لوسید ایر

لوسیدموتورز به‌عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای الکتریکی پس از شش سال با آمدنش به‌ دنیای خودرو، مهندسی منحصربه‌فرد خود را به‌رخ خودروسازان مطرح الکتریکی مانند تسلاموتورز کشیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه با گسترش الکتریکی‌ها در دنیای خودرو سبک طراحی‌های هیجان‌انگیز ‌سمت و سوی کاربردی به‌خود گرفته و استفاده از متریال‌های قابل بازیافت جایگزین متریال‌های لوکس (مانند چرم و دکوراتیو چوب) شده است، اما در این دنیای بی‌سروصدا و به‌دور از هیجان‌های فزاینده خودروهای الکتریکی، گزینه‌هایی نیز هستند که می‌توان آن‌ها را نهایت مهندسی خودرو دانست. لوسیدموتورز به‌عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای الکتریکی پس از شش سال با آمدنش به‌ دنیای خودرو، مهندسی منحصربه‌فرد خود را به‌رخ خودروسازان مطرح الکتریکی مانند تسلاموتورز کشیده است. دردانه این کمپانی الکتریکی‌ساز، مدل «ایر» است که سال گذشته در فهرست بهترین سدان‌های الکتریکی لوکس جهان قرار گرفت. در این مطلب قصد داریم لوسید ایر را به‌عنوان یک گزینه‌ فوق‌لوکس الکتریکی بررسی کنیم و تکنولوژی و مهندسی این خودرو را زیر ذره‌بین ببریم.

وقتی تسلا مورد هدف قرار می‌گیرد


نگاهی کوتاه به لوسید ایر
سال 2010 میلادی بود که کمپانی لوسیدموتورز خودرویی الکتریکی را در قالب یک مدل پروتوتایپ ساخت. اما برنامه‌ریزی بلندمدت و بررسی دقیق مدیران ارشد این کمپانی از بازار الکتریکی‌ها سبب شد در دسامبر سال 2016 نخستین سدان تمام‌الکتریکی این کمپانی با نام لوسیدایر به‌صورت کانسپت معرفی شود. در این میان تامین باتری به‌عنوان مهم‌ترین بخش هر خودرو الکتریکی یکی از چالش‌های اصلی این کمپانی سازنده خودرو الکتریکی آمریکایی بود و سرانجام در دوم دسامبر سال 2016 لوسیدموتورز پیش از رونمایی رسمی از مدل ایر، قرادادی را با کمپانی سامسونگ SDI برای تامین باتری‌های لیتیوم-یونی این سدان به‌امضا رساند. کانسپت لوسیدایر در سال 2016 و پس از معرفی مورد توجه نشریات خودرویی جهان قرار گرفت و بسیاری این خودرو را یک گزینه متفاوت در دنیای الکتریکی و گزینه‌ای قوی در مقابل تسلا عنوان کردند. تا این‌که در سپتامبر سال 2020 به‌صورت رسمی نسخه تولیدی لوسیدایر به‌جهان معرفی شد.

اوج زیبایی و ظرافت در بدنه!
استایل لوسیدایر به‌طور کلی جذاب و به‌دور از طراحی کاربردی این روزهای خودروهای الکتریکی است. درواقع پورشه تایکان، آئودی ای-ترون جی‌تی و لوسیدایر را می‌توان جزو اسپرت‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای الکتریکی معرفی کرد. از آنجا که طراحی محصولات تسلاموتورز چندان چنگی به‌دل نمی‌زند، طراحان لوسیدموتورز سعی داشته‌اند با استفاده از مجموع خطوط نرم و سیال روی بدنه در کنار تناسباتی به‌مراتب پخته کاراکتری نافذ و سنگین را به‌لحاظ بصری فراهم آورند. کمپانی لوسیدموتورز ایر را یک سدان فوق‌لوکس رویایی زیبا معرفی می‌کند؛ زیرا اِلِمان‌هایی در طراحی این سدان تمام‌الکتریکی به‌چشم می‌خورد که گویی برای نخستین‌بار است آن را در این سدان لوکس مشاهده می‌کنیم. همچنین برای جذابیت بیشتر لوسید ایر نسبت تایر به‌بدنه درسطح عالی قرار دارد و می‌توان روی این سدان لوکس تمام‌الکتریکی رینگ‌های 19، 20 و 21 اینچی نیز نصب کرد. فلسفه طراحی خودروهای آمریکایی در راستای تولید محصولاتی فوق تنومند و عضلانی است و پروفیل این خودرو با پوزه متمایل به‌پایین و نسبتا کوتاه و ستون C ضخیم و کشیده و فرم کمانی کوپه‌مانند سقف با سطوح تخت و خطوط نرم کاراکتر اسپرتی از این خودرو را به‌نمایش می‌گذارد. دستگیره‌های مخفی روی در و رینگ‌های آیرودینامیکی، ورودی‌های هوا دورن سپر جلو و روی جلوترین نقطه کاپوت و دیفیوزر و حجم خاص روی صندوق‌عقب ضریب درگ این خودرو را به 0.21 رسانده که در این کلاس از خودرو می‌توان گفت بهترین ضریب آیرودینامیکی است. درعین حال چراغ‌های LED کشیده نواری در جلو با چراغ‌های شش‌گانه کریستالی و خطوط تیز روی کاپوت و ورودی‌های هوا درون سپر و روی کاپوت چهره تهاجمی به‌لوسیدایر می‌بخشد و از سوی دیگر در نمای عقب چراغ‌ پیوسته خودرو با چراغ‌های پیوسته جلو هارمونی خوبی دارد که LED باریک درون آن و حجم‌پردازی خاص در این بخش زیبایی محسوسی را به‌این سدان فوق‌لوکس تمام‌الکتریکی می‌بخشد. البته نوع باز شدن درِ صندوق‌عقب در این خودرو بسیار متفاوت است؛ چراکه یکپارچه باز شده و فضای بسیار بزرگی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. باتوجه به‌این‌که خبری از پیشرانه احتراق‌داخلی در این خودرو نیست، بنابراین ارتفاع صندلی‌ها در سطح پایین‌تر و ایده‌آلی قرار گرفته و فضای محفظه بار بیشتر شده است. به‌طوری که محفظه عقب خودرو 455 لیتر و محفظه جلو خودرو نیز 201.5 لیتر جا دارند. این درحالی است که علاوه‌بر فضای اصلی، حدود 55 لیتر محفظه به‌شکل L نیز در صندوق عقب خودرو وجود دارد.

وقتی تسلا مورد هدف قرار می‌گیرد

کابین فوق مدرن، راحت و لوکس
در زمان قرارگیری در پشت فرمان لوسیدایر گویی سوار بر خودرویی هستید که از آینده آمده است. چراکه فضای داخلی به‌گونه‌ای طراحی شده که در هیچ خودرو بنزینی یا هیبرید و الکتریکی شاهد چنین طراحی خاصی نیستیم. هدف طراحان لوسیدموتورز از چنین طراحی به‌رخ کشیدن زیبایی در اوج تکنولوژی است. یک نمایشگر منحنی 34 اینچی با کیفیت 5K که شامل سیستم اطلاعات-سرگرمی با سیستم کاربری لوسید می‌شود در کابین وجود دارد. همچنین کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر در کنار کلاستر برای تنظیمات نیز در طراحی داخلی در نظر گرفته شده است. در زیر داشبورد و مرکز آن نیز به‌لطف دریچه‌های سراسری که به‌صورت افقی طراحی شده است یک نمایشگر دیگر تعبیه شده که در اوج مدرن بودن، فضایی کاملا دلنشین و خلوت را رقم زده است. یک نمایشگر 11.9 اینچی عمودی نیز برای سیستم تهویه‌مطبوع و سایر امکانات رفاهی در مرکزیت داشبورد درنظر گرفته شده که قابلیت حرکت دارد و فضای زیر آن را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. درعین حال استفاده از غربیلک‌فرمان دی-کات اسپرت، رانندگی با این سدان لوکس را هیجان‌انگیز می‌کند. سقف پانورامیک لوسید ایر بسیار جالب است؛ زیرا دیگر فضای جداشونده با شیشه جلو نداشته و حالت U شکل دارد و تا عقب خودرو امتداد یافته است. نورپردازی LED به‌شکل سراسری، استفاده از چرم آلکانترا (در خودروهای همکلاس این خودرو وجود ندارد) و دکوراتیو چوب و کروم فضای داخلی لوسیدایر را لوکس جلوه می‌دهد. همچنین فاصله محوری، طول و عرض به‌ترتیب 2960، 4975 و 1939 میلی‌متری فضای کاملا راحت و بسیار جاداری را در اختیار سرنشینان لوسیدایر می‌گذارد و از طرفی تمام صندلی‌های خودرو مجهز به‌ماساژور است تا سطح رفاهی سرنشینان را افزایش دهد.

مهندسی خودرو خلاصه‌شده در مشخصات فنی!

در سازه بدنه این خودرو از متریال و پلت‌فرم جدید استفاده شده که شامل متریال آلومینیوم و سازه جدید مونوکوک می‌شود تا وزن خودرو را کاهش دهد و پرفورمنس لوسیدایر را بهبود بخشد. قلب تپنده لوسیدایر را موتورهای الکتریکی پرقدرتی تشیکل می‌دهند و لوسیدایر در پنج نسخه Air Pure، Air Touring، Air Grand Touring، Air Dream Edition Range و Air Dream Edition Performance به‌بازار عرضه شده است. تنها در نسخه Air Pure تک موتور الکتریکی روی محور عقب قرار دارد که این مدل ‌تولید شده است. این نسخه حداکثر 480 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و باتری‌های لیتیوم-یونی 88 کیلووات-ساعتی آن با یک بار شارژ 653 کیلومتر را طی می‌کنند. چهار نسخه دیگر یعنی Air Touring، Air Grand Touring، Air Dream Edition Range و Air Dream Edition Performance با ساختار دو موتور الکتریکی (در محورهای عقب و جلو) تولید شده‌اند و نسخه Air Touring با باتری 93 کیلووات-ساعتی با قدرت 620 اسب‌بخار و 800 نیوتون‌متر گشتاور می‌تواند با یک بار شارژ 653 کیلومتر را بپیماید. نسخه Air Grand Touring با باتری 112 کیلووات-ساعتی با قدرت 800 اسب‌بخار و گشتاور 1200 نیوتون‌متری با یک بار شارژ کامل 755 کیلومتر را طی می‌کند و دو نسخه Air Dream Edition Range وAir Dream Edition Performance قوی‌ترین نسخه‌های لوسیدایر هستند. درحقیقت کمپانی لوسیدموتورز طیف گسترده‌ای از این سدان را با طیف گسترده‌ای از قدرت و برد حرکتی در اختیار مشتریان خود گذاشته‌ است و هر دو نسخه Air Dream Edition Range و Air Dream Edition Performance از باتری‌های 118 کیلووات-ساعتی بهره می‌برند که درنسخه Air Dream Edition Range حداکثر قدرت خودرو به 933 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن به 1390 نیوتون‌متر می‌رسد که با یک بار شارژ تا 774 کیلومتر را می‌پیماید. از طرفی قوی‌ترین نسخه لوسیدایر یعنی Air Dream Edition Performance حداکثر 1111 اسب‌بخار قدرت و 1390 نیوتون‌متر گشتاور را به‌ارمغان می‌آورد تا با یک بار شارژ 758 کیلومتر را طی کند. این نسخه ظرف 2.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 270 کیلومتر برساعت است. در این نسخه باتوجه به‌شارژر سریع 300 کیلوواتی می‌توان به‌وسیله آن ظرف 20 دقیقه انرژی لازم را برای پیمودن 482 کیلومتر مسافت تامین کرد. در این خودرو سیستم انتقال قدرت تک‌سرعته طوری شبیه‌سازی شده که به‌راننده این امکان‌ را می‌دهد دنده را به‌راحتی تعویض کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

آخرین اخبار