بازار خودرو

به جای حل مشکل، صورت مساله را پاک کنید! این نخستین راهکاری است که به ذهن برخی مسئولان می‌رسد و البته نتیجه‌ای هم به همراه ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به جای حل مشکل، صورت مساله را پاک کنید! این نخستین راهکاری است که به ذهن برخی مسئولان می‌رسد و البته نتیجه‌ای هم به همراه ندارد. حالا همین اتفاق برای صنعت و بازارخودرو رخ داده است؛ یک تصمیم اشتباه و خلق‌الساعه بازهم کار دست بازار خودرو داده و بر مشکلات آن اضافه کرده، اگرچه مدت‌هاست بازار خودرو ایران که به‌دلیل قطع واردات و کافی نبودن تیراژ تولید خودروسازان داخلی با مشکل بازار سیاه و قرعه‌کشی برای خرید مواجه است اما در همین بازار برخی خودروسازان بدون هیچ مشکلی اقدام به عرضه محصولات خود حتی به صورت اقساط می‌کرد و مشتری هم می‌توانست بدون قرعه‌کشی و ماندن در نوبت‌های طویل صاحب خودرو شود.
اما تصمیم اخیر وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی‌بر اینکه از این پس کلیه محصولات خودروسازان داخلی و تولیدکنندگان خودروهای چینی باید محصولات خود را در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه کنند، باعث شد بازار سیاه خودرو از خودروسازان بزرگ کشور به شرکت‌های خودرویی مانند مدیران‌خودرو نیز بسط پیدا کند. خودروهایی که تا پیش از این به محض تکمیل مدارک 45روزه تحویل مشتری می‌شدند حالا90روزه تحویل می‌شوند و امکان خرید اقساطی نیز وجود ندارد. درهمین مدت کوتاه حواله‌های خرید برخی محصولات در بازار آزاد ده‌ها میلیون تومان گران‌تر از قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌شود و این طرح ثمرات خود را در همین مدت کوتاه نشان
داده است.
بنابراین به‌نظر می‌رسد مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه‌های اقتصادی بهتر است به جای پاک کردن صورت مساله فکری به برای حل کردن آن کنند و پیش از انجام هر کاری نسبت‌به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو اقدام کنند. البته واضح است نمی‌توان تمام مشکلات را به گردن خودروسازان انداخت و بخش بزرگی از این حواشی به‌دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضایی است که مدت هاست به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به وجود آمده است.به نظرمی‌رسد برای رفع اساسی این مشکلات باید منتظر ورود خودروهای خارجی به بازار بود تا به صورت عملی مشخص شود بازار سیاه و انحصار تنها از طریق ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا برطرف می‌شود نه تصمیمات خلق‌الساعه و بخشنامه‌های دستوری.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =