گریکاله

تجربه نخست مازراتی در بازار اس‌یووی‌ها با لوانته فرجام خوبی داشت و این نیزه‌دار ایتالیایی با تجربه خوب در این زمینه برای تصاحب و گرفتن سهم بیشتر از بازار در میان سایر بلندقامتان، دومین محصول اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری کامپکت خود را با نام گریکاله در 22 ماه مارس سال جاری به‌صورت رسمی معرفی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مازراتی برند لوکس ایتالیایی است که به‌تولید خودروهای اسپرت با سطح بالایی از امکانات رفاهی معروف است. این برند که زیرمجموعه گروه فیات-کرایسلر بود، پس از ادغام این گروه با خودروسازی PSA (پژو-سیتروئن) مجموعه بزرگ استلانتیس را به‌وجود آورد. مازراتی همچنان به‌عنوان گل سرسبد استلانتیس معرفی می‌شود. این برند لوکس ایتالیایی در سال 2016 از نخستین بلندقامت خود با نام لوانته رونمایی کرد. تجربه نخست مازراتی در بازار اس‌یووی‌ها با لوانته فرجام خوبی داشت و این نیزه‌دار ایتالیایی با تجربه خوب در این زمینه برای تصاحب و گرفتن سهم بیشتر از بازار در میان سایر بلندقامتان، دومین محصول اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری کامپکت خود را با نام گریکاله در 22 ماه مارس سال جاری به‌صورت رسمی معرفی کرد.

مازراتی محصول جدید خود را معرفی کرد


نقدی بر پیکره عضلانی گریکاله
استایل بدنه گریکاله با خطوط تیز و البته فرم‌های منحنی و حجم‌های ماهیچه‌ای شکل گرفته است. این سبک طراحی درحقیقت زبان جدید طراحی مازراتی است. پروفیل بدنه این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری کامپکت ایتالیایی با رینگ‌های 19، 20 و 21 اینچی و با پوزه نسبتا کشیده و فرم کمانی سقف (که حالت کوپه به‌این خودرو بخشیده) و ارتفاع 1670 میلی‌متری، جذاب و اسپرت به‌نظر می‌رسد. چهره گریکاله از زبان جدید طراحی مازراتی موسوم به Unique by Design تبعیت می‌کند که پیش‌تر در سوپراسپرت جدید این نیزه‌دار ایتالیایی یعنی MC20 شاهد آن بودیم. درواقع با مشاهده گریکاله از نزدیک شاید بگویید قامت MC20 بلندتر است. درعین حال طراحی بیضی‌شکل چراغ‌های جلو با گرافیک بومرنگی‌شکل آن، استفاده از LED های منقطع درون چراغ، خطوط تیز روی کاپوت، جلوپنجره عریض افقی با خطوط عمودی (که لوگوی مازراتی در میان آن خودنمایی می‌کند) و ورودی‌های هوا درون سپر به‌گونه‌ای است که به‌خوبی سبب برانگیخته شدن حس هیجان در بیننده می‌شود. اگرچه بسیاری از مجلات خودرویی سبک طراحی چراغ‌های این خودرو را یک الگوبرداری صحیح از فورد پوما می‌دانند، اما نباید فراموش کرد که طراحی در خودرو این روزها اِلِمان‌های مشترک بسیاری دارد که نمی‌توان آن را کپی‌برداری تلقی کرد. از سوی دیگر طراحان مازراتی در نمای عقب، با استفاده از چراغ‌های کشیده و LED به‌فرم L و خط کروم میان چراغ‌ها، طراحی چشم‌نواز و شیکی را از گریکاله به‌نمایش گذاشته‌اند. اگرچه بسیاری از منتقدان بر این باورند که این طراحی الگوبرداری از فورد پوماست، اما این مساله صحیح نیست؛ زیرا این سبک طراحی از سدان فوق لوکس مازراتی یعنی کواتروپورته برگرفته شده است. همچنین اگزوزهای دوبل مستطیل‌شکل در طرفین سپر با دو خروجی برای هر یک و دیفیوزر بزرگ، هیجان مشاهده این نما از خودرو را بیشتر می‌کند. از طرفی اِلِمان طراحی سه‌مستطیل کوچک روی گلگیرها همچنان حفظ شده تا طراحی این خودرو را اسپرت جلوه دهد. از سوی دیگر طول، فاصله محوری، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب 4846، 2901، 1948 و 1670 میلی‌متر است که فضای جادار و راحتی را برای سرنشینان به‌ارمغان می‌آورد.

مازراتی محصول جدید خود را معرفی کرد

کابینی فراتر از تصور!
در زمان ورود به‌کابین گریکاله با سبک طراحی کاملا متفاوتی نسبت به‌سایر محصولات مازراتی مواجه می‌شویم. یک نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر 12.3 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر 8.8 اینچی دیگر برای سایر تنظیمات رفاهی سرنشینان در نظر گرفته شده که فضای کاملا مدرن و هوشمندی را از طراحی مازراتی به‌نمایش می‌گذارد. کیفیت مواد به‌‎کاررفته در کابین مانند چرم آلکانترا و دوخت باکیفیت به‌خوبی مشهود است؛ همچنین استفاده از دکوراتیو کروم و فیبر کربن فضای داخلی را کاملا جذاب کرده است. همچنان طراحی ساعت در بخش میانی داشبورد نیز حالت کلاسیک و آنالوگ دارد که این طراحی به‌معنای حفظ طراحی کلاسیک و رترودیزاین مازراتی است. طراحی دریچه‌های افقی سراسری با دکوراتیو کروم و غربیلک‌فرمان اسپرت جدید مازراتی با دو پدال شیفتر بزرگ آلومینیومی در پشت آن، نمای داخلی این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری کامپکت ایتالیایی را هیجان‌انگیز می‌کند. برخلاف سایر محصولات اسپرت مازراتی، در این خودرو دیگر خبری از دسته‌دنده نیست. بلکه یک دکمه روتاری روی غربیلک‌فرمان تعبیه شده تا وضعیت دنده را مشخص کند. همچنین طراحی سقف بزرگ پانوراما و نورپردازی در بخش رودری‌ها، قسمت میانی داشبورد، بالای پدال‌ها و قسمت عقب خودرو، فضای داخلی گریکاله را جذاب و دلنشین می‌کند. از مهم‌ترین آپشن‌های گریکاله می‌توان به‌سیستم اطلاعات-سرگرمی اتو اندروید و اپل‌کارپلی، هدآپ دیسپلی نسل جدید که مازراتی وعده ارائه بهترین زاویه و کنتراست و روشنایی را در این سگمنت داده، سیستم صوتی بی‌نظیر 1200 ولتی با 21 بلندگو، کروزکنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، دوربین 360 درجه‌، سیستم رانندگی نیمه‌خودران در اتوبان‌ها و سیستم آنالیز ترافیکی و دستیار صوتی اشاره کرد.

مازراتی محصول جدید خود را معرفی کرد

مشخصات فنی متفاوت
مازراتی گریکاله در دو نسخه چهار و شش‌سیلندر به‌بازار عرضه خواهد شد. در نسخه پایه که هیبرید متوسط است، یک موتور چهارسیلندر خطی دولیتری تویین‌توربوشارژ با موتور الکتریکی آهن‌ربایی دائمی می‌تواند 330 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. اما قوی‌ترین نسخه گریکاله، تروفئو است که یک موتور شش‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم سه‌لیتر و مزین‌شده به‌تکنولوژی تویین‌توربوشارژ دارد و می‌تواند حداکثر 530 اسب‌بخار قدرت و 620 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه قلب تپنده سوپراسپرت مازراتی MC20 را تشکیل می‌دهد. هر دو پیشرانه با گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک قدرت را به‌چهار چرخ منتقل می‌کنند و گریکاله تروفئو ظرف 3.8 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت این خودرو به 285 کیلومتر برساعت می‌رسد. همچنین نکته بسیار مهم این‌که در این خودرو از سیستم غیرفعال سایز سیلندرها در پیشرانه شش‌سیلندر استفاده شده است که می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد
مهندسان کمپانی مازراتی برای حفظ ایمنی سرنشینان و عملکرد بالای این خودرو، درنسخه تروفئو در محور جلو سیستم ترمزهای چهارچرخ دیسکی سوراخ‌دار با کالیپر شش پیستونه و در محور عقب با کالیپر چهارپیستونه را در نظر گرفته‌اند. همچنین سیستم تعلیق تطبیقی برای این کراس‌اوور اس‌یووی لاکچری کامپکت طراحی شده است. باتوجه به‌شش حالت رانندگی برای گریکاله در نسخه تروفئو سیستم تعلیق می‌تواند حداکثر تا 30 میلی‌متر کاهش یا افزایش ارتفاع داشته باشد. از طرفی دامپرها (کمک‌فنرها) نیز بادی هستند تا سواری با این خودرو را لذت‌بخش کنند. علاوه‌بر نسخه‌های بنزینی گریکاله، کمپانی مازراتی این وعده را داده که نسخه تمام‌الکتریکی این خودرو را با نام Folgore (به‌معنای رعد و برق در زبان ایتالیایی) نیز برای مشتریان فراهم کند. اطلاعات زیادی درباره نسخه تمام‌برقی گریکاله منتشر نشده است؛ اما آنچه مشخص است این‌که نسخه تمام‌برقی این خودرو مجهز به‌دو موتور خواهد بود و باتری 105 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یون وظیفه تامین انرژی دو موتور را برعهده خواهند داشت. نسخه تمام‌الکتریکی این خودرو از نظر ظاهری مشابه نسخه‌های بنزینی آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =