التره

شش روز قبل بود که لوتوس به‌عنوان کمپانی اسپرت‌ساز بریتانیایی از نخستین محصول بلندقامت خود با نام «التره» (Eletre) رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،لوتوس نامی آشنا در دنیای اسپرت است و از سابقه در طراحی و تولید کوپه‌های پرفورمنسی گرفته تا دنیای هیجان‌انگیز فرمول‌یک، همگی لوتوس را به‌جایگاه ارزشمندی رسانده است. اما نگاه و توجه بازار به‌بلندقامتان سبب شده است تمام کمپانی‌های اسپرت‌ساز جهان هریک پس از دیگری به‌این بخش از بازار بپردازند. از لامبورگینی گرفته تا آستون‌مارتین و اخیرا فراری و لوتوس قصد دارند دنیای پرماجرای بلندقامتان را با هیجانات اسپرتی متحول و همراه کنند.

طراحی اسپرت به‌سبک لوتوس!

شش روز قبل بود که لوتوس به‌عنوان کمپانی اسپرت‌ساز بریتانیایی از نخستین محصول بلندقامت خود با نام «التره» (Eletre) رونمایی کرد. فلسفه نام‌گذاری این اس‌یووی تمام‌اسپرت لوتوس بر این اساس است که این کلمه در زبان برخی کشورهای اروپای شرقی به‌معنی «زنده شدن» یا بازگشت به‌زندگی است.
دراین‌باره مت ویندل، مدیرعامل لوتوس می‌گوید: «التره یک خودرو جدید جسور و انقلابی است که به‌خوبی حس و حال یک لوتوس اسپرت را به‌دنیای کراس‌اوورها می‌بخشد. هدف ما از به‌تولید رساندن التره جذابیت و اسپرت‌گرایی به‌سبک لوتوس برپایه یک اس‌یووی کوپه برای بازار جهانی است. DNA یک لوتوس به‌خوبی در پیکره التره حفظ شده و همچنان جسارت و تمایز خود را به‌نمایش می‌گذارد. درحقیقت این خودرو برای متحول کردن بازار اس‌یووی‌ها ‌تولید می‌شود و به‌همین دلیل یک لوتوس واقعی است. ما مطمئنیم این خودرو مشتریانی را که به‌دنبال خودروهای پرفورمنسی هستند به‌راحتی خوشحال می‌کند و جایگزینی متمایز برای خودروهای قدیمی این سگمنت خواهد بود. التره روح یک لوتوس را درکالبد خود دارد و قابلیت‌های استفاده از یک اس‌یووی را درکنار ویژگی‌های خودرویی اسپرت مانند ایمرا در اختیار شما می‌گذارد.»

نخستین بلندقامت لوتوس را بشناسید


التره با رویکرد جدید و خط‌مشی متفاوت از لوتوس و با استفاده از زبان جدید طراحی این کمپانی بریتانیایی شکل گرفته است. معماری این خودرو بر پایه و اساس پلت‌فرم جدید گروه جیلی یعنی EPA (Electric Premium Architecture) است و در سال 2021 تصاویری از بدنه التره لو رفته بود که در آن زمان با نام تایپ 132 معرفی می‌شد. تا این‌که در چهارم آوریل (15 فروردین) کمپانی لوتوس به‌صورت رسمی نام التره را برای دردانه خود و نخستین اس‌یووی کراس‌کوپه اسپرتش در نظر گرفت و آن را معرفی کرد. شاید در نگاه نخست، التره برخلاف گفته‌های مت ویندل، مدیرعامل لوتوس گزینه‌ای چندان خاص و متفاوت به‌نظر نیاید و مشابه اس‌یووی کوپه لامبورگینی یعنی اوروس باشد؛ اما طراحان لوتوس طیف گسترده‌ای از احجام و خطوط پیکره‌ای به‌مراتب پخته و جذاب و البته چشم‌نواز را برای التره به‌ارمغان آورده‌اند.
اتفاق جالب و جدید دیگری که درطراحی این کراس‌کوپه اسپرت لوتوس به‌چشم می‌خورد، استفاده از رینگ‌های 23 اینچی است. اگرچه این طراحی تازگی ندارد و پیش‌تر در کانسپت XM ب‌ام‌و نیز شاهد طراحی رینگ 23 اینچی بودیم، اما پختگی طراحی و تناسبات عالی، پرستیژ خاصی به‌این کراس‌کوپه بریتانیایی بخشیده است. از آنجا که این روزها فرم کوپه بودن جذابیت بیشتری به‌خودرو می‌بخشد، سقف کمانی و ستون C کشیده و پشت نسبتا کشیده در کنار خطوط تیزی که حجم ماهیچه‌ای برای گلگیرهای عقب ایجاد کرده، چاشنی اسپرت و هیجان را در این خودرو دوچندان می‌کند. هرچند که شیشه‌های فریم‌لس نیز به‌خوبی حس اسپرت بودن را به‌بیننده خود القا می‌کنند. فرم پوزه التره از طراحی سوپراسپرت جدید لوتوس یعنی امیرا الگوگرفته شده؛ هرچند که بسیاری از منتقدان و طراحان بر این باورند که این فرم پوزه مشابه لامبورگینی اوروس است. چراغ‌های LED دی‌لایت و مجموعه راهنماها در فرم L طراحی شده که چراغ‌های اصلی خودرو در زیر آن قرار گرفته است (امروزه این نوع طراحی ترند است). خطوط تیز و حجم تورفته در جلو، ورودی‌ هوا درون سپر و فرم تیز دماغه حس تهاجمی و جسورانه‌ای به‌چهره التره داده است. اما درنمای عقب برخلاف پوزه، با طراحی به‌مراتب جذاب و البته مدرنی مواجهیم. چراغ LED نواری افقی (که در زیر آن نام لوتوس خودنمایی می‌کند) با حجم‌پردازی خاص در این بخش و تورفتگی که ایجاد و درون آن چراغ پیوسته عقب طراحی شده، نمای کاملا چشم‌نوازی از این اس‌یووی تمام‌اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد. لیپ دو تکه سپر عقب و اسپویلر الحاقی مجزا به‌فرم L در بالای درِ صندوق وجود دارد که همچنان بر هیجان و اسپرت بودن بیشتر این خودرو تاکید دارد. اِلِمان‌های دیگر مانند طراحی دوربین‌های پیشرفته نسل جدید به‌جای آینه‌های جانبی و جلوپنجره فعال و دستگیره‌های مخفی که این روزها ترند طراحی شده، ضریب درگ این کراس‌کوپه اسپرت لوتوس را به 0.23 رسانده است.

نخستین بلندقامت لوتوس را بشناسید


مهندسی نوین این بار با لوتوس!
آنچه لوتوس التره را از باقی مدل‌ها متمایز می‌کند، بخش فنی آن است. درحقیقت مهندسی به‌سبک نوین لوتوس را می‌توان در بخش فنی این خودرو دید. دو موتور الکتریکی از نوع سنکرون با آهن‌ربای دائمی یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب می‌توانند حداکثر 600 اسب‌بخار قدرت تولید کنند.
هرچند که کمپانی لوتوس اعلام کرده نسخه قوی‌تر از التره با قدرتی برابر 750 اسب‌بخار نیز عرضه خواهد شد. برای تامین نیروی این موتورهای قدرتمند از باتری‌های لیتیوم-یونی-پلیمر استفاده شده که ظرفیت باتری‌ها از 92 تا 120 کیلووات-ساعت است.
دلیل استفاده از باتری لیتیوم-یونی-پلیمر در کف خودرو این است که کاهش وزن و چگالی سبب می‌شود راندمان خروجی از موتور الکتریکی و توان باتری نیز افزایش یابد. زیرا وزن یکی از پارامترهای تاثیرگذار در راندمان موتور الکتریکی است. با این حال کمپانی لوتوس اعلام کرده کمتر از سه‌ثانیه زمان نیاز است تا التره از حالت سکون به‌سر عت 100 کیلومتربرساعت دست یابد و حداکثر سرعت این کراس‌کوپه اسپرت به 260 کیلومتر برساعت می‌رسد.
با شارژر مخصوص شارژ سریع 350 کیلووات-ساعتی با قدرت 800 ولت تنها 20 دقیقه زمان نیاز است تا انرژی لازم برای پیمایش تا 400 کیلومتر با این خودرو فراهم شود. این درحالی است که کمپانی لوتوس اعلام کرده است مطابق با استاندارد WLTP این کراس‌کوپه می‌تواند حداکثر با یک بار شارژ تا 600 کیلومتر مسافت را طی کند.

نخستین بلندقامت لوتوس را بشناسید

التره چه در چنته دارد؟

کمپانی لوتوس برای راحتی بیشتر سرنشینان از سیستم تعلیق بادی در این خودرو استفاده کرده است.
براساس آنچه کمپانی لوتوس اعلام کرده، سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش دینامیکی با دامپرهای (کمک‌فنرها) قابل تنظیم هماهنگ شده تا با توجه به‌میزان ارتعاش بر سطح جاده و پایش آن توسط دوربین‌ پیشرفته میانی، فنریت خودرو را تغییر دهد تا سواری نرم و باکیفیتی را در اختیار ‌سرنشینان بگذارد. از سوی دیگر سیستم چهارچرخ فرمان‌پذیر و فرمان الکتروهیدرولیکی و سامانه فعال کنترل ارتعاش نیز برای مشتریان التره دردسترس است.

نخستین بلندقامت لوتوس را بشناسید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =