کابین خودروها

در این مدت فعالیت کارخانه‌های خودروسازی از فولکس‌واگن گرفته تا جنرال‌موتورز در سراسر جهان به‌حالت تعلیق درآمد، زنان و مردانی که خطوط سقف خودروها یا صندلی‌های خودرو را طراحی می‌کنند، همچنان مشغول پروژه‌های خود بوده و هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، در دو سال گذشته صنعت‌خودرو به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و همچنین بحران‌های پس از آن مثل کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی دچار وقفه‌های طولانی‌مدت در فعالیت خود شده بود و طراحان خودرو کمابیش به‌کار سابق خود مشغول بوده‌اند. گرچه در این مدت فعالیت کارخانه‌های خودروسازی از فولکس‌واگن گرفته تا جنرال‌موتورز در سراسر جهان به‌حالت تعلیق درآمد، زنان و مردانی که خطوط سقف خودروها یا صندلی‌های خودرو را طراحی می‌کنند، همچنان مشغول پروژه‌های خود بوده و هستند.

زیبایی و امنیت
آن‌چه همواره ذهن طراحان بزرگ را به‌خود مشغول می‌کند، دو مفهوم اصلی امنیت و زیبایی است و این‌که چگونه آن‌ها می‌توانند در کار خود آن دو را با هم پیوند دهند. آن‌چه پس از تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در جهان اتفاق افتاد، این بود که طراحان ایده‌های جدیدی را برای ایمنی داخل خودروها آفریدند. فلیکس کیلبرتوس، طراح ارشد رولزرویس در این خصوص گفته: «در آینده بیش از هر زمان دیگر به‌این اهمیت داده خواهد شد که سرنشینان آزادانه هرجا که می‌خواهند بروند و در خودروهای آینده طراحی داخلی بیش از هر چیز اهمیت خواهد داشت. فضای داخلی خودرو همیشه مکان امنی بوده و مردم در خودروهایشان هر کاری انجام خواهند داد؛ از برگزاری جلسه‌های کاری تا قرارهای عاشقانه. این ایده که فضای داخلی ماشین باید جایی سلامت و ایمن باشد همیشه مطرح بوده؛ اما با پیش آمدن وضعیت کنونی اهمیت به‌این ماجرا ابعاد جدیدی پیدا کرده است.» آدام هتون، مدیر خلاق بخش طراحی بیرونی جگوار-لندروور نیز دراین‌باره گفته است: «مردم می‌خواهند احساس ایمنی کنند و پس از تجربه پاندمی حتی بیش از قبل چنین خواسته‌ای مطرح می‌شود. ما به‌این می‌اندیشیم که خودروهای جگوار-لندروور باید یک پناهگاه بزرگ و زیبا باشند و این مساله حالا بیش از هر زمانی اهمیت دارد.»

عصر چالش‌های بزرگ
حقیقت این است زمانی که حرف از ایمنی به‌میان می‌آید، خودروهای لوکس در صف اول قرار دارند و طراحان این‌گونه خودروها همواره اهمیت زیادی به‌ایمنی آن‌ها در برابر تصادفات و البته در کشورهایی مانند برزیل، مکزیک و روسیه دربرابر حملات احتمالی و آدم‌ربایی می‌دهند. حالا اما بحث ایمنی به‌این مسائل محدود نمی‌شود و طراحان همچنین باید ایمنی بهداشتی را هم به‌لحاظ فیزیکی و هم به‌لحاظ روانی نیز در نظر بگیرند. گوردن واگنر، طراح ارشد مرسدس‌بنز دراین‌باره می‌گوید: «مدت‌هاست مهم‌ترین مساله برای ما این بوده که آیا خودروهای ما ایمن هستند و حالا این سوال نیز مطرح است که چطور باید از سلامت خود محافظت کنیم؟» واگنر در ادامه اظهاراتش با پیش‌بینی در هم آمیختگی هرچه‌بیشتر دو عنصر ایمنی و تجمل گفت: «این بیماری فراگیر ادراک ما را درخصوص تجربه ایمنی و تجمل در آینده تغییر خواهد داد و ما در دورانی پرچالش اما هیجان‌انگیز زندگی می‌کنیم.»

سلامت جان و روان
این ایده که خودرو می‌تواند همچون پیله‌ای امن جان ما را در برابر حوادث پیرامونی حفظ کند، از زمان طراحی پاکارد و کانتیننتال و رولزرویس در اوایل قرن گذشته تا به‌امروز همواره مد نظر طراحان بوده است و این روزها این ایده که خودرو باید پناهگاه امنی برای سرنشینان خود باشد، به‌معنی داشتن حال و هوایی آرام‌بخش، نورپردازی محیطی، سیستم صوتی فوق‌العاده، صندلی‌های ماساژدهنده و ویژگی‌هایی از این قبیل است که همگی را در خودروهایی از ب‌ام‌و M85Oi گرفته تا پورشه کاین کوپه و AMG CLA 45 شاهدیم. علاوه‌بر این به‌خاطر مشکل شدید آلودگی هوا در بخش‌هایی از آسیا خودروسازانی همچون ولوو، هیوندا و نیسان مانیتورهای سنجش کیفیت هوا و فیلترهای مخصوصی را در محصولات خود نصب کرده‌اند. این بیانگر آن است که طراحان و خودروسازان آمادگی این را دارند که برای بالاتر بردن ایمنی و آسودگی مشتریان خود دست به‌نوآوری‌هایی بزنند. اما ویروس کرونا علاوه‌بر نگرانی‌های معمول درخصوص مشکلاتی همچون آلودگی هوا، طراحان را نسبت به‌بهداشت روانی و عاطفی سرنشینان خودروها نیز حساس کرد. هرچند این هم دغدغه‌ جدیدی نیست و مثلا خودرویی مانند GLE کوپه در تنظیمات خود گزینه‌ای با عنوان «آسایش پرانرژی» را دارد که از طریق تمریناتی سبک به‌گردش خون، تنفس و آرامش درونی سرنشینان کمک می‌کند. به‌علاوه برندهایی مانند بنتلی و رولزرویس با آکوستیک فوق‌العاده و فراهم آوردن فضای ساکت و همچنین گنجاندن فناوری‌های روز آرامش را برای سرنشینان خود تضمین می‌کند. اما شکی نیست که در دوران پساکرونا به‌خاطر خاطرات ناخوشایندی که از این بیماری همچنان باقی خواهد ماند، با نگرانی‌های جدیدی در این رابطه مواجه خواهیم بود. آلیستر ولان، مدیر خلاقه طراحی داخلی جگوار-لندروور معتقد است رانندگان آینده برای سلامت و ایمنی خود خواهان کارآیی و ایزوله بودن صددرصدی از محیط بیرون هستند. به‌گفته او ایمنی دیگر به‌اندازه خودرو ارتباطی نخواهد داشت و چیزی که مردم بیشتر به‌دنبال آن هستند، سکوت و آرامش درون خودرو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =