ترافیکی

رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب که همان کاهش تصادفات رانندگی است، در صورتی ممکن خواهد بود که آحاد جامعه خود را مکلف و ملزم به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بدانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک در کشور به موضوعی بسیار حساس تبدیل شده، به طوری که ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده است. ازسوی‌دیگر، تحقیقات نشان داده‌اند عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی دارد. رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی درمقابل محرک‌های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت خودرو و ایجاد فضایی آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، نمونه‌هایی از رفتارهای اجتماعی یک راننده هستند که در بروز این اتفاق‌ها دخیل است.

علت رفتار هنجارشکنانه و ضداجتماعی در حوزه فرهنگ ترافیک چیست؟
امروزه معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بخش عمده‌ای از وقت و سرمایه شهروندان صرف می‌کند. هر روز با رشد بی‌رویه تقاضا در شهرها و افزایش تردد، میزان تعاملات اجتماعی به شکلی نوین اتفاق می‌افتد. آسیب‌شناسان اجتماعی درصدد یافتن علل رفتارهای هنجارشکنانه و ضداجتماعی در حوزه فرهنگ ترافیک هستند و معتقدند در فرایند یادگیری اجتماعی و جامعه‌پذیری، همانگونه که به تدریج شخصیت فرد شکل می‌گیرد و بنیادهای رفتاری او ریشه می‌دواند، شخصیت و رفتار او در قبال رانندگی نیز پایه‌گذاری می‌شود. ترافیک در هر جامعه‌ای یک واقعیت اجتماعی و ناشی از مسائل مختلف است. در این بین آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک، می‌تواند به توسعه جامعه مدنی و رفتارهای قانونمندکمک کند. به این ترتیب کارکرد آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک و کاربرد آن در حل این معضل از طریق جامعه‌پذیری و اجتماعی کردن رانندگان در این زمینه بسیار موثر است. یکی از اقدام‌های مهم برای به‌سامان رساندن معضلات ترافیکی تکیه بر محور آموزش و فرهنگ‌سازی است. در واقع آموزش در ارتقای فرهنگ همگانی ترافیک که یک ویژگی آموختنی است، موثر خواهد بود.

کاهش تصادفات در سایه اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان
در این زمینه چندی قبل سرپرست پلیس راهنمایی‌ورانندگی البرز با اشاره به افزایش نقش مشارکت شهروندان در ارتقای سطح آگاهی و پیشگیری از بروز تصادفات، گفت: «رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب که همان کاهش تصادفات رانندگی است، در صورتی ممکن خواهد بود که آحاد جامعه خود را مکلف و ملزم به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بدانند.» سرهنگ حمداله رحمتی‌پور افزود: «اولویت پلیس راهور جلب همکاری و مشارکت مردمی به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک، بهبود رفتار رانندگان و همچنین آموزش نحوه تردد صحیح عابران‌پیاده است.» سرهنگ رحمتی‌پور با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی و آموزش فرهنگ ترافیک، موثرترین روش در کاهش تصادفات رانندگی است، گفت: «کاهش تصادفات در سایه اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان محقق می‌شود.» او افزود: «انضباط‌بخشی و ارتقای فرهنگ ترافیکی از ماموریت‌های مهم پلیس در جامعه هستند و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای اجرا فرهنگ صحیح ترافیک در جامعه لازم و ضروری است.» سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با اشاره به این که تغییر مسیر ناگهانی، عدم رعایت فاصله طولی، سرعت، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ‌قرمز، عدم رعایت حق تقدم و ... از عوامل اصلی تصادفات به‌شمار می‌روند، ادامه داد: «فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی و آموزش فرهنگ ترافیک، موثرترین روش در کاهش تصادفات رانندگی است.» سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز با تکیه بر این موضوع که ممکن است اولین اشتباه هنگام رانندگی، آخرین اشتباه باشد و آسیب و خسارات جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد، افزود: «صبر و حوصله هنگام رانندگی، پرهیز از هرگونه عجله و شتاب، پایبندی به قوانین و مقررات رانندگی و همکاری با ماموران پلیس راهور، همواره از اصول مهم و نخستین یک رانندگی ایمن به‌شمار می‌روند.»

مشارکت بیش‌از 5هزار شهروند تهرانی در یک فعالیت آموزشی - فرهنگی
در این بار معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از مشارکت بیش از 5هزار شهروند تهرانی در یک فعالیت آموزشی- فرهنگی خبر داد و گفت: «طرح آموزواره فصلی «حرکت» یک فعالیت آموزشی، و تمرینی مستمر برای ترویج رفتارهای درست ترافیکی و پرهیز از رفتارهای نادرست در چرخه عبور و مرور است.» یعقوب آزاده‌دل انجام یک فعالیت آموزشی مشترک در راستای همکاری و همراهی مداوم و مستمر تمام مناطق 22گانه شهرداری تهران با سیاست‌های آموزشی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک را از اهداف آموزواره بهاری حرکت برشمرد و افزود: «ایجاد هماهنگی و انسجام در فعالیت‌های آموزشی، تسهیل در انتقال پیام‌های فرهنگی از طریق مشارکت مردمی و قابلیت احصای میزان مشارکت و خلاقیت شهروندان در فرایند آموزشی از دیگر این طرح آموزشی است.» آزاده‌دل با تاکید بر این موضوع که آموزواره رقابتی «حرکت» در سال، در چهار دوره حرکت بهاری، حرکت تابستانی، حرکت پاییزی و حرکت زمستانی انجام می‌شود، اضافه کرد: «باتوجه به تعطیلات نوروزی و ایام فراغت شهروندان برای تولید اثر، مقدمات «حرکت بهاری» 1401 در نیمه دوم اسفندماه 1400 انجام و به معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک مناطق تهران اعلام شد.» وی در ادامه تصریح کرد: «نقاشی، عکس، خاطره و فیلم یک‌دقیقه‌ای بخش‌های مختلف آموزواره بهاری حرکت بود و «یک سفر بی‌خطر درون‌شهری»؛ «از آموزگار ترافیک یاد گرفتم که ...» و موضوع ویژه فصل: «شکوفه‌ها در ترافیک» محورهای این آموزواره در فصل بهار به شمار می‌رفت.» معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان افزود: »5229 شهروند از سراسر تهران با ارسال اثر در این طرح آموزشی شرکت کردند. 4246 نقاشی، 565 خاطره، 307 عکس و 111 فیلم یک‌دقیقه‌ای حاصل آموزواره فصل بهار حرکت است که شنبه 21 خرداد همزمان با ولادت باسعادت امام هشتم (ع) در شهرک آموزش ترافیک منطقه 5 از برگزیدگان این فعالیت آموزشی همگانی تقدیر به عمل آمد. »

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =