کد خبر: 240256
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

لنت ترمز از دو بخش، متشکل از متریال فلزی و مواد اصطکاکی تشکیل شده است و به همین واسطه در کاهش سرعت خودرو نقش موثری دارد. لنت‌ با وجود داشتن اندازه کوچک، نقش بسیار مهمی در کنترل حرکت وسایل نقلیه و امنیت سرنشینان آن دارد. همچنین لنت ترمز با توجه به جنس مواد تشکیل‌دهنده آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هنگام خرید لنت در ابتدا باید با نشانه‌ها و دلایل فرسودگی یا تعویض آن آشنا شوید و سپس مناسب‌ترین نوع را برای خودروی خود انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید خرید لنت جدید به تنهایی کافی نیست و شما باید در نگهداری و افزایش ماندگاری آن نیز تلاش کنید تا تجربه‌ای ایمن و بی‌خطر را هنگام رانندگی داشته باشید.

همه چیز در مورد لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟

همان طور که می‌دانید لنت‌ ترمز (brake pads) از دو قسمت پد فلزی و لقمه لنت تشکیل می‌شود و جزء قطعات مصرفی و مهم ترمز خودرو می‌باشد. ترمزها با توجه به هر توقف یا شرایط اضطراری، در عدم برخورد و تصادف خودرو با دیگر وسایل و خودروها نقش دارند. در نتیجه نادیده گرفتن کیفیت و ارزش این قطعات، ضررهای جبران‌ناپذیری را برای راننده و دیگران به وجود می‌آورد. لنت‌ ترمز با اعمال اصطکاک بر روی دیسک‌ها موجب کاهش سرعت و به تدریج توقف خودرو می‌شود. در گذشته برای تولید لنت‌ از آزبست استفاده می‌کردند. اما استفاده از آزبست یک زیان بزرگ به همراه داشته و آن تولید گردوغبارهای مضر و سرطان‌زا برای سلامتی افراد و محیط زیست بوده است؛ بنابراین امروزه برای ساخت لنت ترمز از مواد آلی بی‌ضرر استفاده می‌شود.

انواع لنت ترمز خودروها

لنت ترمز مورد استفاده در خودروها با توجه به جنس و زمان تعویض به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند. چهار دسته لنت‌ موجود در بازار عبارتند از:

  • لنت ترمز کم فلزی: در ساخت این لنت درصد ناچیزی فلز استفاده شده است. همچنین در مقایسه با لنت‌های ارگانیک عمر و صدای بیشتری دارند.
  • لنت ترمز ارگانیک: در ساخت آن از فیبرها، مواد پرکننده و رزین استفاده شده است. برخلاف لنت‌های کم فلزی صدای کمی تولید می‌کند، اما گرد وغبار بیشتری به همراه دارد.
  • لنت ترمز سرامیکی: به علت دفع گرما، وزن کم، مقاومت بالا و گردوغبار ناچیزی که دارند یکی از گزینه‌های مناسب برای اغلب خودروها هستند.
  • لنت ترمز نیمه فلزی: در مقایسه با لنت کم فلزی دارای درصد فلز بیشتری است همچنین عمر بیشتری دارد.

دلایل تعویض لنت ترمز

با گذر زمان صفحات لنت در اثر اصطکاک فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط پس از فشردن پدال ترمز، ماشین با طی مسافت بیشتری متوقف ‌شده و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری درپی داشته باشد؛ بنابراین لنت‌ ترمز وسیله نقلیه خود را در بازه‌های زمانی مشخص چک کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید. تعویض نکردن لنت فرسوده می‌تواند به روتور یا دیسک چرخ خودرو آسیب بزند و در نتیجه شما باید هزینه‌های سنگینی برای تعمیر یا تعویض آن متحمل شوید. از عوامل و نشانه‌های دخیل در تعویض لنت ترمز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز
  • کاهش قدرت ترمزگیری
  • ایجاد سروصدا هنگام ترمز گرفتن
  • در صورت آسیب دیدن ترمز، پدال، فرمان و کل خودرو می‌لرزد.
  • کشیدن شدن یا متمایل‌شدن ماشین به یک سمت هنگام ترمز گرفتن (البته دلایلی دیگر مانند ساییدگی لاستیک‌ها و مشکل در صفحه ترمز نیز می‌توانند در کشیدن شدن ماشین به یک سمت نقش داشته باشند.)
  • ضربه زدن خودرو هنگام ترمزگیری
  • ضخامت لنت، از میان شکاف‌های رینگ خودرو حداقل 3 میلی متر از لنت باید قابل مشاهده باشد.
  • چرب شدن سطح لنت به علت مشکلات فنی در خودرو

عوامل موثر بر ماندگاری و عمر لنت

عدد مشخصی برای تخمین عمر لنت‌ ترمز وجود ندارد. ماندگاری و عمر این لنت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. توصیه‌های مختلفی در رابطه با زمان تعویض لنت وجود دارد. معمولاً لنت‌ها بین 40 تا 110 کیلومتر با توجه به جنس، طراحی و عوامل دیگر دوام می‌آورند.

  • محل رانندگی: به طور معمول طور عمر لنت در صورت رانندگی در شهر کمتر از رانندگی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است. میزان توقف در مسیرهای شهری بیشتر بوده در نتیجه لنت‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند.
  • تعداد مسافران: تعداد سرنشین‌های زیاد در یک خودرو باعث افزایش وزن آن می‌شود. این افزایش وزن فشار بیشتری به ترمزها وارد می‌کند و تاریخ تعویض لنت جلوتر می‌افتد. معمولاً لنت ترمز ماشین یک خانواده زودتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند.
  • نحوه رانندگی: سبک رانندگی یکی از تأثیرگذارترین عوامل افزایش یا کاهش عمر لنت است. توقف‌های شدید و سخت در مدت زمان کوتاه و درگیر کردن دو پدال به صورت همزمان از عادت‌های نابودکننده لنت ترمز خودرو خواهد بود.
  • جنس لنت ترمز: لنت‌ با توجه به نوع مواد سازنده، طول عمر متفاوتی دارند. لنت ترمز سرامیکی بهترین نوع لنت در بازار امروز است، زیرا بیشترین دوام و طول عمر را دارد.
  • گیربکس: به علت تفاوت گیربکس‌های اتوماتیک و دنده‌ای، مصرف لنت در آنها نیز متفاوت است. فرسودگی لنت‌ها در خودروهای دنده ای کمتر از اتوماتیک خواهد بود.
  • روغن ترمز: تعویض و رسیدگی به میزان روغن ترمز موجب افزایش عمر لنت و اجزای دیگر ترمز می‌شود. روغن ترمز مایع روان کننده سیستم ترمز خودروهای سبک است.

همه چیز در مورد لنت ترمز

لنت ترمز هوندا

هوندا یکی از معروف‌ترین برندهای عرضه کننده لنت ترمز خودرو است. لنت ترمز هوندا فاقد هرگونه آزبست و مواد مضر بوده و از باکیفیت‌ترین مواد تولید می‌شود. این لنت‌ها کمترین آسیب ممکن را به دیسک چرخ و دیگر اجزای ترمز وارد می‌کنند و همچنین دارای ترمزهایی نرم و آرام هستند. لنت ترمز هوندا بدون ایجاد صدا و لرزش و یا گردوغبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از عمری مفید برخوردار هستند. با مراجعه به سایت lent.ir و اطلاعات اولیه از خودروی خود، برای خرید این لنت‌ها اقدام کنید.

لنت ترمز هایما

لنت‌ ترمزهایما به دلیل استفاده از فرمولاسیون و تکنولوژی پیشرفته در مراحل ساخت و استفاده نکردن از مواد سمی مانند آزبست، با محیط زیست سازگار هستند. از ویژگی‌های مهم لنت ترمز هایما می‌توان به عدم خوردگی دیسک چرخ، عمر مفید طولانی، ترمزگیری سریع، مقاومت بالا در شرایط دشوار اقلیمی اشاره کرد.

خرید لنت ترمز با کیفیت

لنت ترمز یک وسیله مصرفی و تمام شدنی است. لنت ترمز یکی از حیاتی‌ترین قطعات خودرو است که بر حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن تاثیر بسیاری دارد. درنتیجه تعویض و خرید یک لنت ترمز با کیفیت و مرغوب از دغدغه‌های بزرگ رانندگان محسوب می‌شود. در قدم اول رانندگان باید در نگهداری درست لنت‌های خودروی خود تلاش کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. در گام دوم که نوبت به تعویض و خرید یک لنت جدید می‌رسد باید به مدل و سال تولید خودرو، نوع لنت ترمز جلو و عقب و گارانتی آن دقت کنند. سایت lent.ir یک فروشگاه آنلاین در راستای فروش آنلاین لنت‌ ترمزهای با کیفیت وارداتی و داخلی است. برای خرید لنت ترمز مورد نظر خود به این فروشگاه مراجعه کنید و با توجه به مدل و سال ساخت خودرو بهترین لنت ترمز را خریداری نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =