لنت ترمز، از جمله قطعات مهم و پرکاربرد در سیستم ترمز است. این قطعه در تمام خودروها قرار گرفته و تنوع بالایی دارد. لنت ترمز از جمله قطعات مصرفی محسوب شده و پس از مدتی استفاده باید بررسی شده یا تعویض شود. امروزه، تنوع بالایی از انواع لنت ترمز برای تمام خودروها به بازار عرضه می‌شود.

کیفیت لنت ترمز با حفظ جان سرنشینان و جلوگیری از بروز حادثه دارد. بررسی این قطعه پیش از سفر یا به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین جهت، خرید نمونه مرغوب آن اهمیت بالایی دارد. در ادامه، به بررسی خرید لنت ترمز باکیفیت و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

شما برای خرید لنت جلو مگان و سایر خودروهای رنو می توانید به فروشگاه اینترنتی رنوپخش مراجعه کنید.

کیفیت لنت ترمز چه تاثیری بر پیشگیری تصادفات و حفظ جان سرنشینان دارد؟

نحوه عملکرد لنت ترمز

پدال ترمز وظیفه بازدارندگی خودرو از حرکت را برعهده دارد. طول عمر لنت ترمز بر حسب کارکرد اتومبیل و نحوه نگهداری آن محاسبه می‌شود. با کارکرد بیشتر خودرو پدال ترمز نیز بیشتر درگیر بوده و این ترتیب عمر آن کاهش می‌یابد. با اتمام لنت، دیسک ترمز نیز درگیر شده و درگیری بین آن‌ها خطرات مالی و جانی به دنبال خواهد داشت.

وظیفه اصلی لنت در مکانیزم خودرو

وظیفه اصلی لنت ترمز، ایجاد نیروی اصطکاک متناسب با چرخ‌های خودرو است. لنت انرژی جنبشی متاثر از نیروی موتور را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. پیش از خرید لنت ترمز باکیفیت به وظیفه آن توجه داشته باشید. پس از تبدیل انرژی، لنت ترمز انرژی حرارتی را در محیط پخش کرده و خودرو را از حرکت باز می‌دارد.

لنت ترمز مناسب باید ضریب اصطکاک بالایی داشته و از پایداری مناسب برخوردار باشد. این قطعه به طور مداوم با حرارت ارتباط داشته و نباید خاصیت خود را از دست دهد. توانایی و استحکام لنت ترمز در مقابل ساییدگی و عدم خراش کاسه ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین جهت، کیفیت لنت ترمز بر پیشگیری از تصادفات در این زمینه مطرح می‌شود.

زمان مناسب جهت تعویض لنت ترمز

لنت از قطعات مصرفی بوده که پس از مدتی استفاده باید اقدام به خرید لنت ترمز باکیفیت کنید. زمان مناسب جهت تعویض لنت ترمز با توجه به کارکرد خودرو محاسبه می‌شود. البته قانون مشخصی در این زمینه وجود نداشته و امکان فرسودگی لنت پیش از موعد تعویض آن نیز وجود دارد. شیوه رانندگی، نوع خودرو و محل رانندگی نیز بر عمر آن تاثیرگذار هستند.

طول عمر لنت در حدود 80 تا 100 هزار کیلومتر برآورد می‌شود. اما همانطور که اشاره شد عوامل دیگری بر کیفیت و طول عمر آن تاثیرگذار خواهند بود. وزن خودرو و تعداد سرنشینان آن نیز بر کاهش کیفیت لنت تاثیر می‌گذارند. تعویض لنت را نباید به تعویق انداخته و به علائم خرابی آن توجه داشته باشید. خرید لنت ترمز باکیفیت در این شرایط باید فورا صورت بگیرد. از جمله علائم مهم هنگام خرابی لنت ترمز شامل موارد زیر می‌شود.

علائم خرابی لنت ترمز

کیفیت لنت ترمز چه تاثیری بر پیشگیری تصادفات و حفظ جان سرنشینان دارد؟

کیفیت لنت ترمز در رابطه با حفظ جان سرنشینان و پیشگیری از تصادف اهمیت بالایی دارد. لنت ترمز هنگام خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. عدم توجه به این علائم عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. از همین جهت، توجه به کیفیت لنت ترمز و علائم مربوط به خرابی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله علائم مربوط به خرابی این قطعه شامل موارد زیر می‌شود.

توجه به چراغ هشدار

چراغ هشدار خودرو در صورت خرابی لنت ترمز روشن خواهد شد. پیش از خرید لنت ترمز باکیفیت حتما به این نکته توجه داشته باشید. اما این سنسور در تمام خودروها موجود نبوده و در این شرایط باید لنت‌ها را مداوم مورد بررسی قرار دهید. جهت اطمینان از سلامت لنت‌ها به تعمیرگاه و افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

صدای سوت یا خرخر

از دیگر علائم خرابی لنت ترمز، صدای سوت کشیدن یا خرخر کردن آن است. این صدا اغلب از لنت‌ها بلند شده که بیانگر اتمام آن خواهد بود. با شنیدن این صدا در هربار ترمزگیری به دیسک ترمز آسیب وارد می‌کنید. بنابراین به خرید لنت ترمزی همراه با کیفیت بالا توجه داشته باشید.

بررسی چشمی لنت

هنگام توجه به علائم موجود فرسودگی پیش از خرید لنت ترمز باکیفیت، بررسی چشمی آن را فراموش نکنید. در این روش از میان شکاف‌های رینگ، لنت‌ها را دیده و مورد بررسی قرار دهید. با بررسی چشمی، لنت‌ها تقریبا به میزان 3 میلی‌متر باید قابل مشاهده باشند. در این صورت حتما به متخصصان ماهر مراجعه کرده تا این قطعه‌ را مورد بررسی قرار دهند.

کشیده شدن فرمان هنگام ترمزگیری

کشیده شدن فرمان هنگام ترمزگیری به دو دلیل اتفاق می‌افتد. اولین دلیل نیاز ترمزها به تعویض لنت بوده و دلیل دیگر خرابی کالیپرها است. البته دلیل دوم بسیار کمتر اتفاق افتاده و احتمال خرابی لنت‌ها بسیار بالاتر خواهد بود. بنابراین، در این مواقع درنظر داشتن و خرید لنت ترمز باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

لرزش پدال ترمز

از دیگر علائم مربوط به فرسودگی لنت ترمز، لرزش پدال ترمز است. لرزش پدال ترمز اغلب هنگام ترمزگیری اتفاق می‌افتد. با مشاهده این علامت احتمالا پدال را با فشار بیش از اندازه به آن سوزانده‌اید. اما پس از توجه به این علائم باید انواع لنت ترمز هنگام خرید آن آشنایی داشته باشید. کیفیت لنت ترمز بر شناسایی انواع آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز مورد استفاده در تمام خودروهای موجود در بازار، به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. هریک از این لنت‌ها از جنس و کیفیت‌های متفاوتی برخوردار هستند. هنگام خرید لنت ترمز باکیفیت حتما انواع آن را شناسایی کنید. در این صورت، خریدی آسان و موفق در زمینه لنت ترمز خواهید داشت. اما در این میان، انواع لنت ترمز موجود در بازار شامل موارد زیر می‌شود.

لنت ارگانیک

این لنت با توجه به نام آن به صورت ارگانیک عرضه می‌شود. در این لنت‌ها از هیچ فلزی استفاده نشده و فاقد هرگونه آلیاژ است. لنت ترمز ارگانیک معمولا از قیمت مناسبی برخوردار بوده اما در مقابل کیفیت آن را نیز باید درنظر داشته باشید. این دسته از لنت‌ها از عمر کمتری نسبت به سایر نمونه‌ها برخوردار هستند.

لنت کم فلز

نمونه بعدی در شناسایی انواع آن هنگام خرید لنت ترمز باکیفیت نمونه کم فلز است. در تولید این لنت از فلز کمی استفاده شده و در بازار لنت به چشم می‌خورد. از همین جهت، به دلیل مدل خاص این قطعه آن را به عنوان لنت ترمز کم فلز می‌شناسند.

عمر و کارکرد لنت ترمز کم فلز نسبت به نمونه ارگانیک بیشتر است. اما صدای این لنت هنگام کار کردن از کیفیت لنت ترمز کم فلز می‌کاهد. بنابراین، از طرفداران کمی در بازار برخوردار است. لنت ترمز کم فلز در مقایسه فروش با لنت ارگانیک تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند.

لنت نیمه فلزی

این لنت از قیمت مناسبی برخوردار بوده اما درصد استفاده از فلز در آن بالاتر است. خرید لنت ترمز باکیفیت نیمه فلزی اغلب به افراد توصیه می‌شود. دوام این لنت بالاتر بوده و اغلب خودروها از آن استفاده می‌کنند. لنت ترمز نیمه فلزی در اغلب فروشگاه‌های لوازم یدکی به فروش می‌رسد.

لنت ترمز سرامیکی

اما در میان تمام لنت ترمزها، لنت ترمز سرامیکی قابل مقایسه با سایر نمونه‌های آن نیست. این لنت مقاومت بالایی داشته و از نظر کیفیت و کارکرد نیز در جایگاه بالایی قرار دارد. زمان تعویض لنت ترمز به دلیل طول عمر بالای آن دیرتر از سایر نمونه‌ها خواهد بود. اما با توجه به این نکات، قیمت لنت ترمز سرامیکی از سایر مدل‌های موجود در بازار بالاتر است.

بنابراین، هنگام خرید لنت ترمز باکیفیت حتما به انواع آن توجه کنید. با خرید و آشنایی از انواع لنت ترمز موجود در بازار، خرید موفق خواهید داشت. جهت خرید لنت ترمز باکیفیت همانند لنت ترمز جلو ساندرو همراه با قیمتی مناسب به سایت رنو پخش مراجعه کنید.

کیفیت لنت ترمز چه تاثیری بر پیشگیری تصادفات و حفظ جان سرنشینان دارد؟

نتیجه‌گیری نهایی

لنت ترمز جزئی از سیستم ترمز بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. این قطعه جزئی از قطعات مصرفی محسوب شده و پس از مدتی استفاده باید تعویض شود. کیفیت لنت ترمز با حفظ جان سرنشینان و پیشگیری از تصادف رابطه مستقیم دارد.

از همین جهت، هنگام خرید لنت ترمز باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. جهت خرید لنت ترمز باکیفیت و سفارش آن به سایت رنو پخش مراجعه کنید. این سایت تنوع بالایی در عرضه داشته و محصولات را با کیفیتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند.

برای خواندن مقالات مرتبط به لنت ترمز به وبلاگ رنو پخش مراجعه فرمایید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =