گواهینامه بین‌المللی

برای رانندگی در خارج کشور باید گواهینامه ملی آن کشور را دریافت کرد.  برای افرادی که به‌صورت موقت به خارج کشور سفر می‌کنند، دریافت گواهینامه ملی کشور مقصد مقرون‌به‌صرفه نیست. آن هم در شرایطی که کسی بخواهد به چند کشور مختلف سفر کند. پس بهترین راه، دریافت گواهینامه بین‌المللی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خیابان‌های زیبای اروپا، هیجان در دل هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند تا حداقل برای یک‌بار هم که شده با خودرو در آن خیابان ها رانندگی کند. اما بدون گواهینامه معتبر نمی‌توان خودرویی را جابه‌جا کرد. برای رانندگی در خارج کشور باید گواهینامه ملی آن کشور را دریافت کرد. برای افرادی که به‌صورت موقت به خارج کشور سفر می‌کنند، دریافت گواهینامه ملی کشور مقصد مقرون‌به‌صرفه نیست. آن هم در شرایطی که کسی بخواهد به چند کشور مختلف سفر کند. پس بهترین راه، دریافت گواهینامه بین‌المللی است. به احتمال زیاد شما هم شنیده‌اید افرادی که دارای گواهینامه بین‌المللی هستند، با استفاده از آن می‌توانند همه‌جا به‌راحتی رانندگی ‌کنند. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره نحوه دریافت و شرایط اخذ گواهینامه بین‌المللی می‌پردازیم.

در بسیاری‌از کشورها صدور گواهینامه، پایان کار نیست
گواهینامه بین‌المللی (IDL) در حقیقت مدرکی است که به شما اجازه می‌دهد در 196 کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی رانندگی کنید و البته شما بدون آن حق رانندگی در خارج از مرزها را نخواهید داشت. در صورت نداشتن گواهینامه و رانندگی در کشورهای دیگر، طبق قانون هر کشور با شما برخورد می‌شود. در این خصوص چندی قبل فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: «مهم‌ترین تفاوت درباره اعتبار گواهینامه در ایران و سایر کشورها، مدت زمان برگزاری دوره‌های آموزش و شرایط آموزش است. می‌توان گواهینامه‌هایی که در کشور ما صادر می‌شوند، در کوتاه‌مدت به گواهینامه بین‌المللی تبدیل و در کشورهای مختلف با آن رانندگی کرد.» اما موضوع دیگری که وجود دارد بحث تبدیل دائمی گواهینامه است. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: «سیستم هر کشور برای صدور گواهینامه منحصربه‌فرد است. دوره‌های آموزشی در اکثر کشورها بسیار طولانی است و متقاضی باید در شرایط متفاوت امتحان دهد. ولی ما در کشور یک امتحان شهری ساده داریم که نهایت موارد مطرح‌شده در آن؛ پارک دوبل و دور زدن ساده است. امروزه در بسیاری از کشورها تست‌ها و دوره‌های شبیه‌سازی برگزار می‌شود. ما در کشور آموزش رانندگی در جاده و سرعت یا حتی دوره‌هایی که به طور شفاهی به افراد آموزش کنترل خودرو درشرایطی مانند مِه، لغزندگی ناشی از باران‌های شدید یا برف داده شود، نداریم. در این جا افراد تنها در مواجهه با این شرایط می‌توانند تجربه کافی به دست بیاورند.» زاوه در مورد مشکلات رانندگان و شرایط آموزش گفت: «در سایر کشورها صدور گواهینامه پایان کار نیست و افراد، متناسب با نحوه رانندگی ممکن است گواهینامه خود را از دست بدهند. در کشور ما چه کسی حق تقدم را رعایت می‌کند؟ تمام این مشکلات از نبود آموزش اصولی ناشی می‌شود. البته تمام مشکلات ازسوی راننده نیست. به‌عنوان‌مثال هیچ میدانی در ایران خط ایست ندارد. مجموعه این اتفاقات باعث می‌شود کیفیت رانندگی و ترافیک در ایران بسیار ضعیف و خطرناک باشد.»

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر ایران نمایندگی دارد
در این‌باره مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «مسافرانی که علاقه‌مندند با خودرو شخصی به کشورهای خارجی سفر کنند یا در مقصد از گشت با خودروهای اجاره‌ای لذت ببرند باید از قبل برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنند.» حوریوش عسکری ادامه داد: «درحال‌حاضر کانون اتومبیلرانی متولی رسمی صدور گواهینامه بین‌المللی است و در سراسر ایران نیز 270 نمایندگی دارد.» مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عنوان کرد: «گواهینامه بین‌المللی رانندگی در تمام کشورها جز چین و ژاپن اعتبار دارد. البته باید گفت گواهینامه رانندگی بین‌المللی تمدید نمی‌شود بلکه پس از پایان مدت اعتبار باید دوباره نسبت به دریافت آن اقدام کرد.» حوریوش عسکری درخصوص قیمت اخذ گواهینامه بین‌المللی گفت: «برای گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله مبلغ 240 هزار تومان و برای گواهینامه بین‌المللی سه‌ساله مبلغ 675 هزار تومان دریافت می شود.»

گواهینامه بین‌المللی رانندگی بین یک تا 3 سال اعتبار دارد
مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره شرایط اخذ گواهینامه بین‌المللی بیان کرد: «این مدرک معمولا به صورت کارت یا دفترچه صادر می‌شود و بین یک تا ۳ سال اعتبار دارد.» وی درباره نحوه ثبت‌نام برای اخذ گواهینامه بین‌المللی اظهار کرد: « با دو روش می‌توان برای اخذ گواهینامه بین‌المللی اقدام کرد؛ نخست روش حضوری و دیگری روش اینترنتی. در روش اول، افراد با حضور در دفاتر کانون اتومبلیرانی و جهانگردی مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل می‌کنند. در روش اینرنتی افراد باید تمام مدارک را با کیفیت بالا در سایت http://shop.taci.ir بارگذاری کنند. البته روند صدور گواهینامه بین‌المللی از این طریق برای متقاضیان شهرستانی بین ۷ تا ۱۰روز و برای افراد ساکن تهران کمتر از 24 طول می‌کشد. پس از طی این زمان، گواهینامه بین‌المللی به آدرس فرد متقاضی پست خواهد شد.» مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در انتها هشدار داد: «متقاضیان برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی حتما باید به مراکز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنند، زیرا ترجمه گواهینامه فعلی افراد نمی‌تواند به آنها برای رانندگی در خارج کشور کمک کند. در این صورت اگر اتفاق ناگواری رخ دهد، پلیس هیچ کشوری گواهینامه ترجمه‌شده را به‌عنوان گواهینامه بین‌المللی قبول نمی‌کند. در ضمن گواهینامه بین‌المللی بعد از گذرنامه به‌عنوان دومین مدرک بین‌المللی در تمام اداره‌ها موردقبول است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =