ساپکو

در راستای دستیابی به اهداف گروه صنعتی ایران‌خودرو در تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو، رویکرد مدیریت ساپکو بر افزایش یکپارچگی تمامی ارکان تامین و تولید قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،در راستای دستیابی به اهداف گروه صنعتی ایران‌خودرو در تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو، رویکرد مدیریت ساپکو بر افزایش یکپارچگی تمامی ارکان تامین و تولید قرار گرفت. با عنایت به منویات ویژه مقام معظم رهبری برای تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» و در راستای رویکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تحقق برنامه تولید ۷۵۰هزار دستگاهی همراه با حفظ و ارتقای کیفیت، برنامه‌های مهمی به منظور افزایش یکپارچگی تمامی ارکان اجرایی شرکت ساپکو در محورهای کاهش خودروهای کف، تسریع جریان عبور مستقیم، تثبیت برنامه تولید با پیش‌بینی و کاهش ریسک و درنهایت افزایش تولید با حفظ و افزایش کیفیت توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفت. برهمین اساس، با پایش و تامین قطعات گلوگاهی به‌ویژه قطعات الکترونیک ظرف کمتر از سه‌ماه، از پنجم فروردین تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ تعداد خودروهای کف از ۶۲هزار دستگاه به ۲۴هزار دستگاه کاهش و بر اساس آمار، پروژه اجرای عبورمستقیم تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به صد درصد رسیده است.


هم‌افزایی تمام عوامل تامین؛ رویکرد جدید ساپکو
رویکرد جدید ساپکو یعنی هم‌افزایی عوامل تامین اعم‌از کیفیت، مهندسی، برنامه‌ریزی و تامین، به تحقق صد درصدی برنامه‌های تولید انجامیده و این در حالی‌است که پیش از این و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به رویکردهای افزایش تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، با همت شرکت ساپکو و زنجیره تامین، تولید محصولات ایران‌خودرو افزایش یافته است. باتوجه به هدف گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ با بسیج تمام عوامل و شناسایی گلوگاه‌های تولید به‌ویژه در حوزه قطعات الکترونیک، برنامه‌ریزی تولید روزانه و عبور مستقیم 3هزار خودرو در دستور کار ساپکو قرار گرفته است. افزایش سطح پاسخگویی تمامی ارکان تامین و تولید در ساپکو و زنجیره تامین و برنامه‌ریزی‌های گسترده برای یکپارچگی و هم‌راستایی عوامل تولید با رویکرد جدید تولید در دستور کار قرار داشته و به رکورد تولید عبور مستقیم ۲۷۵۱ دستگاه خودرو در هفته اول خرداد ۱۴۰۱ انجامیده است. البته با تسریع جریان عبورمستقیم و پیشگیری از ماندگاری خودروهای کف در سال ۱۴۰۱، حفظ کیفیت محصولات، تسریع گردش نقدینگی و افزایش تولید در راستای تحقق برنامه‌های وزارت صمت و اجرای فرامین هشت‌ماده‌ای ریاست‌جمهوری، توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تسهیل خواهد شد.

برنامه صرفه جویی ۹میلیون یورویی در بخش مواد اولیه
گروه صنعتی ایران‌خودرو، پیشگام در تعامل با صنایع بالادستی و تولیدکننده مواد اولیه نظیر فولاد، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در حوزه خودکفایی مواد اولیه، در دستور کار قرار داده و طی سال‌های گذشته توانسته است با خودکفایی بیش از ۳۰۰هزار تن ورق فولادی، معادل ظرفیت یک خط تولید کامل فولاد به خودکفایی این صنعت کمک کند. در همین راستا، با وجود تحریم‌های بیگانگان، شرکت ساپکو بر آن شد که در حرکتی جهادی و به‌منظور تامین مواد اولیه با کیفیت مورد نیاز صنعت خودرو ، ۳۰ پروژه خودکفایی در حوزه مواد فلزی و غیرفلزی را در دستور کار قرار داده و پس از طی مراحل امکان‌سنجی و تصویب ۱۵پروژه، صرفه‌جویی ۹میلیون یورویی از محل خودکفایی هفت پروژه مواد فلزی و هشت پروژه مواد غیرفلزی، در دستور کار قرار گرفته است. خودکفایی ورق‌های فولادی استحکام بالای پیشرفته مصرفی در خودرو تارا با مشارکت فولاد مبارکه، شرکت ورق خودرو و فولاد سبا با نظارت، کنترل و آزمون‌های دقیق شرکت ساپکو و همچنین خودکفایی مرحله دوم شمش منیزیم در راستای افزایش عمق خودکفایی با همکاری و مشارکت شرکت فروسیلیس غرب و مصرفی در غربیلک فرمان تمام محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو ازجمله اهم پروژه‌های حوزه خودکفایی مواد فلزی شرکت ساپکو است.

هشت پروژه غیرفلزی در بخش مواد اولیه
براساس این گزارش، در راستای بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌های تولیدی فناورانه گروه صنعتی ایران‌خودرو، شرکت ساپکو، تعریف هشت پروژه غیرفلزی را در دستور کار قرار داده و اقدامات گسترده‌ای را در زمینه تولید پلی‌کربنات لنز گرید شفاف و مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش با مشارکت پتروشیمی خوزستان و به منظور کاربرد در چراغ جلوی محصولات ۲۰۶، ۲۰۷، دنا و تارا انجام داده است. تولید روغن‌های کمک تولیدی و گریس‌ها با همکاری شرکت نفت بهران و آسیاژوله و پلی‌پروپیلن منعطف و با استحکام بالا به منظور مصرف در ماده اولیه تولید داشبورد خودرو با همکاری هیات امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت درخشان‌ساز را می‌توان ازجمله اقدامات مجدانه شرکت ساپکو در راستای برنامه‌های کلان خودکفایی فلزی و غیرفلزی و دستیابی به هدف کاهش ارزبری ۹میلیون یورو در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =