در ابتدا باید گفت موتورسیکلت شما به‌دلیل افت ولتاژ توانایی روشن شدن در زمان استارت را ندارد و با توجه به‌این‌که باتری نیز دارای عمر مفیدی است و تنها در بازه عمر مفید خود، توان و آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی (تمام سیستم‌های الکتریکی) فراهم می‌آورد.

موتورسیکلت باجاج 200 سی‌سی مدل 1391 دارم و بیش از یک ماه است با نگه داشتن دکمه استارت، موتورسیکلتم روشن نمی‌شود. یعنی توان لازم برای روشن شدن با استارت وجود ندارد. این درحالی است که حدود یک هفته است روغن سیاه‌رنگی در بخش بالای موتور (دقیقا در بخش پره‌های بدنه پیشرانه) دیده می‌شود و اگر درسرعت‌های بالاتر از 70 کیلومتر برساعت حرکت کنم، لرزش بسیار زیادی به‌وجود می‌آورد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، در ابتدا باید گفت موتورسیکلت شما به‌دلیل افت ولتاژ توانایی روشن شدن در زمان استارت را ندارد و با توجه به‌این‌که باتری نیز دارای عمر مفیدی است و تنها در بازه عمر مفید خود، توان و آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی (تمام سیستم‌های الکتریکی) فراهم می‌آورد، بنابراین پس از مدتی کارکرد توان و آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی نخواهد داشت. براین اساس هنگام استفاده از استارت که ولتاژ و آمپر بالایی نیاز است تا به‌واسطه آن قطعه مکانیکی - الکتریکی موتور راه‌اندازی شود، ولتاژ و آمپر لازم را نخواهد داشت و بنابراین موتور با استارت راه‌اندازی نمی‌شود. در این حالت باید باتری را بررسی کرد؛ چراکه ممکن است باتری ضعیف شده باشد و نیاز به‌تعویض داشته باشد تا مشکل رفع شود. اما درنظر داشته باشید که با تعویض باتری، در بسیاری از مواقع مشکل رفع نمی‌شود؛ زیرا امکان دارد استارت نیز ضعیف شده باشد و باید قطعات اصلی آن را تعویض کرد تا مشکل برطرف شود. بنابر این باید استارت نیز بررسی شود؛ چراکه احتمال دارد جاروبک یا آرمیچر استارت معیوب شده باشد که برای رفع مشکل باید تعویض شود. اما وجود روغن روی بدنه موتور تنها به‌دلیل نشت روغن از موتور است. به‌بیان ساده‌تر باید گفت این مشکل دو علت عمده دارد:
1- واشرها یا اورینگ‌های قسمت بالای موتور به‌منظور آب‌بندی و جلوگیری از خروج روغن‌موتور تعبیه شده است و باتوجه به‌این‌که هر قطعه‌ای دارای عمر مفیدی است، بنابراین می‌توان گفت با توجه به‌کارکرد موتورسیکلت شما، این احتمال وجود دارد که واشرها و اورینگ‌های موتور معیوب شده باشد و این مساله سبب عدم‌آب‌بندی صحیح می‌شود. درچنین حالتی، روغن‌موتور که به‌منظور روانکاری قطعات درون موتور است، به‌بلوکه موتور نشت می‌کند و بنابراین در میان پره‌های بدنه دیده می‌شود. در این حالت باید واشر و اورینگ‌های موتور تعویض شوند.
2- همچنین درنظر داشته باشید که همواره به‌دلیل خرابی واشرها و اورینگ‌های موتور، چنین اتفاقی نمی‌افتد. زیرا اگر سطح روغن‌موتور نیز افزایش یابد، چنین اشکالی را به‌وجود می‌آورد. بنابراین باید سطح روغن‌موتور را نیز بررسی کنید تا درصورت نیاز، روغن اضافه درون موتور تخلیه شود. اما لرزش در زمان حرکت و در سرعت‌های بالا می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد. نخست این‌که اگر دنده‌تایم موتور دقیق نباشد، زمان باز و بسته بودن سوپاپ‌ها، دقیق نیست و این امر سبب لرزش موتور می‌شود. بنابراین درچنین حالتی باید دنده‌تایم دقیق تنظیم شود و درصورت نیاز چرخ‌دنده زنجیر تایم تعویض و تایم‌گیری بار دیگر انجام شود تا اشکال برطرف شود. همچنین در بسیاری مواقع چنین مشکلی با تعویض دنده‌تایم یا حتی تایم‌گیری صحیح رفع نمی‌شود و در این صورت باید سیال مهم و مورد استفاده در موتور را بررسی کرد. زیرا استفاده از روغن‌موتور نامناسب سبب لرزش نیز می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =