شاهین

طراحی بیرون سایپا شاهین نسبت به‌دیگر محصولات عرضه‌شده توسط خودروسازان ایرانی، بسیار پویا، مدرن و زیباست و هارمونی خوبی بین قسمت‌های مختلف این خودرو دیده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو شاهین را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ گروه خودروسازی سایپا دانست؛ زیرا طراحی این سدان به‌صورت کامل توسط سایپا انجام شده است. طراحی بیرون سایپا شاهین نسبت به‌دیگر محصولات عرضه‌شده توسط خودروسازان ایرانی، بسیار پویا، مدرن و زیباست و هارمونی خوبی بین قسمت‌های مختلف این خودرو دیده می‌شود. در داخل نیز به‌همین منوال، تمام قسمت‌ها توسط خود سایپا طراحی شده است و شاهد کپی‌کاری از دیگر محصولات روز دنیا یا چین نیستیم. گفتنی است در سال 1399 فلیپ موناز از کارشناسان موسسه جاتو (مرکز تحقیقاتی و آینده‌نگاری در بحث مهندسی، بازاریابی و توسعه صنعت‌خودرو و مشاور رسمی گروه PSA، گروه دایملر، گروه FCA و...) در استوری‌های صفحه اینستاگرامی خود، بهترین خودرو ایرانی در بحث طراحی را «سایپا شاهین» معرفی کرد.

حس روبه‌رو شدن با یک خودرو روز
درسال‌های اخیر شاهد عرضه انواع و اقسام خودروهای وطنی و فیس‌لیفت‌های مختلف روی محصولات قدیمی در کشورمان بوده‌ایم؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها حس مواجه شدن با یک خودرو روز را در ذهن بیننده تداعی نمی‌کردند.
حتی خودروهای همه‌پسندتر داخلی نیز از مولفه‌های قدیمی استفاده کرده و به‌سبک خودروهای دهه 90 یا 2000 میلادی زیبایی را تعریف می‌کنند.
اما شاهین از این حیث با تمام خودروهایی که در داخل کشور طراحی شدند، متفاوت است. خطوط کلی و قطعات به‌کاررفته در بدنه این محصول از متدهای طراحی روز پیروی کرده و ظاهری شیک، مدرن و چشم‌نواز را پدید آورده‌اند که به‌زحمت می‌توان از آن ایرادی گرفت. به‌طور کلی نیز می‌توان از ظاهر شاهین به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده اصلی نماینده سایپا یاد کرد. زیرا همین مزیت بزرگ توانسته است روی بسیاری از نقطه‌ضعف‌های خودرو سرپوش بگذارد و نظر مشتریان را به‌این محصول جلب کند.

زیبا مثل « شاهین»

تشخص و تمایز طراحی در میان رقبا
شاهین سایپا یک خودرو کاملا مستقل با یک طراحی پخته است که ساختار شاسی ایمن و فاصله محوری مناسبی دارد. این خودرو از تناسب خوبی بین اجزای بدنه‌اش بهره می‌برد و تصور اولیه طراحان و مهندسان سایپا درطراحی این خودرو الگوگیری از پرنده شاهین بوده و این موضوع پیش از آن‌که بحث تغییر نام آن از «رُهام» به «شاهین» به‌میان آید نیز از سوی طراحان آن طی مصاحبه با روزنامه «دنیای‌خودرو» در فروردین‌ماه 1398 مطرح شده بود. شاهین نماد یک پرنده سبک‌وزن اما سریع و باهوش است و با همین نگاه، طراحی اولیه این خودرو شکل گرفته است. دماغه شاهین و نمای کناری و عقب آن از لحاظ طراحی کاملا با هم هماهنگ هستند؛ چیزی که در بسیاری از خودروهای داخلی شاهد آن نیستیم. با عبور از نمای جذاب و مدرن جلو به‌نمای عقب می‌رسیم که با بهره‌گیری از لامپ‌های ال‌ای‌دی چهره اسپرتی پیدا کرده است. درطراحی نمای جانبی این خودرو از یک «کاراکترلاین» دوتایی استفاده شده است؛ خطی که از چراغ جلو به‌سمت عقب و پایین می‌آید، خط بسیار مشهوری است که در خودروهایی مانند مزدا، مرسدس‌بنز و برخی مدل‌های ب‌ام‌و و حتی برخی خودروهای آمریکایی دیده می‌شود. از سوی دیگر، کاراکترلاین خودروهای رقیب شاهین در بازار از سر تا انتهای خودرو امتداد یافته‌اند و از این رو، کاراکترلاین دوتایی موجب تشخص و تمایز شاهین در میان رقبای خود شده است. زاویه منفی بین چراغ و جلوپنجره نیز که در برخی خودروهای روز مانند کیا کادنزا دیده می‌شود، رخ شاهین را زیباتر کرده است.

زیبا مثل « شاهین»

یک کابین راحت و جادار
وجود کیلس استارتر (استارت دکمه‌ای)، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و... از جمله مزایایی است که به‌خود خودی شاهین را از دیگر محصولات برتر داخلی متمایز می‌کند؛ اما قصد ما در این مجال پرداختن به‌آپشن‌ها و امکانات شاهین نیست.
یکی از ویژگی‌های مثبت کابین این خودرو، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به‌شکل بسیار مناسبی، جادار و راحت احساس می‌شود؛ به‌نحوی‌ که سه فرد قدبلند 180 سانتی‌متری به‌راحتی در ردیف عقب شاهین جای می‌گیرند. فضای بار عقب آن هم به‌حدی بزرگ طراحی شده است که تا حد زیادی نیاز مشتری را مرتفع می‌کند. از این رو باید اذعان داشت شاهین از نظر ابعادی و ارگونومی برای این سگمنت بسیار مناسب طراحی شده است.

طراحی در کلاس C با لحاظ ‌کردن استانداردهای ایمنی
کلاس C که شاهین در آن طراحی شده، یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده‌ها را مرتفع می‌کند. از سوی دیگر، بحث ایمنی آن در مسافرت‌های جاده‌ای نسبت‌ به‌خودروهای کوچک‌تر بیشتر است و مجموع این موارد دلیل طراحی شاهین در کلاس C بوده است.
یکی از استانداردهای ایمنی که درطراحی این خودرو مد نظر بوده، استاندارد عابرپیاده است. برای مثال ارتفاع لبه پایینی سپر جلو به‌شکلی در نظر گرفته شده است که به‌مچ پای عابر برخورد نکند.
ارتفاع پلاک نیز به‌شکلی تنظیم شده که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز به‌نحوی است که منجر به‌شکست لگن عابر پیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده است.
فاصله 10 سانتی‌متری موتور تا کاپوت نیز رعایت شده است تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. درمجموع نیز محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای پاس‌ کردن تست تصادف یورو ان‌کپ با کسب حداقل سه‌ستاره طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =