملا یکسان بوده و مجهز به‌پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو، گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه و موتور چهارسیلندر 1.2 لیتری توربو هستند. پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو این کراس‌اوور خبر از کاربرد شهری آن می‌دهد و نباید گول ارتفاع نسبتا بلند آن را برای سفرهای برون‌شهری و خارج‌جاده‌ای خورد. موتور بسیار کوچک کپچر به‌لطف توربوشارژر توانایی تولید 120 اسب‌بخار قدرت و 190 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. البته این اعداد و ارقام همچنان برای به‌حرکت درآوردن کپچر 1180 کیلوگرمی کافی نبوده و این کراس‌اوور را تبدیل به‌یک خودرو تنبل با شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت بالای 10 ثانیه کرده است. شتاب دقیق کپچر طبق اعلام کمپانی 10.9 ثانیه بوده که با معیارهای امروزی از حیث چالاکی، خودرو جذابی به‌حساب نمی‌آید. همچنین حداکثر سرعت مجاز آن 192 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر 5.9 لیتر عنوان شده است. با این حساب می‌توان رنو کپچر را یک کراس‌اوور کم‌مصرف به‌حساب آورد. این روزها مدل 2017 کپچر کارکرده را می‌توان درمحدوده 650 تا 900 میلیون‌تومان خریداری کرد؛ اما اگر موفق به‌یافتن نسخه صفرکیلومتر آن شدید، نزدیک به‌یک میلیاردتومان قیمت خواهد داشت.

مقایسه آخرین مدل از رنو کپچر موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

کپچر آن‌ها
رنو کپچر جدید درسال 2019 با چهره‌ای کاملا جدید رونمایی شد و این کراس‌اوور بسیار کوچک به‌سبک طراحی جدید برند رنو مزین شده و ظاهری جذاب و زیبا به‌خود گرفته است. یکی از مشخصه‌های ظاهری کپچر که در نسل اول نیز شاهد آن بودیم، بدنه دو رنگ آن است و رنگ سقف، ستون‌ها و آینه‌های جانبی در این خودرو متمایز با رنگ اصلی بدنه بوده و تاثیر بسزایی در زیبایی خودرو دارد. مشتریان می‌توانند نسل جدید کپچر را در 11 رنگ بدنه و چهار رنگ سقف متفاوت سفارش دهند. همچنین سه‌پکیج سفارشی‌سازی نیز برای انتخاب موجود است. درمجموع تنوع رنگ‌بندی کپچر به‌عدد 90 می‌رسد. البته این تنوع بسیار وسیع، ویژه بازار اروپا بوده که بازار اصلی این مدل از رنو محسوب می‌شود. کپچر دوم روی پلت‌فرم کاملا جدید سوار شده که به‌طور مشترک توسط رنو و نیسان طراحی شده و تاکنون در ساخت خودروهای جدیدی همچون نیسان جوک، نیسان نوت، رنو کلیو، رنو آرکانا و ... مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود این‌که نسل دوم کپچر هم همچون نسل اول با چهار نوع قوای محرکه قابل سفارش است، اما از تعداد موتورهای بنزینی آن یک مدل کاسته و یک مدل هیبرید جایگزین آن شده است. در نسخه هیبرید اگر تنها قصد استفاده از موتور الکتریکی کپچر را داشته باشید، با هر بار شارژ قادر به‌پیمایش تنها 45 کیلومتر مسافت خواهید بود. جالب است بدانید که نسل جدید کپچر را به‌صورت دوگانه‌سوز با سوخت بنزین و گاز LPG نیز می‌توان خریداری کرد. دربخش گیربکس‌ها نیز شاهد اضافه شدن دو مدل گیربکس جدید به‌جمع گیربکس‌های قابل سفارش برای این خودرو هستیم تا درمجموع تعداد آن به‌عدد چهار برسد. با این تفاصیل کپچر همچنان یک کراس‌اوور دیفرانسیل‌جلو بوده و تنها برای استفاده درون‌شهری ساخته شده است. طول و عرض کپچر در نسل جدید بیشتر شده؛ اما ارتفاع آن به‌طور نامحسوس و تنها در حد یک میلی‌متر کوتاه‌تر شده است. از دیگر تغییرات صورت‌گرفته در نسل جدید کپچر، حذف عرضه اختصاصی این خودرو با نام متفاوت رنو سامسونگ QM3 توسط کره‌جنوبی بوده و این خودرو درسراسر جهان تنها با نام کپچر شناخته می‌شود.

این کجا و آن کجا!
رنو کچپر 2022 این روزها یک دنیا تغییر و تحول نسبت به‌مدل‌های موجود در ایران داشته که شامل بخش‌های فنی حتی پلت‌فرم، طراحی بیرونی و کابین، ارتقای سطح امکانات با تکنولوژی های روز و ... می‌شود و اکنون با قیمت پایه 900 میلیون‌تومان در بازار اروپا به‌فروش می‌رسد. مبلغی که با آن در ایران می‌توان یک رنو کپچر مدل 2017 با پنج سال کارکرد خریداری کرد. مگر کپچر 2017 در بازار جهانی چند است؟ برای پاسخ به‌این سوال که به‌عبارت بهتر همان ارزش واقعی کپچر بوده، باید گفت نمونه‌های کارکرده این کراس‌اوور پنج‌ساله در بازاری همچون اروپا این روزها 400 تا 633 میلیون‌تومان ارزش دارد. درنسل جدید کپچر دیگر خبری از موتور چهارسیلندر 1.2 لیتری نبوده و برای این‌که مقایسه‌ای عادلانه میان کپچر موجود در ایران و نمونه جدیدتر آن در بازار جهانی داشته باشیم، نزدیک‌ترین موتور به‌آن را انتخاب کرده‌ایم. موتور چهارسیلندر بنزین‌سوز مجهز به‌توربو با حجم 1.3 لیتر که حدود 0.1 لیتر حجم بیشتری داشته و گیربکس اتوماتیکی که اکنون با یک دنده بیشتر یک گیربکس هفت‌سرعته به‌حساب می‌آید. قدرت و گشتاور تولیدی این نسخه از کپچر به‌ترتیب 130 اسب‌بخار و 240 نیوتون‌متر بوده که خبر از افزایش 10 اسب‌بخاری قدرت و 50 نیوتون‌متری گشتاور می‌دهد. تغییرات اعمال‌شده روی نسل جدید کپچر، وزن آن را 115 کیلوگرم افزایش داده؛ اما به‌لطف موتور قوی‌تر و گیربکس جدید، شاهد شتاب زیر 10 ثانیه هستیم. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت کپچر جدید 9.6 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت مجاز آن با یک کیلومتر برساعت افزایش به 193 کیلومتر برساعت رسیده است. با وجود بزرگ‌تر شدن موتور، مصرف سوخت 0.4 لیتر کاهش یافته و اکنون تنها 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =