اغلب مردم تصور می‌کنند باتری‌های فرسوده و ضایعاتی زباله هستند و باید آنها را دور انداخت. ولی برخلاف تصور عموم، باتری‌های ضایعاتی زباله‌های سمی و آلاینده‌ای هستند که باید وارد چرخه بازیافت شوند و نباید آنها را به‌راحتی در طبیعت رها کرد. از رایج‌ترین باتری‌های فرسوده‌ای که قابل بازیافت هستند، می‌توانیم به باتری ضایعاتی موتورسیکلت و خودرو اشاره کنیم که بعد از خراب شدن می‌توان آنها را فروخت تا وارد فرایند بازیافت شوند.

اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌شود باتری فرسوده خودرو و موتورسیکلت را با قیمت مناسبی فروخت و به حفظ محیط زیست کمک کرد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا نباید باتری فرسوده خودرو و موتورسیکلت را دور ریخت؟

ضایعات باطری فرسوده چیست؟

باتری خودرو و موتور سیکلت بخش مهمی از سیستم تأمین برق ماشین و موتور است، به‌طوری که ماشین بدون باتری استارت نمی‌خورد و بعضی از موتور سیکلت‌ها هم بدون باطری روشن نمی‌شوند. همچنین اگر موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت رسانی پیشرفته (مانند انژکتور یا پمپ بنزین الکتریکی) باشد، سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی با تغذیه از برق باتری، وارد مدار می‌شود و بدون باتری نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد.

این باتری‌ها طول عمر مشخصی دارند و معمولاً بعد از چند سال کارکرد مفید، کارایی خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند. در این حالت به آنها باتری فرسوده یا باتری ضایعاتی گفته می‌شود. این باتری‌های ضایعاتی از فلزات ارزشمندی مانند سرب، قلع، نیکل و کادمیوم ساخته شده‌اند که از طریق بازیافت می‌توانند مجدداً به صنعت بازگردند. به همین دلیل است که شرکت‌های تولید کننده باطری‌های صنعتی (باتری خودرو و باطری موتورسیکلت)، ضایعات باتری‌های فرسوده را جمع‌آوری می‌کنند.

نحوه محاسبه قیمت باطری فرسوده موتور سیکلت و خودرو

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بخش زیادی از ساختار ضایعات باتری خودرو و موتور سیکلت را سرب و سایر فلزات سنگین تشکیل داده است. سرب جز فلزات گران قیمتی است که در بازار فلزات پایه به ارزش کیلویی حداقل 2 دلار خرید و فروش می‌شود. با توجه به اینکه سرب فلز اصلی ضایعات این باتری‌ها است، قیمت باطری فرسوده موتور سیکلت نیز برحسب قیمت روز سرب و براساس کیلوگرم و آمپرساعت محاسبه می‌شود.

شرکت‌هایی که در حوزه خرید و فروش باطری‌های ضایعاتی فعالیت می‌کنند، باتری‌های خراب و فرسوده موتور سیکلت، خودرو، لیفتراک و... را با قیمت خوبی خریداری می‌کنند و این بهترین روش تبدیل کردن زباله‌های سمی به پول نقد است. در فروشگاه اینترنتی باتری آنلاین، می‌توانید قیمت روز انواع باطری‌های فرسوده را استعلام بگیرید.

چه مواردی در قیمت ضایعات باطری اسقاطی مؤثر است؟

ضایعات باتری فرسوده براساس وزن آنها خریداری می‌شوند. هرچه قدر وزن ضایعات یا فلزات یک باطری فرسوده سنگین‌تر باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. ضایعات باطری فرسوده براساس وزن آن (کیلویی) و آمپر ساعت خریداری می‌شوند. بنابراین، ضایعات سنگین‌تر قیمت بالاتری خواهند داشت. البته، باطری خودرو، موتورسیکلت و باتری یو پی اس به‌صورت عمده خریداری می‌شوند و در تناژهای بیشتر، قیمت بالاتری دارند.

چرا نباید باتری فرسوده خودرو و موتورسیکلت را دور ریخت؟

فروش باتری ضایعاتی موتور سیکلت و خودرو با بهترین قیمت

باتری خودرو و موتورسیکلت ها از نوع باتری اسیدی و قابل شارژ هستند و در صورت تخلیه شدن یا مشکل برقی خودرو یا موتور نیاز به شارژ دارند. اما همین باتری‌های قابل شارژ، نهایتاً بین 1 الی 2 سال عمر مفید دارند و بعد از گذشت این مدت دچار استهلاک می‌شوند. تعمیر باتری ضایعاتی توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل به‌عنوان باتری فرسوده خرید و فروش می‌شود.

برای اینکه بتوانیم ضایعات باطری موتورسیکلت یا خودروی خود را به قیمت بفروشیم و این زباله ارزشمند را به پول نقد تبدیل کنیم، باید قبل از هر چیز یک خریدار معتبر پیدا کنیم. قیمت ضایعات باطری‌های مستهلک در بازار متغیر است، ولی شرکت‌هایی مانند باتری آنلاین که به‌صورت حرفه‌ای در زمینه خرید باتری ضایعاتی فعالیت می‌کنند، بهترین قیمت را در مقایسه با سایر خریداران ارائه می‌کنند.

علائم و نشانه‌های فرسودگی باتری خودرو و موتور سیکلت

اما از کجا بفهمیم که باتری وسیله نقلیه ما در حال فرسودگی است؟ عوامل مختلفی می‌تواند باعث استهلاک و کاهش طول عمر باتری‌ها شود، مانند نشتی در مدار یا گرما و لرزش، بارگیری بیش از حد باتری، اشکال در تنظیم کننده ولتاژ، مشکل در اتصال به زمین و مواردی از این دست. ولی 6 علامت مهم وجود دارد که به ما نشان می‌دهد باتری خودرو یا موتورسیکلت به احتمال زیاد خراب شده و باید به فکر تعویض آن باشیم:

§ شنیدن صداهای ناهنجار از موتور (این صدا نشان می‌دهد که موتورسیکلت یا خودروی ما تلاش می‌کند که از باتری نیرو بگیرد، ولی به‌دلیل خرابی یا فرسودگی باتری، ناموفق است)

§ کاهش عملکرد موتور با گذشت زمان (معمولاً بعد از گذشت یکسال از عمر باتری، عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند)

§ کاهش قدرت موتور در وسیله نقلیه (این مورد در بالا بردن سرعت خود را نشان می‌دهد)

§ خاموشی‌های مکرر و ناگهانی موتورسیکلت یا خودرو

§ کم نور شدن لامپ‌های خودرو یا موتورسیکلت

§ استارت زدن های مکرر

چرا نباید باتری فرسوده خودرو و موتورسیکلت را دور ریخت؟

5 نکته کاربردی در مورد نگهداری باتری‌های قابل شارژ

باتری‌های خودرو و موتورسیکلت از نوع قابل شارژ هستند. نگهداری از این باتری‌ها و افزایش طول عمر مفید آنها مستلزم رعایت چند نکته مهم و کاربردی است که در ادامه توضیح می‌دهیم:

1. در صورت کاهش عملکرد باتری، از «باتری به باتری» برای شارژ مجدد آن استفاده کنید.

2. برای شارژ کردن باتری، بین 8 تا 12 ساعت زمان لازم است. پس تا شارژ باتری کامل نشده از آن استفاده نکنید.

3. وقتی می‌خواهید برای مدت طولانی (بیش از 3 هفته) از موتورسیکلت استفاده نکنید، باتری را از موتور جدا کنید. سپس آن را به‌طور کامل شارژ کرده و در مکانی سرد و خشک قرار دهید، در غیر این صورت، فقط کابل منفی آن را از ترمینال قطع کنید.

4. اگر بیش از یک ماه است که از وسیله نقلیه خود استفاده نکرده‌اید، باید باتری آن را شارژ کنید.

5. اگر ترمینال‌های باتری خودرو یا موتور دچار زنگار گرفتگی یا آلودگی شده باشد، باید باتری را جدا کرده و ترمینال‌ها را تمیز کنید.

چگونه یک باتری مرده را احیا کنیم؟

اگر با رعایت تمام این نکات کاربردی، با خاموشی باتری یا خالی کردن شارژ آن مواجه شدیم، دو راهکار بیشتر نخواهیم داشت:

  • راهکار اول؛ باتری به باتری کردن

باتری به باتری کردن خودرو یا موتور سیکلت را برای شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که باتری هنوز سالم است و با یک شوک الکتریکی مجدداً احیا می‌شود. پس اگر مطمئن هستید که باتری شارژ خالی کرده است، از این روش استفاده کنید.

  • راهکار دوم؛ خرید باتری نو و سالم

اگر باتری با شوک دادن روشن نشد، تقریبا می‌توانید مطمئن شوید که وقت تعویض آن رسیده است. شرکت‌های مختلفی در زمینه فروش باتری نو فعالیت می‌کنند، ولی اگر نظر ما را بخواهید بهترین و معتبرترین آنها باتری آنلاین است. در باتری آنلاین https://batrionline.com/ می‌توانید ضایعات باتری فرسوده خود را به قیمت بفروشید و یک باتری نو با تعویض و تست رایگان در محل تحویل بگیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =