تاکسی‌های سمند

چندی قبل معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد در سال ۱۴۰۱ خودروهای ۴۰۵ و سمند از مدار تولید خارج می‌شوند. این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی شهر تهران از ۲ خودرو پژو و سمند تامین می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره تاثیر حذف تولید خودرو پژو و سمند بر ناوگان تاکسیرانی می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،چندی قبل معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد در سال ۱۴۰۱ خودروهای ۴۰۵ و سمند از مدار تولید خارج می‌شوند. این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی شهر تهران از ۲ خودرو پژو و سمند تامین می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره تاثیر حذف تولید خودرو پژو و سمند بر ناوگان تاکسیرانی می‌پردازیم.

توقف خط تولید «پژو و سمند» به نفع رانندگان و مسافران تاکسی است!
چندی قبل جعفر تشکری‌هاشمی در واکنش به وعده مسئولان ایران‌خودرو مبنی بر توقف خط تولید پژو و سمند و تاثیر آن بر نوسازی تاکسی‌ها گفت: «سال‌هاست از کیفیت پایین خودروهای تاکسی تولید داخل گله‌مند بوده‌ایم.» وی با بیان اینکه حتی در مقطعی تلاش شد خودروهای خارجی جایگزین شوند و البته در همین راستا بیش‌از ۲۰۰۰ تاکسی با برندهای تویوتا، هیوندای، فولکس و ... نوسازی شد، افزود: «امیدوارم محصولات جدیدی که جایگزین پژو و سمند می‌شوند، این انتظار را به طور کامل تامین کنند. حتما جایگزین این دو خودرو (پژو و سمند)، خودروهای باکیفیت‌تر و نسل جدید محصولات این شرکت خواهد بود که با توجه به بهبود روند تولید محصولات داخلی، این اتفاق به‌نفع رانندگان و مسافران تاکسی است.»

در جست‌وجوی خودرو جایگزین!
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران درگفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره محدودیت تولید تاکسی در ایران گفت: «ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به تبع شرایط تحریمی و همچنین به‌دلیل محدودیت تولیدات تاکسی در کشور به اجبار از دو خودرو پژو و سمند استفاده کرده است، چراکه گزینه دیگری برای ناوگان تاکسیرانی موجود نبود.» سیدعلی محتشمی‌پور درخصوص توقف تولید خودرو سمند و پژو اظهار کرد: «ناوگان تاکسیرانی پایتخت از بهمن‌ماه سال گذشته با چالش حذف تولید خودرو سمند و پژو در سال ۱۴۰۱ مواجه شد. شرکت ایران‌خودرو نیز اواسط اردیبهشت‌ماه رسما اعلام کرد برای درخواست‌های نوسازی مبتنی‌بر تاکسی‌های سمند و پژو دیگر پیش‌فاکتوری صادر نخواهد کرد! درنتیجه عملا نوسازی خودروهای تاکسی در کشور متوقف شده است.» سیدعلی محتشمی‌پور ادامه داد: «در این خصوص از نهادهای دولتی ذیربط پیگیری‌های مستمری انجام داده‌ایم اما هنوز جواب شفافی به ما نداده‌اند. سازمان تاکسیرانی برای حل این مساله و یافتن خودرو جایگزین، به اجبار مستقیما با خودروسازان داخلی و حتی واردکنندگان خودرو، وارد مذاکره شده و درحال‌حاضر نیز بالغ‌بر ۱۰ نمونه خودرو در کلاس‌های ون و سواری بررسی و آنالیز شده‌اند.» معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران درباره فاکتورهای اصلی خودرو جایگزین بیان کرد: «قیمت نهایی خودرو جایگزین در ناوگان تاکسیرانی بسیار حائزاهمیت است. البته باید به شاخص‌های کیفی خودرو نیز نگاه ویژه‌ای داشت.»

شرایط مالی تاکسیرانان تناسبی با روند افزایش قیمت‌ها ندارد
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: «با رشد و افزایش قیمت خودرو، فاصله میان تسهیلات بانکی و قیمت نهایی خودرو باید توسط مالک تاکسی فرسوده تامین شود. اما شرایط مالی و اقتصادی تاکسیرانان تناسبی با روند افزایش قیمت‌ها ندارد و تامین آورده اولیه آنها در فرآیند نوسازی، تبدیل به یکی از چالش‌های اصلی دست‌اندرکاران این حوزه شده است. پس از آخرین افزایش حدود ۲۰میلیون‌تومانی قیمت محصولات شرکت ایران‌خودرو در دی‌ماه سال گذشته، این سازمان به دنبال راهکارهای جایگزین برای افزایش توان تامین‌آورده نقدی تاکسیرانان، موضوع افزایش ارزش اسقاط تاکسی را در دستور کار قرار داد وخوشبختانه امروز شاهد رشد ۳۰ میلیون تومانی قیمت اسقاط تاکسی هستیم.» سیدعلی محتشمی‌پور دررابطه‌با بهبود شرایط تاکسیرانان افزود: «بهبود شرایط تاکسیرانان و نوسازی تاکسی در کشور بدون هیچ اقدامی ازسوی مدیران، انتظاری بیهوده است که متاسفانه فضای فعلی حاکم بر برخی نهادهای مسئول نوسازی تاکسی کشور، نشانگر خلأ تصمیم‌گیری و بلاتکلیفی در تعیین خودرو جایگزین تاکسی سمند و پژو است.»

تسهیلات نوسازی که تاکنون پرداخت نشده است
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران درباره بودجه سالانه نوسازی ناوگان تاکسیرانی یادآور شد: «متاسفانه از سال ۱۳۹۶ تا امروز، یکی از تکالیف بر زمین مانده دولت تخصیص ردیف معین در بودجه سالانه برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. در این باره ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح می‌کند سازمان برنامه و بودجه مکلف است به صورت سالانه منابع لازم برای تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه ۴درصد با دوره بازپرداخت 10ساله را در بودجه اعلامی به مجلس شورای اسلامی در نظر بگیرد، اما متاسفانه از سال ۹۶ که قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شده، تا امروز حتی شاهد تحقق یک فقره تسهیلات نوسازی با دوره بازپرداخت 10ساله نبودیم.» وی در ادامه مطرح کرد: «باتوجه به بحران آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، موضوع عدم اجرای قانون هوای پاک به‌طور سالانه در صدر اخبار قرار می‌گیرد اما در کمال تعجب تاکنون هیچ اشاره‌ای به عدم ایفای تکالیف اصلی دولت در این خصوص نشده است و در فرآیند بررسی بودجه نیز این مهم موردتوجه کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرار نمی‌گیرد.» سیدعلی محتشمی‌پور در انتها تاکید کرد: «نتیجه این نوع مدیریت اگر چیزی غیر از عدم تعیین‌تکلیف تاکسی جایگزین سمند وپژو، توقف نوسازی و عدم تناسب میان میزان تسهیلات رایج بانکی با قیمت خودروهای مدنظر جهت جایگزینی باشد، جای تعجب دارد. برای برون‌رفت از چالش فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، باید تمام ارگان‌های مربوطه در وزارتخانه‌های کشور، صمت، اقتصاد، راه و ... در قالب کارگروه مشترکی با شرح وظایف معین وارد عمل شوند. درحال‌حاضر حل چنین بحرانی از توان و اختیار یک نفر یا یک نهاد خارج شده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =