برای خودرو پراید پیشرانه چهارسیلندر خطی به‌حجم 1323 سی‌سی تنفس‌طبیعی با هشت سوپاپ در سرسیلندر طراحی شده که با قدرت 71 اسب‌بخار و 108 نیوتون‌متر گشتاور همراه است. این پیشرانه برای این خودرو جمع‌وجور با وزن خالص 915 کیلوگرم بسیار مناسب و منطقی به‌نظر می‌رسد. 

خودرو پراید 131 SE مدل 95 دارم و مدتی است قصد تعویض پیشرانه فابریک آن را با پیشرانه تیبا دارم. حال سوالم این است که برای این کار باید چه‌بخش‌هایی از خودرو را تغییر دهم و این‌که آیا پیشرانه تیبا مناسب پراید است؟

به گزارش «اخبار خودرو»، در بسیاری از شماره‌های چاپ‌شده از روزنامه «دنیای‌خودرو» گفته شده که تعویض پیشرانه فابریک خودرو با پیشرانه دیگر غیراصولی است. زیرا در علم مهندسی خودرو، ارتعاشات و فرکانس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
برای خودرو پراید پیشرانه چهارسیلندر خطی به‌حجم 1323 سی‌سی تنفس‌طبیعی با هشت سوپاپ در سرسیلندر طراحی شده که با قدرت 71 اسب‌بخار و 108 نیوتون‌متر گشتاور همراه است. این پیشرانه برای این خودرو جمع‌وجور با وزن خالص 915 کیلوگرم بسیار مناسب و منطقی به‌نظر می‌رسد.
به‌عبارت دیگر ارتعاش و فرکانس وارده به‌خودرو توسط پیشرانه، متناسب با استاندارد خودروساز و طراحی خودرو بوده و در بلندمدت هیچ اشکال و ایرادی به‌وجود نمی‌آورد. به‌همین دلیل پراید یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای اقتصادی بازار ایران است. اما در زمان تعویض این پیشرانه با پیشرانه چهارسیلندر خطی 1503 سی‌سی تیبا، کاملا این مساله عکس می‌شود. زیرا پیشرانه چهارسیلندر خطی 1503 سی‌سی تنفس‌طبیعی تیبا با 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتون‌متر گشتاور، برای وزن 1015 کیلوگرمی تیبا بسیار مناسب است.
اما درصورت تعویض پیشرانه 1.3 لیتری پراید با پیشرانه 1.5 لیتری تیبا باید بخش‌های متعدد خودرو دستخوش تغییرات قرار گیرد. شاید درظاهر این مساله تنها یک تعویض پیشرانه با گیربکس باشد، اما در اصل برای حفظ ایمنی خودرو باید سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان‌ خودرو کاملا دستخوش تغییرات قرار گیرند. به‌بیان دیگر این موضوع را با نام تیونینگ معرفی می‌کنند که درحال حاضر در کشورمان تنها به‌تعداد انگشتان یک دست مراکز تخصصی تیونینگ یافت می‌شوند که این کار را به‌درستی و اصولی انجام می‌دهند. بر این اساس تعویض پیشرانه پراید با پیشرانه تیبا اصلا منطقی نبوده و توصیه نمی‌شود. زیرا درصورت تعویض موتور باید شاسی خودرو نیز دستخوش تغییرات قرار گیرد.
شاسی خودرو نخستین عامل در حفظ ایمنی خودرو محسوب می‌شود و با تغییرات ایجادشده در این بخش، ایمنی خودرو کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تعویض پیشرانه پراید با تیبا منجر به‌افزایش دمای کاری موتور نیز می‌شود و این مساله احتمال مستهلک شدن و خرابی زودهنگام قطعات اصلی موتور و پیشرانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
براین اساس برای کاهش هزینه نگهداری و جلوگیری از کاهش ایمنی و خرابی‌های متعدد توصیه می‌شود روی پیشرانه فابریک خودرو تغییرات اصولی صورت بگیرد تا از قدرت و گشتاور بالاتری بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =