ابتدا باید گفت در زمان استفاده از استارت اگر صدایی مشابه تیک به‌گوش برسد، نشانه این است که باتری موتورسیکلت شما معیوب شده یا به‌ضعیف‌ترین حالت خود (دشارژ) رسیده است. 

موتورسیکلت باجاج پالس LS135 مدل 93 دارم و حدود چهار روز است در زمان استارت و روشن شدن موتور، صدایی مشابه تیک از آن به‌گوش می‌رسد. البته این صدا هنگام فشردن دکمه استارت وجود ندارد. همچنین اگر بخواهم با استارت موتورسیکلتم را روشن کنم، گویی دو قطعه فلزی روی هم ساییده می‌شوند. از سوی دیگر اگر در سرعت‌های بالاتر از 70 کیلومتر برساعت حرکت کنم، موتورسیکلتم به‌صورت ناگهانی شروع به‌لرزش می‌کند و این درحالی است که حدود سه‌روز قبل برای تعویض سیم ترمز موتورسیکلتم به‌تعمیرگاه مراجعه کردم و سیستم ترمز تنظیم شده است؛ اما هنگام استفاده از ترمز صدای بسیار زیادی از آن به‌گوش می‌رسد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت در زمان استفاده از استارت اگر صدایی مشابه تیک به‌گوش برسد، نشانه این است که باتری موتورسیکلت شما معیوب شده یا به‌ضعیف‌ترین حالت خود (دشارژ) رسیده است.
به‌عبارت دیگر اگر باتری موتورسیکلت شما بیشتر از عمر مفید خود کار کرده باشد، صفحات داخلی آن معیوب شده و دیگر توان لازم برای استارت زدن و زیر بار گرفتن آن وجود ندارد. بنابراین باید باتری را تعویض کنید تا مشکل رفع شود.
اما درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت با توجه به‌آنچه شما گفتید این مشکل به‌دلیل کوبش پیستون در موتور است؛ یعنی اگر سوپاپ‌های موتور تنظیم نباشند و از حالت استاندارد خود خارج شده باشند، در زمان کارکرد و حرکت خطی، قطعات داخلی موتور چون سوپاپ و پیستون، بایکدیگر برخورد کرده و منجربه تولید صدا می‌شود. بر این اساس برای رفع مشکل باید سوپاپ‌های موتورسیکلت شما فیلر شوند.
لرزش زیاد هنگام حرکت در سرعت‌های بالا نیز دو دلیل عمده دارد:
1- اگر از روغن‌موتور نامرغوب برای موتورسیکلت‌تان استفاده می‌کنید، بنابراین باید شاهد لرزش در سرعت‌های بالا باشید و برای رفع چنین اشکالی باید از روغن‌موتوری استفاده کنید که سازنده موتورسیکلت آن را پیشنهاد کرده و درچنین حالتی روانکاری قطعات بهبود یافته و موقع حرکت در سرعت‌های بالا، به‌دلیل کاهش اصطکاک میان قطعات متحرک و دوار، لرزشی وجود نخواهد داشت.
2- همچنین این نکته را فراموش نکنید که اگر دنده‌تایم پیشرانه‌ موتورسیکلت شما معیوب شده باشد، در به‌وجود آمدن چنین مشکلی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین برای رفع مشکل باید موتور باز و چرخ‌دنده تایم تعویض شود. درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما نیز باید گفت هرگونه تولید صدا در زمان ترمز گرفتن تنها به‌دلیل معیوب بودن لنت‌ترمز یا نامرغوب بودن این قطعه است. بر این اساس باید ابتدا لنت‌ها را بررسی و درصورت نیاز آن‌ها را تعویض کرد. همچنین باید گفت که در زمان تنظیم سیم ترمز یا سیستم ترمز، باید تنظیمات به‌درستی صورت گیرد تا پس از مدتی کارکرد، هنگام ترمزگیری صدا به‌وجود نیاید. درواقع این مشکل به‌ ‌تنظیم نبودن سیستم ترمز مربوط می‌شود. اما درنظر داشته باشید که اگر مکانیزم ترمز یا همان اهرم‌بندی در میزان سفت و شل بودن نیز تنظیم نباشد، می‌تواند منجر به‌تولید صدا شود. بنابراین باید سیستم ترمز به‌اصطلاح رگلاژ شود. باتوجه به‌این‌که شما دقیقا بیان نکردید صدای تولیدی در زمان استفاده از ترمز از محور جلو یا عقب است، باید گفت اگر صدا از محور جلو باشد، چون سیستم ترمز باجاج پالس LS135 درمحور جلو دیسکی است، باید دیسک ترمز و لنت تعویض شوند. اگر منشأ این صدا محور عقب باشد، باید کاسه‌چرخ و لنت ترمز نیز بررسی و درصورت نیاز تعویض شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =