موثرترین و بهترین روش‌های گرم کردن موتور ماشین در فصل سرما

گرم کردن موتور ماشین در فصل سرما

احتمالا شما هم در فیلم‌ها، صحنه درجا کار کردن ماشین در فصل زمستان را دیده‌اید. اگر دقت کنید، همچنان برخی رانندگان را در خیابان می‌بینید که برای گرم شدن موتور ماشین‌شان صبر می‌کنند. اما آیا انجام این کار صحیح است؟ در این مقاله قصد داریم از نظر علمی موضوع گرم کردن موتور ماشین در زمستان را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

گرم کردن موتور ماشین

در زمستان معمولا قطعات داخلی خودرو و بدنه سرد هستند. سرما باعث می‌شود تا دمای روغن‌های روانکار پایین بیاید. وقتی دمای روغن پایین باشد، غلطت آن در گیربکس بالا می‌رود. افزون‌بر این ساییده شدن قطعات موتور و خام‌سوزی سوخت هم بیشتر می‌شود. در گذشته موتور خودروها کاربراتوری بود. موتورهای کاربراتوری نسبت به نوع انژکتوری ماهیت ساده‌تری دارند. علاوه‌ بر موتور، روغن خودروهای قدیمی نیز ساختار ساده‌ای داشتند. به همین دلیل گرم کردن موتور ماشین قبل از حرکت، مخصوصا در فصل زمستان شایع بود.

نحوه کار کردن موتورهای کاربراتوری

موتورهای کاربراتوری بخشی بنام منیفولد دارند. این بخش، مخلوط سوخت و هوا را به سیلندرها می‌رساند. این کار موجب جمع شدن سوخت مایع و تبدیل آن به بخار می‌شود. جنس منیفولد در قدیم فلزی بود. در نتیجه باید آنقدر کار می‌کرد تا به اندازه کافی داغ شود و بتواند سوخت را به بخار تبدیل کند. داغ شدن منیفولد و تبدیل سوخت به بخار پروسه‌ی زمان‌بری است.

ازاین‌روی رانندگان در زمستان، مجبور به گرم کردن موتور ماشین خود بودند. آنها ابتدا استارت می‌زدند و بعد از روشن شدن خودرو، حدود ده دقیقه صبر می‌کردند تا موتور درجا کار کند. سپس حرکت می‌کردند. پیشرفت تکنولوژی و آمدن موتورهای انژکتوری، مسئله تزریق سوخت را در موتورهای کاربراتوری حل کرد.

روغن موتور

دومین علت گرم کردن موتور ماشین در گذشته روغن موتور بود. با گذشت زمان، ساختار شیمیایی روغن موتورها هم تغییر کرد. در حال حاضر روغن‌ها در دمای پایین، خیلی بهتر از گذشته می‌توانند در موتور حرکت کنند. همچنین روغن‌های جدید مطابقت بیشتری با موتور دارند. اما همچنان یک مسئله به قوت خود باقی است. این مسئله به سایش اجزای موتور قبل از اعمال روغن به سطوح درون آن برمی‌گردد.

موثرترین و بهترین روش‌های گرم کردن موتور ماشین در فصل سرما

گرم کردن خودرو در فصول سرد

وقتی اسارت می‌زنید، قبل از گردش روغن و رسیدن آن به سطوح مختلف موتور، سایشی بین اجزای آن اتفاق می‌افتد. این سایش حتی نسبت به زمانی که ساعت‌ها رانندگی کرده‌اید هم بیشتر است. اگرچه روغن موتورهای جدید زمان سایش را کوتاه‌تر کرده‌اند؛ اما برای سلامت موتور بهتر است ماشین‌تان را گرم کنید.

چقدر طول می‌کشد تا خوروهای جدید گرم شوند؟

اگر موتور، سالم باشد، نیازی نیست که بعد از استارت زدن، ماشین درجا کار کند. فقط نکته مهم این است که راننده در این مواقع نباید دور موتور -سرعت خودرو- را ناگهان بالا ببرد. محدودیت افزایش سرعت دور موتور در برخی برندهای مدرن مانند BMW و شورلت کوروت با ردلاین مشخص می‌شود. پنل ابزاری این خودروها طوری طراحی شده که ابتدای حرکت نمی‌توانند دور موتور را از یک حدی بالاتر برند. بعد از اینکه شرایط موتور خودرو کاملا آماده شد، به طور اتوماتیک این محدودیت برداشته می‌شود.

گرم کردن کردن موتور ماشین های هیبریدی

کارشناسان درباره موتور خودروهای برقی یا هیبریدی توصیه می‌کنند که در هنگام اتصال به برق، این موتورها را گرم کنید. اینکار به حفظ ظرفیت کامل باتری و نگه‌داری از حرارت داخل کابین کمک می‌کند.

مضرات درجا کار کردن ماشین در خودروهای جدید

با توجه به تغییرات موتور در خودروهای جدید، در جا کار کردن ماشین در دراز مدت به بخش‌های مختلف ماشین آسیب می‌رساند. مثلا در موتورهای انژکتوری انجام این کار باعث می‌شود تا سوخت اضافی به محفظه احتراق وارد شود. بخش اضافی سوخت به دیواره‌های سیلندرها می‌رسد و در نتیجه موجب شسته شدن روغن موجود در پیستون‌ها می‌گردد. در دراز مدت این رویه کاهش عمر موتور خودرو را به دنبال دارد.

موثرترین و بهترین روش‌های گرم کردن موتور ماشین در فصل سرما

متناسب با تغییر فصل، روغن خودرو را تعویض کنید.

نکات مراقبت از خودرو در زمستان

علاوه‌بر نکاتی که برای گرم کردن موتور ماشین گفتیم؛ موارد زیر می‌تواند به سلامت خودرو شما در زمستان کمک کند. رعایت این نکات مانع از بروز مشکلاتی چون روشن نشدن خودرو و اصطکاک بیش از حد در قطعات آن می‌شود:

  • روغن موتور را بررسی کنید: توصیه می‌شود متناسب با تغییر فصل، روغن موتور خود را تعویض کنید. معمولا از روغن‌ موتور غلیظ برای تابستان و از روغن‌های رقیق‌تر برای فصل زمستان استفاده می‌شود.
  • وجود ضد یخ برای خودرو ضروری است: نبود ضد یخ در زمستان، باعث می‌شود تا آب موجود در سیلندر یخ بزند. یخ زدن آب موجب فشار به مجاری سیلندر می‌گردد. افزایش حجم و فشار بر مجاری، شکستگی دیواره این قطعه را به دنبال دارد.
  • هوای باتری خودرو را داشته باشید: در بازه‌های زمانی مشخص باتری را بررسی کنید. اگر باتری خودرو ضعیف باشد؛ استارت زدن با مشکل مواجه می‌شود.
  • مایعات مختلف خودرو را بررسی کنید: ضدیخ، روغن ترمز، روغن گیربکس، مایع شیشه‌شوی، روغن هیدرولیک مایعاتی هستند که بهتر است قبل از شروع سرما بررسی شوند.

برخی معتقدند که بعد از استارت زدن، ماشین باید چند دقیقه درجا کار کند. برخی نیز معتقدند این کار به خودرو آسیب می‌رساند. در این مقاله موضوع گرم کردن موتور ماشین را از نظر علمی در موتور خودروهای قدیمی و جدید بررسی کردیم.

برگرفته از سایت بیمه (https://bimeh.com)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =