پاکیزگی خودرو

نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است و فعالیت‌های گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. فناوری نانو پدیده‌ای گسترده است که در تمام گرایش‌های علمی راه یافته و از ابداعات نوینی به‌شمار می‌رود که با سرعت در حال گسترش است.

به گزارش «اخبار خودرو»،نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است و فعالیت‌های گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. فناوری نانو پدیده‌ای گسترده است که در تمام گرایش‌های علمی راه یافته و از ابداعات نوینی به‌شمار می‌رود که با سرعت در حال گسترش است. نانوفناوری یک دانش میان‌رشته‌ای است که از پزشکی و مهندسی گرفته تا صنایع و معادن و کشاورزی را پوشش می‌دهد. البته از این دانش نوین در خودروسازی برای تولید قطعات و ادوات نیز استفاده می‌شود.
جدیدترین استفاده از این تکنولوژی، به‌کارگیری آن در شست‌وشوی خودرو است. تکنولوژی نانوبخار، جدیدترین روش شست‌وشو محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته مورد استقبال قرار گرفته است. در این روش به جای استفاده از مواد شوینده و آب از ترکیبات خاص ساخته‌شده با فناوری نانو و فشار بخار استفاده می‌شود. تکنولوژی نانوبخار به‌روزترین روش شست‌وشو خودرو بوده که به‌تدریج درحال فراگیر شدن است.

علم و صنعت
با پیشرفت علم‌نانو شاهد ورود آن به کارواش‌ها هم هستیم که بدون‌نیاز به موادشوینده خودرو را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند. نانوبخار، شامل ذرات بسیار ریزی است که به تمام درزها و منافذ و سطوح نفوذ می‌کند. کارواش نانوبخار دستگاهی است که در خروجی علاوه‌بر بخار، مواد شوینده نانو مخصوص بخار را اسپری می‌کند که باعث پاکیزگی بهتر و افزایش راندمان در تمیزی خودرو می‌شود. دستگاه‌های کارواش بخار معمولی بدون نیاز به مواد شیمیایی، خودرو را می‌شویند ولی با استفاده از کارواش نانوبخار می‌توان کیفیت شست‌وشوی خودرو را بالا برد. البته این تکنیک فقط بدنه و ظاهر خودرو را دربرنمی‌گیرد بلکه بیشتر قطعات و اجزای زیرین خودرو که جلوی چشم نیستند، با این روش تمیز می‌شوند. شستن موتور خودرو و قسمت‌های زیرین که دسترسی به آنها هم راحت نیست، نسبت‌به دیگر قسمت‌های خودرو کاملا متفاوت است زیرا لکه‌های چربی، گریس و روغن موجود در این قسمت‌ها به‌راحتی پاک نمی‌شوند. نکته دیگری که باید در شست‌وشو موتور خودرو به آن توجه داشت، این است که قطعات الکترونیک موجود در موتور به آب و رطوبت حساس هستند و در صورت خیس شدن این قطعات، خودرو دچار نقص فنی می‌شود. کارواش نانوبخار با بهره‌گیری از دما و فشار می‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها و چربی‌ها را از روی سطح جدا کند البته مواد شوینده نانو این فرآیند را آسان‌تر می‌کنند؛ از این رو کارواش نانوبخار می‌تواند لکه‌های روغن و گریس را بدون آنکه به موتور خودرو صدمه‌ای وارد شود، پاک کند. برای اینکه رطوبت بخار به قطعات الکتریکی خودرو آسیب وارد نکند، از بخار خشک یا سوپرهیت استفاده می‌شود زیرا هیچ گونه خیسی یا رطوبت از خود به جا نمی‌گذارد. مواد مصرفی باید بعد از پاشیده شدن روی سطوح، 2 تا 3 دقیقه بمانند تا اثرگذاری لازم را داشته باشند. مواد نانو آلودگی‌ها و جرم‌ها را سست کرده و بخار بلافاصله آنها را جدا می‌کند بدین‌ترتیب موتور خودرو در کوتاه‌ترین زمان پاک می‌شود.
کارواش نانوبخار مزایای بسیاری برای بدنه خودرو دارد به‌همین‌دلیل امروزه محبوب‌ترین شیوه شست‌وشوی بدنه خودرو در سراسر جهان است. البته باید توجه داشت که کار با کارواش نانوبخار نیازمند تجربه و مهارت بالایی است. البته باید خودرو را به افراد حرفه‌ای و ماهر سپرد تا مبادا به بهانه نظافت، خودرو دچار نقص فنی شود!

کیفیت بالا
شاید مهم‌ترین ویژگی کارواش نانوبخار، شست‌وشوی باکیفیت و پاکیزه‌سازی کامل بدنه خودرو است. این کارواش با استفاده از مواد شوینده نانو، تمامی آلودگی‌های روی بدنه خودرو را از بین می‌برد و پاکیزگی آن را به حداکثر می‌رساند. قطعا هدف صاحبان خودرو از مراجعه به کارواش، پاکیزگی و از بین بردن آلودگی‌های بدنه خودرو است. دومین مزیت این روش سرعت بالای شستن خودرو است. یکی از معایب کارواش‌های معمولی، وقت‌گیر بودن آن است که بیش‌از نیم‌ساعت زمان می‌برد؛ اما کارواش نانوبخار این مشکل را حل کرده است و شست‌وشو را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. چون سرعت شست‌وشو با این شیوه بسیار بالاست ودرواقع می‌توان بدنه خودرو را در کمتر از 10 دقیقه به بهترین شکل شست‌.
عدم استفاده از مواد شوینده شیمیایی از مزایای این روش است. بسیاری‌از کارواش‌های عادی از مواد شوینده خطرناک شیمیایی برای شست‌وشوی خودروها استفاده می‌کنند اما در کارواش نانوبخار فقط از شوینده‌های نانو و ایمن استفاده می‌شود. شوینده نانو درواقع نوعی مکمل خاص است که می‌تواند آلودگی‌های سطوح مختلف را به‌صورت کامل از بین ببرد. باتوجه به شرایط زیست‌محیطی و خشکسالی‌های ادامه‌دار، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب بسیار حائزاهمیت است. به‌همین‌دلیل کارواش نانوبخار یک دستگاه عالی برای صرفه‌جویی در مصرف آب است؛ چراکه با هر 3لیتر آب، می‌توان بدنه یک خودرو را به صورت کامل شست‌. استفاده از چنین امکانی، گامی مهم در راستای حفاظت از منابع طبیعی در محیط‌زیست است.
قابلیت شست‌وشوی نواحی مختلف خودرو از بهترین کاربردهایی است که این مدل نظافت دارد. چون نمی‌توان از قابلیت‌های کارواش آبی در برخی نواحی مهم و حساس خودرو استفاده کرد درنتیجه این نواحی آلوده می‌مانند. کارواش بخار در توشویی خودرو نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توان نقش برجسته آن را در حذف انواع آلودگی‌ها مشاهده کرد.
درضمن این تجهیزات به صورت ثابت و سیار تولید و عرضه می‌شوند که امکان استفاده از آنها در فضایی غیر از کارواش را به بهره‌بردار می‌دهد. بخارشوی سیار فقط به کار شست‌وشوی خودرو نمی‌آید، زیرا بخارشوی صنعتی در طیف وسیعی از صنایع و کارخانجات مورداستفاده می‌گیرد. شست‌وشوی دیوارها، ستون‌ها و جدول‌ها گرفته تا شستن و نظافت آشپزخانه‌های صنعتی، کارخانجات، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، هتل‌ها، مکانیکی‌ها و... مواردی هستند که می‌توان از این وسیله استفاده کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =