کد خبر: 239648
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
لاماری ایما

بیش از یک ماه قبل یعنی پانزدهم بهمن‌ماه بود که شرکت آرین پارس موتور پس از گذشت چهار سال دوری از صنعت‌خودرو، محصول جدید خود را که یک اس‌یووی کوپه است، با نام ایما رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از یک ماه قبل یعنی پانزدهم بهمن‌ماه بود که شرکت آرین پارس موتور پس از گذشت چهار سال دوری از صنعت‌خودرو، محصول جدید خود را که یک اس‌یووی کوپه است، با نام ایما رونمایی کرد. ایما درحقیقت با برند لاماری به‌بازار عرضه می‌شود؛ لاماری نیز برند زیرمجموعه شرکت دانگ‌فنگ یعنی فورتینگ است. لاماری ایما طی یک ماه اخیر مورد توجه و استقبال قرار گرفت و حالا روز گذشته در پیست آزادی شرکت آرین‌موتور پارس میزبان اصحاب رسانه برای تست درایو لاماری ایما بود. بر این اساس فرصتی فراهم شد تا نویسندگان روزنامه «دنیای‌خودرو» این کراس‌کوپه جدیدالورود چینی را مورد تست و بررسی قرار دهند.

نخستین تجربه راننـــدگی با لاماری ایما

نقدی بر پیکره جذاب و اسپرت ایما!
طراحی لاماری ایما دینامیک است. به‌عبارتی خط و خطوط و فرمی که در بدنه این خودرو به‌چشم می‌خورد، سبب حرکت‌ها و احجامی شده که خودرو را از حالت سکون خارج کرده و به‌این کراس‌کوپه حالت پویا بخشیده است. فیس یا دماغه خودرو که اصطلاحا در طراحی به آن Shark Nose گفته می‌شود، پوزه کوسه‌ای است. سبک طراحی لاماری ایما تقریبا یک اس‌یووی کراس‌اوور کوپه‌ است و شکل کمانی سقف این حس را به‌خودرو داده است. بر این اساس طراحی این خودرو با مدل‌های موجود دیگر در بازار تفاوت قابل توجهی دارد؛ هم به‌لحاظ نمای کلی چهره و هم به‌لحاظ کلیت بدنه. از طرفی در طراحی بدنه ایما، برخلق یک اس‌یووی اسپرت و جوان‌پسند تاکید زیادی شده و بنابراین در این مدل شاهد تناسبات کوپه‌مانند و حجم‌پردازی‌های عضلانی چندان عجیبی نیستیم؛ زیرا سرطراح این خودرو هانس هنین کئوفله است (طراح سابق کمپانی مرسدس‌بنز که در طراحی دو مدل از اس‌یووی-کوپه‌های مرسدس‌بنز همکاری داشته است). وی در این خودرو نیز سعی بر خلق پیکره‌ای مهیج، پویا و جذاب داشته است و با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که ‌جلوپنجره بزرگ و دی‌لایت‌های باریک و عریض در جلو تصویر تهاجمی و دینامیکی به‌ایما بخشیده‌اند و در نمای عقب نیز چراغ‌های LED کشیده و عریض از پهنای بیشتری برخوردار شده‌اند. هرچند استفاده از رینگ‌های 19 اینچی، اسپویلر الحاقی W شکل، چراغ خطر سه‌تایی عمودی و سراگزوزهای کروی‌شکل دوبل در طرفین سپر، هیجان بیشتری به‌لاماری ایما می‌دهد.

نخستین تجربه راننـــدگی با لاماری ایما

کابینی که آشنا اما خاص است
در طراحی کابین نیز اگر آن را با سایر همکلاسان خود مقایسه کنیم، باید گفت صفحه‌نمایشگر LED عریضی که برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و نمایشگر اطلاعات-سرگرمی تعبیه‌ شده، سبب شده است طراحی این خودرو متمایز از سایر هم‌کلاسانش باشد. زیرا این سبک طراحی داشبوردها جدید بوده و به‌گونه‌ای است که شما هیچ‌چیز نمی‌بیند به‌جز یک نمایشگر عریض. تقریبا در اس‌یووی‌های این سگمنت، این طراحی جزو نخستین‌هایی است که با چنین فرمی شاهد آن هستیم. همچنین در بخش طراحی داخلی برای دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع دو سبک متفاوت به‌چشم می‌خورد که یکی گرد و دوار است و اغلب در محصولات مرسدس‌بنز استفاده می‌شود و دیگری فرم خطی نام دارد که درمحصولات جدید جنسیس، هیوندای و فولکس‌واگن شاهد آن هستیم. بر این اساس و باتوجه به‌این‌که طراح لاماری ایما سرطراح مرسدس‌بنز بوده، استفاده از دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع کروی‌َشکل حس و هیجان بیشتری به‌این فضا بخشیده است. هرچند طراحی کابین نیز با تاکید بر مینیمال بودن شکل گرفته و درعین حال، از فرم‌پردازی‌های تکراری متداول در داشبورد و کلیدهای چرخان کنسول میانی خبری نیست و همانند طراحی بدنه، تاکید تیم طراحی بر الگوبرداری از طراحی‌های موفق اروپایی بوده است؛ چراکه حس قرارگیری در پشت فرمان کیا استینگر (فست‌بک اسپرت کیاموتورز) را تداعی می‌کند. همچنین استفاده از سقف پانورامیک فضای دلنشینی به‌داخل خودرو بخشیده است. از طرفی استفاده از متریال چرم سبب شده است در بحث کیفیت هیچ‌چیز کم نباشد. اما نقدی که بر این خودرو وارد است، این‌که عدم‌وجود پدال شیفتر و عدم‌تعبیه تیپ‌ترونیک برای گیربکس، یک موضوع بسیار مهم به‌نظر می‌رسد که این روزها خریداران خودروهای گیربکس اتوماتیک این دو پارامتر برایشان بسیار مهم است.

نخستین تجربه راننـــدگی با لاماری ایما

توربوشارژی که زیر کاپوت قدرت می‌دهد!
لاماری ایما نیز همانند سایر هموطنان خود در کشور از ‌یک پیشرانه چهارسیلندر خطی 1.5 لیتری مزین‌شده به‌توربوشارژ بهره می‌برد و خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» حین باز کردن کاپوت این کراس‌کوپه متوجه این نکته شد که نظم موجود و چیدمان درست قطعات سبب ایجاد فضای نسبتا خلوتی در محفظه موتور شده که آن را از سایر همکلاسانش در این بخش یک سروگردن بالاتر قرار داده است. باتوجه به‌طراحی 16 سوپاپ در سرسیلندر و وجود دومیل‌سوپاپ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و واحد پرخوران توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها می‌توان حداکثر 195 اسب‌بخار قدرت را در 5600 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 285 نیوتون‌متر گشتاور را در 4800 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. این اعداد و ارقام نسبت به‌حجم بدنه مناسب به‌نظر می‌رسد و توزیع وزن در این خودرو قابل توجه است تا پرفورمنس این کراس‌کوپه را بهبود بخشد. بنابراین می‌توان گفت لاماری ایما قوی‌ترین کراس‌اوور چینی توربوشارژ ایران شناخته می‌شود. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و در زمان تست درایو شتاب این خودرو درسطح خود چشمگیر بود. این موضوع نیز به‌دلیل هماهنگی میان موتور و گیربکس است. از طرفی ECM پیشرانه لاماری ایما این قابلیت را دارد تا درحالت N یا P از گاز هرز جلوگیری ‌کند. به‌عبارت دیگر این موضوع برای کاهش آلایندگی خروجی، کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک موتور است. زیرا در زمان تست درایو توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درحالت N و P، ECM اجازه بالاتر رفتن از دور 4100 آرپی‌ام را نمی‌داد. از سوی دیگر پیشرانه لاماری ایما توسط کمپانی میتسوبیشی توسعه داده شده که می‌توان گفت باتوجه به‌سیستم پرخوران توربوشارژ در کارکرد پایین با شرایط جوی و سوختی ایران نسبتا سازگار است.

نخستین تجربه راننـــدگی با لاماری ایما

تجربه راندن
تاثیرگذاری واژه مناسبی است برای بیان آنچه طراحان این خودرو برای تجربه ‌کاربری آن درنظر گرفته‌اند. از همان ابتدای لمس دستگیره در تا لحظه خروج همه‌چیز یک بار در ذهن طراحان نقش بسته تا به‌بهترین وجه ممکن بتواند حداقل مدیران کمپانی تولیدکننده را تحت‌تاثیر قرار دهد و آن‌ها را از نتیجه فعالیتشان راضی نگه‌ دارد. نکات بسیار ریزی در تجربه راندن این خودرو وجود دارد که سبب ایجاد حس تعلق خاطر به‌این محصول می‌شود. از سبک طراحی به‌روز گرفته تا آنچه از ارتباط دست‌ها با فرمان و سایر بخش‌های دیجیتال دریافت می‌شود و صد البته حسی که از استفاده دو پدال زیر پا به‌سایر اجزای بدن منتقل می‌شود. بی‌شک ساده‌ترین کار هنگام راندن چنین خودرویی درجا زدن در حرکت اولیه و حتی در حرکت‌های ثانویه است که همین یک مورد سبب ایجاد جذابیت رانندگی با ایما به‌عنوان نخستین محصول لاماری می‌شود. حیف است که صرفا به‌همین یک نکته اشاره کنیم و از دقت فرمان و رفتار ترمزها در دو حالت واکنش سریع و مواجهه با موانع جاده‌ای یاد نکنیم. اگرچه انتظار نداریم ایما به‌خاطر نقطه ثقل بالایی که دارد بتواند در تست گوزن نمرات سطح عالی را کسب کند، اما عرضه‌کننده این محصول با قرار دادن پایلون‌هایی در مسیر جاده به‌طرز صحیحی نشان داده که برای رانندگی شهری و تا حدی اسپرت این خودرو مشکلی در بحث تعادل، تعلیق و زیربندی وجود ندارد. درواقع اگر سطح انتظاراتمان را با توجه به‌قیمت این خودرو تا حد زیادی افزایش دهیم، شاید بتوان گفت سیستم تعلیق در تنظیم و مقاومت دربرابر ترمزگیری‌های شدید (دایو کردن) و مانورهایی با سرعت مرزی (بالاتر از حد استاندارد) می‌توانست بهتر عمل کند. اما در هر صورت نمی‌توان از این مورد به‌عنوان نقطه‌ضعف ایما یاد کرد و صرفا به‌ذکر این نکته پرداختیم تا علاقه‌مندان به‌این خودرو با دینامیک حرکتی آن بیشتر آشنا شوند. از دلایل این شفاف‌سازی این‌که هنگام تست توسط سایر خبرنگاران درنگاه نخست به‌نظر می‌رسید با خودرویی خشک طرفیم که پایداری روی جاده را فدای آسایش سرنشین کرده است. اما در عمل خلاف این موضوع ثابت شد و انتظار ما این است در مسافرت‌های طولانی آسایش سرنشین ایما از هر نظر تامین شود.

درک فضای کابین
بخشی از تجربه لذت‌بخش رانندگی با ایما را می‌توان مربوط به‌ابزارهای کنترلی این خودرو دانست. از شیوه ساده در دست گرفتن دستگیره‌ها و اهرم تعویض حالت گیربکس گرفته تا تمام کنترل‌های قرارگرفته در سطح داشبورد که تلاش می‌کنند با زبانی ساده با شما از کاربردی بودن آپشن‌های متنوع این خودرو سخن بگویند. اگرچه براساس وعده خودروساز قرار است این محصول در سطح آپشن‌های بالاتری در نیمه دوم سال آینده عرضه شود، اما زیرساخت درنظر گرفته شده برای استفاده از کابین خودرو کاملا نشان‌دهنده این است که باید سطح انتظار از تعداد آپشن‌های این خودرو را بالا ببریم. اما به‌هرحال سیاست خودروساز این بوده که در نخستین تلاش برای حضور در بازار اقدام به‌عرضه نسخه پایه این محصول کند. اما به‌جد انتظار داریم ایما با آپشن‌های گسترده‌تری همچون ترمز اضطراری به‌بازار عرضه شود.

شرایط عرضه ایما
باتوجه به‌جلسات رسانه‌ای قبلی که مدیران برند لاماری برای توضیح درباره این محصول برگزار کردند، انتظار داشتیم نخستین فاز ثبت‌نام برای خرید این خودرو طی آخرین هفته بهمن‌ماه و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه خودرو باشد؛ اما شیوع سویه اُمیکرون سبب تعویق در برگزاری این نمایشگاه شد. اما کماکان قرار است ایما بازار شب عید را گرم کند و براساس صحبت‌هایی که با مدیران این برند در محیط پیست آزادی داشتیم، احتمالا قرار است طی روزهای آتی (پیش از آغاز سال جدید) امکان پیش‌ثبت‌نام برای خرید این محصول با شرایطی خاص فراهم شود. اگرچه لاماری قصد ندارد درباره جزئیات این طرح فروش توضیحات بیشتری ارائه کند، اما براساس شنیده‌ها می‌توان گفت ایما با شرایط فروش عادلانه‌ای به‌بازار مصرف عرضه خواهد شد.

نویسنده:حمید محمدی-سهیل سیاوشی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =