کد خبر: 239415
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
کوروت

شگفت‌انگیزتر این‌که عمده‌کار صورت‌گرفته روی کوروت به‌صورت مخفیانه و دور از چشم و درمواردی حتی به‌صورت پنهان از دید مسئولان شرکت مادر یعنی جنرال‌موتورز دنبال شد که درموارد مختلفی منجر به از دور خارج کردن خودرویی شده است که به‌عنوان «خودرو اسپرت آمریکا» شناخته می‌شود.  

به گزارش «اخبار خودرو»،دو سال پیش شورولت از هشتمین نسل کوروت رونمایی کرد. این خودرو نتیجه پروژه‌ای سری بود که ریشه‌های آن را باید در بیش از نیم قرن قبل از آن جست‌وجو کرد. شگفت‌انگیزتر این‌که عمده‌کار صورت‌گرفته روی کوروت به‌صورت مخفیانه و دور از چشم و درمواردی حتی به‌صورت پنهان از دید مسئولان شرکت مادر یعنی جنرال‌موتورز دنبال شد که درموارد مختلفی منجر به از دور خارج کردن خودرویی شده است که به‌عنوان «خودرو اسپرت آمریکا» شناخته می‌شود.

تولد یک ستاره
از همان ابتدای کار جنرال‌موتورز نمی‌دانست که دقیقا باید با کوروت چه کند. مدل اولیه آن صرفا قرار بود کانسپتی پر زرق و برق و جذاب باشد که برای نمایش در رویداد خودرویی موتوراما در آمریکا طراحی و ساخته شده بود؛ اما طراحی‌اش آن‌چنان پرطرفدار از آب در آمد که جنرال‌موتورز به‌سرعت تصمیم گرفت آن را وارد خط تولید کند. نخستین مدل کوروت که در سال 1953به‌بازار معرفی شد، رقیبی جدی برای سدان‌ها و استیشن‌واگن‌هایی بود که در آن دوران جاده‌های آمریکا را تحت‌سلطه خود در آورده بودند. اما شورولت کوروت اولیه یک موتور شش‌سیلندر کم‌قدرت را زیر کاپوت خود داشت و در جذب مشتریان موفق عمل نکرد و در سال 1955 تنها 700 دستگاه از آن ساخته شد. اما با افزوده شدن یک موتور V8 283 اینچ مربعی اوضاع برای کوروت عوض شد (شورولت در تبلیغات خود می‌گفت یک اسب‌بخار برای هر اینچ مربع). فروش کوروت بالا گرفت و این خودرو فورا توانست در فرهنگ عامه جایی محکم پیدا کند و خیلی زود به‌ستاره سریال پرطرفدار «مسیر 66» بدل شود. اما این نسل دوم کوروت بود که غوغا کرد و امروزه نسخه 1963 کوروت با پنجره عقب جداگانه به‌یکی از مشهورترین خودروهای آمریکایی درمیان مجموعه‌داران شناخته می‌شود. این ماشین که در روزگار خود با قیمت چهار هزار و 257 دلار به‌فروش می‌رسید، امروزه درصورت سلامت با قیمتی بالاتر از 100 هزار دلار معامله می‌شود.

رقیبی برای غول‌های اروپا
از اواسط دهه 1980 شورولت دو مدل کامل‌تر را با تغییراتی عمده راهی بازار کرد که هر یک از مدل پیشین خود قدرتمندتر بودند. درعین حال هردوی آن‌ها سنگین‌تر و پف‌کرده‌تر نیز بودند و در اوایل دهه 1980 مجبور به‌رقابت با برندهای وارداتی همچون پورشه و فراری نیز شدند که به‌سرعت توانستند در بازار آمریکا جایگاه خود را بیابند. اما از سال 2004 یعنی یک سال پس از 50 سالگی کوروت بود که شورولت تهاجم خود را با ششمین نسل کورت علیه این برندهای غیرآمریکایی آغاز کرد و طبق گزارش‌هایی که آن زمان نوشته شد، این نسل از کوروت ظریف‌تر و کوچک‌تر بود و بیشتر از پیش آمادگی پذیرفته شدن از سوی مخاطبان جهانی را داشت. اما عملا نسل هفتم این خودرو بود که برای مقابله واقعی با این برندهای وارداتی ساخته شد. متاسفانه بحران اقتصادی گریبان‌گیر جنرال‌موتورز شد و این خودروساز را تا مرز ورشکستگی پیش برد و درنتیجه دستور توقف برنامه توسعه و ساخت C7 از سوی آن صادر شد.
تام پیترز، طراح ارشد پروژه ساخت نسل هفتم خودرو اسپرت کوروت به‌خاطر می‌آورد «چیزی نمانده بود که این نسخه از دور خارج شود». اما پیترز و سایر افراد در تیم کوروت از تسلیم شدن سر باز زدند. آن‌ها آرام و بی‌سروصدا درساعات تعطیلی خود روی پروژه کار کردند تا این‌که جنرال‌موتورز بالاخره توانست از شر مشکلات مالی رهایی یابد. نکته قابل توجه اینجاست که به‌باور مسئولان فنی شورولت این وقفه موجب شد آن‌ها زمان بیشتری برای کار روی کوروت پیدا کنند و درنتیجه نسل هفتم کوروت ماشین بهتری از آب درآمد و درنتیجه فروش بهتری را نیز تجربه کرد.

روی آوردن به موتور میانی
شورولت برای کوروت 2020 (نسل هشتم) دل را به‌دریا زد و بالاخره ایده‌ای را که از دهه 1960 درگیر آن بود- یعنی تغییر رویه از یک خودرو موتور جلو به‌خودرویی موتور میانی- را عملی کرد و این مساله به‌خودی خود منجر به‌تغییرات عمده‌ای در بحث طراحی و تولید شد. به‌باور مارک ریوس، رئیس شورولت «خودروهای موتورجلو به‌نهایت حد عملکردی خود رسیده‌اند و این موضوع ارائه طرحی جدید را ضروری می‌کند.» درعصر الکتریکی‌سازی جنرال‌موتورز همچنان امیدوار است با عرضه مدل‌های محبوبی مانند کوروت بتواند جایگاه خود را به‌عنوان یکی از غول‌های خودروسازی آمریکا همچنان حفظ کند.

کوروت الکتریکی
پیش‌روی صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی‌سازی محصولات، شورلت را هم به فکر عرضه نسخه برقی‌شده کوروت انداخته و چند سالی است که شایعاتی در خصوص عرضه نسخه برقی این خودرو با نام «ای-ری» (E-Ray) شنیده می‌شود. این‌طور که گفته می‌شود در سال 2023 می‌توانیم منتظر عرضه نسخه هیبریدی نسل هشتم کوروت باشیم. هنوز مشخصات فنی این خودرو اعلام نشده، اما گفته شده این خودروی اسپرت هیبریدی قیمتی زیر 100 هزار دلار خواهد داشت. بنابرین از آن‌جا که مهندسان این شرکت به صورت چراغ‌خاموش کارهای خود را انجام می‌دهند، می‌توان مطمئن بود که به زودی سروکله‌ نسخه تمام الکتریکی کوروت هم از راه برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =