خودروهای ایمن

در آخرین فهرست ارائه‌شده از IIHS محصولات خودروسازان آلمانی، ژاپنی، آمریکایی، سوئدی و کره‌ای به‌چشم می‌خورند که ما در این مطلب چهار خودرو فوق ایمن از نظر IIHS یعنی هوندا سیویک، تویوتا کمری، مرسدس‌بنز C کلاس و جنسیس G80 را بررسی خواهیم کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) جزو سرآمدترین سازمان‌های تست تصادف در صنعت‌خودرو است. اگرچه سازمان تست تصادف اتحادیه اروپا یوروانکپ نیز در این راستا با قوانین سخت‌گیرانه خود یکی از بهترین مراکز و مرجع ارزیابی ایمنی خودرو است، اما IIHS با قوانین جدید و پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر و آزمایش‌های به‌مراتب متفاوت‌تر از سایر مراکز، به‌یکی از سخت‌ترین سازمان‌های‌ تست ایمنی خودرو بدل شده است. باتوجه به‌این‌که IIHS پروتکل‌های خود را از سال 2020 با تحولاتی گسترده مواجه کرده تا سیستم‌های فوق ایمنی پیشرفته خودروها را نیز ارزیابی کند، بنابراین بسیاری از محصولات جدید کمپانی‌های مطرح را مورد تست و بررسی قرار داده است. در آخرین فهرست ارائه‌شده از IIHS محصولات خودروسازان آلمانی، ژاپنی، آمریکایی، سوئدی و کره‌ای به‌چشم می‌خورند که ما در این مطلب چهار خودرو فوق ایمن از نظر IIHS یعنی هوندا سیویک، تویوتا کمری، مرسدس‌بنز C کلاس و جنسیس G80 را بررسی خواهیم کرد.

خودروهای کوچک-هوندا سیویک
زبان جدید کمپانی هوندا منجر به‌خلق خودرو فوق جذابی برای این خودروساز ژاپنی شد. سیویک خودرو جذاب هونداست و نسل یازدهم این سدان که می سال 2021 به‌جهان معرفی شد، از زبان جدید طراحی زیبای هوندا در کنار نسل جدیدی از مهندسی این خودروساز بهره می‌برد. اما طولی نکشید که پس از معرفی نسل یازدهم موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ IIHS این سدان کامپکت باکیفیت و زیبای ژاپنی را مورد تست و بررسی قرار داد. سیویک درتست‌های روبه‌رو، جانبی و استحکام سقف باتوجه به‌طراحی و مهندسی جدید سازه بدنه، توانسته امتیاز بسیار بالایی را به‌خود اختصاص دهد. درواقع موسسه بیمه ایمنی بزرگراه IIHS امتیازات را به‌چهار دسته خوب، قابل قبول، مرزی و ضعیف تقسیم کرده است که هوندا سیویک جدید مجموع امتیازاتش به‌خوب می‌رسد. دلیل چنین وضعیت عالی به‌طراحی ارگونومی جدید صندلی‌ها و سازه بدنه بازطراحی‌شده مربوط می‌شود. در زمان تست تصادف به‌دلیل شتاب وارده به‌بدن سرنشین، نواحی سر و گردن وی بیشترین آسیب را می‌بیند که با صندلی ارگونومی جدید هوندا سیویک در این زمینه سرنشینان از ایمنی بالایی برخوردارند. همچنین ایمنی کودکان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین قرارگیری صندلی مخصوص کودک (ISOFIX) در ردیف عقب و در طرفین امتیاز قابل قبول را از کارشناسان IIHS دریافت کرده است. عملکرد باز شدن ایربگ‌ها نیز تاثیر مثبتی در امتیازات داشته است؛ زیرا از نسل تازه ایربگ‌های بهینه‌سازی‌شده در سیویک جدید استفاده شده است. علاوه‌بر این‌ها در آزمونی که سیویک مجهز به‌چراغ‌های پروژکتور LED نیز در آن حضور داشته، باتوجه به‌فواصل مختلف اندازه‌گیری‌شده، نمره خوبی در کارنامه سیویک جدید ثبت شده و نسخه مجهز به‌پروژکتورهای هالوژن نیز از سطح عادی امتیاز برخوردار شده که البته این مورد درمجموع امتیازات داده‌شده از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ تاثیر مهمی ندارد؛ اما درکارکرد دیگر تست‌های سیستم پیشگیری از برخورد و سیستم کمکی رانندگی نقش بسزایی دارد. درنهایت بالاترین سطح امتیاز TOP SAFETY PICK+ به‌هوندا سیویک اعطا شده است.

میان‌سایزهای لوکس- ‌بنز C کلاس
ثبت‌اختراع‌های جدید در زمینه‌های متعدد، مرسدس‌بنز را به‌یکی از کمپانی‌های خاص در زمینه ارائه فناوری‌های جدید و هوشمند بدل کرده است. مرسدس‌ C کلاس از سال 2016 تاکنون به‌عنوان ایمن‌ترین سدان سایز متوسط لاکچری معرفی می‌شود و اگرچه نسل پنجم C کلاس سال گذشته میلادی معرفی شد، اما درحال حاضر مورد تست و بررسی ایمنی قرار نگرفته است. از طرفی نسل چهارم با به‌کارگیری ساختار جدید در سازه و متریال سبک‌وزن اما مستحکم، کابین فوق ایمنی را برای قرارگیری سرنشینان قراهم کرده است. درکنار این موارد استفاده از سیستم‌های هوشمند بهینه‌سازی‌شده و همچنین سیستم‌های الکترونیکی هوشمند فعال و غیرفعال در زمینه ایمنی سبب شده است هنگام تست تصادف از روبه‌رو و جانبی باتوجه به‌باز شدن ایربگ‌های منحصربه‌فرد مرسدس درناحیه جلو و کناری امتیاز سطح خوب را به‌دست آورد. عملکرد بی‌نظیر ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی با وجود متریال باکیفیت کابین از ویژگی‌های برجسته موثر در گرفتن نتایج عالی از کارشناسان موسسه بیمه ایمنی بزرگراه است و سه‌تریم از C300 برای آزمایش اندازه‌گیری فواصل نور در نظر گرفته شده که تریم پکیج کمکی با چراغ‌های تطبیقی رتبه خوب را به‌دست آورده و دو مدل استاندارد و لایتینگ‌پکیج با چراغ‌های پروژکتور LED حداکثر رتبه قابل قبول را کسب کردند. از سوی دیگر ایمنی کودکان با وجود متریال چرم صندلی‌ها با قرارگیری صندلی مخصوص ISOFIX درردیف عقب و صندلی‌های کناری در بهترین حالت قرار دارد. مواردی همچون کاهش شتاب واردشده به‌بدن کودک، کمترین تغییرات حرکتی در صندلی و دسترسی آسان به‌صندلی کودک و موارد دیگر، سطح ایمنی TOP SAFETY PICK+ را برای C کلاس به‌ارمغان آورده است.

لاکچری‌های بزرگ-جنسیس G80

از سال 2015 میلادی به‌بعد برند لوکس هیوندای یعنی جنسیس توانست جایگاه ویژه‌ای را در میان سدان‌های بزرگ لاکچری برای خود دست‌وپا کند. G80 به‌عنوان سدان بزرگ لاکچری خانوادگی از سال 2016 تا 2020 با ظاهری اسپرت و البته زیبا به‌بازار عرضه شد. نسل دوم این سدان بزرگ لوکس خانوادگی سگمنت E با زبان جدید طراحی جنسیس همراه شده که از آوریل سال 2020 به‌بعد در لیست بهترین سدان‌های جهان قرار گرفته است.
زبان جدید طراحی جنسیس با چراغ‌های دوبل و خطوط تیز پیکره جذاب و البته چشم‌نوازی را به G80 بخشیده است و پس از گذشت یک سال از معرفی این سدان لوکس کره‌ای، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه IIHS در تست و بررسی‌های خود G80 را به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین‌ها معرفی کرد تا با این ویژگی‌ از نگاه مشتریان محبوب‌تر به‌نظر برسد. همان‌طور که جنسیس پیش‌تر گفته بود، متریال استفاده‌شده در سازه بدنه آلومینیوم بوده و با هندسه اتصالات پروفیل‌ها و پنل‌ها، کابین فوق ایمنی را برای سرنشینان فراهم کرده است. تغییرات اساسی در سیستم‌های الکترونیکی G80 و طراحی صندلی‌های جدید، به‌خصوص متریال قطعات داشبورد و پایش وضعیت قرارگیری سرنشینان درداخل کابین برای فعال شدن ایربگ‌ها همگی در اخذ امتیاز عالی برای این خودرو ایفای نقش کرده‌اند.
برخلاف آنچه عامه تصور می‌کنند، هنگام برخورد از روبه‌رو و جانبی سازه بدنه نسبتا دفرمه شده که این امر تا حد زیادی نیروهای وارده به‌بدنه را مستهلک کرده و ایمنی سطح بالایی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. یکی از تست‌های مهم، استحکام سقف است تا در موقع واژگونی خودرو جان سرنشینان به‌خطر نیفتد. بنابراین باتوجه به‌سازه طراحی شده و متریال استفاده‌شده، جنسیس G80 توانایی تحمل 10231.2 کیلوگرم وزن را روی سقف دارد تا این ویژگی سکوی پرتاب این سدان بزرگ لاکچری به‌بالاترین سطح ایمنی باشد. نسخه G80 اسپرت برای تست ایمنی کودکان درنظر گرفته شده بود که در صندلی‌های طرفین ردیف عقب و با در نظر گرفتن طراحی صندلی مخصوص ISOFIX بهترین موقعیت با امتیاز قابل قبول را برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. از سوی دیگر G80 3.5T با مجهز بودن به‌چراغ‌های پروژکتور LED و رفلکتور LED با قابلیت تطبیقی رتبه عالی را در این امتیازات به‌خود اختصاص داده است. آزمایش سیستم پیشگیری از برخورد در سرعت‌های 19.3کیلومتر برساعت و 40.2 کیلومتر برساعت بی‌نظیر بوده و سیستم‌های کمکی راننده که به‌صورت پکیج استاندارد روی این خودرو قابل نصب است نیز درچنین وضعیتی قرار گرفته تا درنهایت جنسیس G80 را در فهرست TOP SAFETY PICK+ قرار دهد.

میان‌سایزها -تویوتا کمری
تویوتا به‌عبارتی خلاصه‌شده کیفیت بالا و پایین‌ترین سطح استهلاک و دردسر در یک خودرو است و کمری یکی از سدان‌های محبوب و موفق این خودروساز ژاپنی است که در نسل هشتم این سدان سایز متوسط شاهد خودرویی با استایل زیباتر و جذاب‌تر از قبل هستیم. این نسل از کمری در بخش فنی چیزهایی در چنته دارد که سبب برتری آن نسبت به‌دیگر سدان‌های میان‌سایز بازار می‌شود و یکی از موارد مهم و برجسته این سدان باکیفیت و محبوب تویوتا ایمنی بالای آن است که درنسخه‌های 2019، 2020 و 2021 به‌دلیل وجود شاسی و بدنه آلومینیومی و ترکیبی از فولاد سبک‌وزن و پلاستیک تست‌های IIHS را به‌نفع خود به‌آخر رساند. آنچه در تست ریپورت‌های کمری از سوی موسسه‌ بیمه ایمنی بزرگراه اعلام شده، بهترین موقعیت سرنشینان در صندلی و افزایش ایمنی توسط بهینه‌سازی ایربگ‌ها و نسل جدید صندلی‌هاست. به‌عبارتی در زمان برخورد از روبه‌رو نحوه باز شدن ایربگ‌های جلو و همچنین ایربگ زانویی برای راننده به‌شکلی بوده که امتیاز برخورد از روبه‌رو و حتی کناری در وضعیت خوب تعیین شده است. همچنین تست برخورد از کنار برای آزمایش سازه و باز شدن ایربگ پرده‌ای بوده که این وضعیت نیز همانند برخورد روبه‌رو بوده است. درعین حال پارامتری همچون تحمل وزن 8555.6 کیلوگرم روی سقف، کابین ایمن سرنشینان و بهترین وضعیت قرارگیری کودک با صندلی مخصوص ISOFIX درردیف عقب (روی هر سه‌صندلی) مجموع امتیازات این خودرو را به‌سطح TOP SAFETY PICK+ رسانده است و جالب‌تر اینکه چراغ‌های جلو تویوتا کمری از نوع پروژکتورهای LED بوده و وضعیت خوب را در یک مرحله تست و دردو مرحله دیگر با دو تریم مختلف به‌دلیل عدم‌سیستم تطبیقی قابل قبول توصیف کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

آخرین اخبار